Vídeň zavádí povinného odbočovacího asistenta pro nákladní vozy nad 7,5 tuny. Nový předpis by měl vstoupit v platnost v dubnu, policie ale začne s kontrolami až po přechodném období od ledna 2021.
Nákladním autům nad 7,5 tuny bez odbočovacího asistenta bude ve Vídni zakázáno odbočovat vpravo, což se podle rakouské televize ORF prakticky rovná zákazu provozu těchto vozů. Vídeň s předstihem zavádí podobná opatření, která budou platit po celé EU od roku 2022. Magistrát však počítá s přechodným obdobím do konce letošního roku. Vídeňská policie začne s kontrolami a případnými postihy až od 1. ledna 2021.
Výjimka pro dálniční tranzit a autobusy
Povinnost se vztahuje na všechna vozidla nad 7,5 tuny v celém městě s výjimkou dálnic. „Na kamiony, které pouze projíždí po dálnici, se nařízení samozřejmě nevztahuje. Ze statistik víme, že nejvíce těžkých nebo smrtelných nehod se stává při odbočování vpravo,“ vysvětluje změnu městská radní pro dopravu Birgit Hebein. Výjimka platí i pro autobusy, které mají díky velkým oknům a průhledným dveřím lepší rozhledové poměry, a zvláštní transporty, které jsou zabezpečovány samostatně.
Povinné prvky
Předpis stanovuje i parametry, které asistent musí splňovat. Nestačí pouze systém s kamerou a monitorem, povinností je i optický nebo akustický signál jako varovné světlo nebo tón. Město vychází z kritérií rakouského ministerstva dopravy. Dopravní firmy mohou žádat o dotace, zájem ale podle ORF zatím není nijak vysoký.
Debatu o zavedení povinného odbočovacího asistenta ve Vídni rozproudila nehoda, při níž v lednu 2019 zahynul devítiletý chlapec, kterého na přechodu pro chodce přejel a usmrtil odbočující nákladní vůz. Elektronické odbočovací asistenční systémy podle expertů snižují pravděpodobnost nehody při odbočování vpravo o 40 procent. Chodci i cyklisté však zejména v okolí větších vozidel musí i nadále dbát zvýšené opatrnosti.