Společnost Jaguar Land Rover spolupracuje s výrobcem ECONYL nylonu s cílem vytvořit vysoce kvalitní interiéry vyrobené z odpadu z oceánů a skládek. Budoucí vozy Jaguar a Land Rover budou vybaveny koberečky a potahy z vláken ECONYL. Ta vzniknou z recyklovaného průmyslového plastu, odstřižků látek od výrobců oděvů, rybářských sítí z rybích chovů i z těch, které jsou vyloveny z oceánů.
Our future vehicles will feature sustainable luxury interiors made from ocean plastic waste. Using innovative ECONYL nylon is just one example of how we're reducing our environmental impact on our journey to #DestinationZero.
— Jaguar Land Rover (@JLR_News) September 29, 2020
More info: https://t.co/Jt9DLK5MSv pic.twitter.com/zZbkFZRUuG
Závazek vytvářet udržitelné luxusní interiéry za použití zodpovědně získávaných a recyklovaných materiálů je součástí mise Jaguar Land Roveru – Destination Zero. Automobilka tak chce pomocí inovací přispět k bezpečnějšímu a čistšímu životnímu prostředí a nabídnout zákazníkům prémiové udržitelné možnosti. Regenerovaný nylon ECONYL, vytvořený firmou Aquafil – předním světovým výrobcem syntetických vláken, byl již využit výrobci luxusních oděvů, sportovního oblečení a hodinek k výrobě kabelek, batohů, plavek a řemínků k hodinkám.
Nylonový odpad je firmou Aquafil získáván po celém světě. Za jediný rok recyklují až 40 000 tun odpadu. Proces recyklace nylonu redukuje dopad na globální oteplování až o 90 % ve srovnání s výrobou nového materiálu z ropy. Za každých 10 000 tun vyrobeného surového materiálu ECONYL se ušetří 70 000 barelů surové ropy a ekvivalent 65 100 tun uhlíkových emisí. Uvnitř nejmodernějších zpracovacích zařízení je odpad analyzován a připraven k postupu do chemického závodu, kde je nylonový odpad rozložen do své původní surové formy pomocí chemického procesu zpracování označovaného jako depolymerizace. Tento surový nylon je pak přetvořen do vláken ECONYL.
Za každých 10 000 tun vyrobeného surového materiálu ECONYL se ušetří 70 000 barelů surové ropy a ekvivalent 65 100 tun uhlíkových emisí.
Během procesu se odlučují další materiály, nenylonové a metalické a také síran měďnatý, který se používá k zamezení růstu mořských řas na rybářských sítích. Tyto materiály jsou odstraněny a předány k recyklaci do jiných průmyslových odvětví. Výsledný regenerovaný nylonový polymer ECONYL má stejné chemické složení a chování jako surový materiál vyrobený z fosilních zdrojů, je tedy možné ho zpracovat do příze pro výrobu koberečků a textilií.
Příze může být posléze použita k výrobě koberečků pro budoucí modely Jaguar a Land Rover. Hlavním cílem je, aby se využilo více materiálů dlouhodobě udržitelných a ohleduplných vůči životnímu prostředí, a přesto poskytnout zákazníkům vysoce kvalitní a odolný výrobek. „Klademe velký důraz na tvorbu nových udržitelných materiálů za použití nejnovějších inovativních technologií a textilií. Minimalizace odpadu, recyklace materiálů a redukce uhlíkových emisí je klíčem k naší misi Destination Zero. Výzkum těchto inovativních materiálů je jednou z hlavních cest, jak toho docílit a je nedílnou součástí naší designové nabídky zákazníkům,“ řekl Adrian Iles, Senior Engineer of Interior Systems Jaguar Land Rover.
Letos společnost Jaguar Land Rover získala již druhým rokem certifikaci od firmy Carbon Trust. Ta potvrzuje, že obchodní operace automobilky Jaguar Land Rover ve Velké Británii splnily mezinárodně uznávaný standard pro uhlíkovou neutralitu známý jako PAS 2060. Výrobní závody ve Velké Británii představují dohromady 77 procent veškeré světové výroby vozidel Jaguar Land Rover.
V současné době nabízí Land Rover prémiový textilní interiér Eucalyptus u vozu Range Rover Evoque. Modely Evoque, Range Rover a plně elektrický Jaguar I-PACE navíc ještě těží z volitelné výbavy Kvadrat – vysoce kvalitního materiálu, který kombinuje odolnou vlnu se semišovou látkou vytvořenou z 53 recyklovaných plastových lahví na jedno vozidlo.