Jak dokazuje Cupra e-Racer, závodit s elektromobilem je úplně jiná disciplína

Jak dokazuje Cupra e-Racer, závodit s elektromobilem je úplně jiná disciplína
  • Motoristický sport s elektromobily vytváří pro mechaniky, inženýry a jezdce nové profesní výzvy
  • Jízda v elektromobilu je charakterizována odlišnou hmotností a jiným zvukovým projevem
  • Systémy řízení toků energie a provozní teploty akumulátorů jsou klíčem k sestavení vítězné strategie v těchto závodech

Elektrická zásuvka, akumulátory s hmotností bezmála půl tuny a 200 kilogramů suchého ledu každý den v boxech na závodním okruhu – to je několik nových aspektů, které přinesl vznik elektricky poháněných závodních vozů. Tím se zcela změnil způsob práce závodních týmů. Inženýr značky Cupra Xavier Serra, mechanik Jordi Martí a závodní jezdec Jordi Gené vysvětlují hlavní body této transformace během testovacího dne se závodním vozem e-Racer.

Jordi Gené, jezdec a ambasador značky Cupra, navzdory 30letým zkušenostem přiznává, že usednutí za volant závodního elektromobilu „znamená učit se řídit od úplného začátku“. „Styl řízení je naprosto odlišný a nyní musíte používat jiné parametry, abyste věděli, jak rychle jedete, jak projet zatáčkou nebo vycítit správný okamžik pro zahájení brzdění,“ dodává. Například vyšší hmotnost tohoto vozidla a odlišný zvuk mění informace, které jezdec za jízdy dostává. Vzhledem ke schopnosti zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy Gené ujišťuje že „pocit zrychlení e-Raceru je mnohem intenzivnější a příliv adrenalinu ještě větší.“

Během jízdy se na panelu přístrojů zobrazí upozornění, že se jezdec musí vrátit do boxů zchladit akumulátory. To je jeden z úkolů mechanika, který za tímto účelem využívá vlastností suchého ledu. Inženýři mají na starosti nové strategie: „Není to jen o tom být nejrychlejší. Nyní musíme zohledňovat jiný faktor: řízení toků energie. Musíme se naučit, jak sledovat teplotu a dojezd,“ vysvětluje vedoucí týmu Xavier Serra. Umístění akumulátorů o hmotnosti 450 kilogramů „bylo jednou z největších výzev, které jsme museli čelit“ při vývoji elektrického závodního vozu. Tým musel rozdělit moduly akumulátorů pod podlahou vozu tak, aby zachoval rovnovážné nastavení a funkčnost.

Po více než 20 letech v této profesi bych si nikdy nepomyslel, že bych mohl nabíjet závodní vůz jeho připojením do zásuvky,“ říká mechanik značky Cupra Jordi Martí, zatímco připravuje závodní vůz e-Racer, aby mohl znovu vyjet z boxů na závodní okruh. Dokonce i používané nářadí je odlišné. Nyní má sadu speciálně navržených nástrojů, odolných vůči vysokému napětí. Například rukavice s izolačním materiálem jej ochrání před napětím až 1 000 V.

Testy na různých závodních okruzích potvrzují konkurenceschopnost závodního vozu Cupra e-Racer, který by měl podle předběžných plánů debutovat v kategorii ETCR v roce 2020. Je to pozitivní krok směrem k čistějším, hospodárnějším závodům, v nichž bude hrát klíčovou roli vyspělá technika a konektivita.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze