Diesel stále vládne karavaningu
Naftové motory mají u obytných aut jasně navrch. Důvodem je nejen chybějící rychlonabíjecí infrastruktura na evropských silnicích a v kempech, ale i přísné váhové limity. Většina obytných aut se musí vejít do 3,5 tuny, jinak už by řidiči nestačil řidičský průkaz skupiny B. Každé kilo navíc hraje roli a těžké trakční baterie jsou v tomto směru problém.
První vlaštovky mezi hybridy
Hybridní obytné vozy se objevují spíše výjimečně. Zatím zřejmě jediným dostupným příkladem je aktuálně Volkswagen California eHybrid 4MOTION, který je možné objednávat přibližně od druhé poloviny roku 2024. Cena nejzákladnější varianty Beach se ale v českém konfigurátoru pohybuje kolem dvou milionů korun. K vyšším pořizovacím nákladům je třeba připočíst i dražší servis či havarijní pojištění. Zatímco povinné ručení bývá srovnatelné s klasickými diesely, havarijní pojištění vychází dráž kvůli vyšším cenám oprav baterií a elektrických systémů.
Další značky známé výrobou campervanů, například Ford (Nugget PHEV) nebo Mercedes (Marco Polo Hybrid), své koncepty zatím nepřevedly do sériové výroby.
Elektrické koncepty
Plně elektrické obytné vozy se v Evropě už objevily, například německý Iridium E Mobil, jde ale o velmi drahý a okrajový projekt, který není na českém trhu běžně dostupný. Zajímavým konceptem je také Kia Concept EV9 Camper, který byl představen v roce 2021 jako přestavba velkého elektrického SUV. Tento koncept naznačuje, že budoucí elektrické obytné vozy budou spíše menší a vycházet z velkých SUV nebo dodávek.
Určitou alternativu k elektrickým obytným autům představují inovativní obytné přívěsy se zabudovanou baterií a solárními panely, jako je Pebble Flow nebo Lightship AE.1. Dokážou fungovat i bez připojení k síti a usnadňují práci tažnému vozu. Tyto modely jsou ale zatím dostupné jen na americkém trhu a pro běžné karavanisty jsou cenové nedostupné.
