Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ v České republice dodala za první tři měsíce letošního roku do baterií elektromobilů celkem 593 909 kWh elektřiny, což je ekvivalent 16 497 plných dobití vozu Volkswagen e-Golf s kapacitou baterie 36 kWh. Za celý rok 2019 se statistika vyšplhala na téměř 2 miliony odebraných kWh. V březnu, kdy po většinu měsíce platila omezení v důsledku epidemie koronaviru, odebrala elektrická auta na zelených stanicích s logem ČEZ více než 158 tisíc kWh. To bylo o necelých 30 % méně než v lednu a o zhruba 25 procent pod objemem načerpané elektřiny v únoru. Přesto byl meziročně ale březen růstový – oproti stejnému měsíci loňského roku vzrostly odběry o téměř 13 %. Růst elektromobility pak asi nejlépe ilustruje fakt, že letošní březen je silnější než celý 1. kvartál roku 2018, kdy bylo v síti ČEZ načerpáno 150 715 kWh.
„Dosavadním letošním tempem bychom loňských celkových ročních statistik dosáhli už zhruba na konci prázdnin. Motorem meziročního růstu je nejen o 30 procent vyšší počet stanic v naší síti, ale i dynamický vývoj vozového parku v České republice a také častější nabíjení. Jasně se také ukazuje, že lidé vyhledávají služby rychlého dobíjení, na rychlodobíjecích stanicích bylo odebráno 93 procent veškeré energie v rámci naší sítě. Početně přitom stojany rychlého dobíjení tvoří 72 procent všech stanic. Celkově by elektromobily letos mohly v naší síti načerpat přes tři miliony kWh,“ říká manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.
Trendem zůstávají častější odběry o menších objemech. Řidiči využili letos dosud dobíjecí stanice ve 43 965 případech, a průměrně tak při jednom zastavení u dobíječky „čerpali“ 13,5 kWh elektřiny. Ještě v roce 2017 činil průměr na jedno dobití 17,8 kWh.
Odběrovou křivku směrem vzhůru táhly i v prvním letošním kvartále především rychlodobíjecí stanice schopné díky svému výkonu 50 kW. Zatímco v loňském prvním čtvrtletí elektrická auta načerpala u stanic ČEZ prostřednictvím rychlého dobíjení 335 017 kWh, ve stejném období letošního roku to bylo 553 373 kWh. Během pouhého roku se tak objem rychlého nabíjení zvedl o 65 procent.