Možná se jim až tolik pozornosti nedostává, ale přesto jsou nezbytnou součástí bezpečné jízdy. Na mysli mám pneumatiky. Dnes si jich můžete koupit celou řadu, ať už od renomovaných, tak i od těch méně renomovaných značek.
Není moc situací, kdy si zcela legálně můžete propíchnout pneumatiku hřebíkem. Inu, já jsem to štěstí měl, ale upřímně to není taková sranda. Jednak se bojíte o svojí ruku a jednak se mi lak Škody Octavie, na které jsem kolo propichoval, líbil natolik, že jsem ho nechtěl odřít.
Zpátky k tématu. Pořídit si můžete klasické pneumatiky či runflaty. A nově také Bridgestone DriveGuard. O co jde? DriveGuard je pneumatika, kde se po propíchnutí nemusíte ničeho bát, ale dalších 80 kilometrů klidně pokračovat, a to až rychlostí 80 km/h. Bez stresu tak můžete zajet na parkoviště nebo domů a až tam proděravěnou pneumatiku začít řešit.
Pneumatiku DriveGuard jsme úmyslně propíchnuli a poté se se s ní vydali na cestu do města. První zjištění je trošku zarážející – o píchnuté pneumatice prakticky nevíte, což není zcela žádoucí. Žádné tahání volantu na stranu, žádné extrémní bouchaní, zkrátka nic, a to ani na zadních sedadlech, ani za volantem. Pokud navíc máte puštěné rádio, musíte doufat, že se rozsvítí kontrolka systému TPMS, jenž hlídá tlak v pneumatikách, a že si jí všimnete.
„Bridgestone DriveGuard umožní řidiči pokračovat v jízdě a vyhnout se tak bezprostředním nesnázím a nebezpečným situacím, k nimž může dojít po ztrátě tlaku v pneumatice. V rámci příslušných omezení rychlosti jízdy a ujeté vzdálenosti si mohou řidiči sami rozhodnout, kdy a kde si nechají pneumatiku vyměnit. Naše revoluční technologie přispěje ke zvyšování bezpečnosti silničního provozu a řidičům poskytne ještě větší pocit jistoty,“ říká Tom Adams, ředitel prodeje na trhu náhradní spotřeby ve společnosti Bridgestone Europe.
A jak to celé funguje?
Mobilita i po ztrátě tlaku je zajištěna díky:
- optimalizovaným, vyztuženým a odolným bočnicím, které nesou hmotnost vozidla po náhlé ztrátě tlaku v pneumatice, čímž je zachována ovladatelnost vozidla pro bezpečné ujetí 80 km rychlostí až 80 km/h
- kordové tkanině kostry z vyspělého polyesteru, která je velmi odolná vůči zahřívání, což prodlužuje životnost pneumatiky
- směsi Nano Pro-Tech, která snižuje tření mezi molekulami uhlíku, čímž minimalizuje tvorbu tepla v bočnicích a pomáhá pneumatice udržet si svůj tvar
- technicky vyspělé konstrukci chladicích žeber na bočnicích, kdy žebra odvádějí větší množství tepla z bočnic směrem k ráfku, čímž chrání pneumatiku a zvyšují bezpečnost a odolnost
Ovladatelnost na mokrém povrchu je zajištěna díky:
- výjimečné odolnosti vůči akvaplaningu, což zajišťují lamely s optimalizovaným rozmístěním hlubokých drážek v centrální části dezénu
- vynikajícím vlastnostem při průjezdu zatáčkou díky propojeným blokům v ramenní oblasti s optimalizovaným rozložením tlaku na styčnou plochu
- krátkým brzdným vzdálenostem, zajištěným směsí s vysokým obsahem siliky a technologií Nano Pro-Tech
Komfort je zajištěn díky:
- nové konstrukci prostřední části běhounu mezi ramenními oblastmi, která zlepšuje pohlcování rázů od nerovností vozovky
- optimalizované pryžové výztuze
- konstrukci s nižší hmotností
- speciálním úpravám pro zvýšení komfortu u jednotlivých rozměrů
- vyšší tuhosti umožňující dosažení komfortu porovnatelného s konvenčními pneumatikami
Možná až potud si říkáte, v čem je vlastně rozdíl oproti runflatu. DriveGuard můžete použít prakticky na jakékoli vozidlo, což není případ runflatů. Pneumatiky Runflat vyžadují speciální ráfky a mají tvrdší bočnice, což zhoršuje jízdní vlastnosti. A nenechte se zmást ani označením „RFT“, které najdete jak na runflatech, tak i na pneumatikách DriveGuard.
Aby toho nebylo málo, tak jsme si vyzkoušeli jak pneumatika drží za jízdy, když je nahuštěná. Rozhodně nemůžu říci, že bych zaznamenal nějakou negativní vlastnost. Prostě sednete a jedete.
Nejdůležitějším faktorem pro mnoho lidi jsou peníze, přičemž bych chtěl říci, že šetřit na pneumatikách je dle mého názoru šetření na nesprávném místě. Cena každopádně startuje na 1 299 Kč a například za rozměr 225/40 R18 dáte v internetových obchodech okolo 3 tisíc Kč za kus. K dispozici budou i zimní sady, a to od června. Letní pneumatika Bridgestone DriveGuard se v Evropě nabízí v 19 rozměrech, zimní pneumatika Bridgestone DriveGuard je k dispozici v 11 rozměrech, a to od 185/65 R 15 do 245/40 R 18.