Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) pokračují v budování elektromobilní části své flotily. Čtveřici nových elektromobilů a stejný počet dobíjecích wallboxů dodá provozovateli plzeňské MHD společnost ČEZ ESCO. Ta pro oblast elektromobility nabízí širokou paletu souvisejících služeb a produktů pro firmy, municipality a kraje.
„Elektromobily jsou ideálním prostředkem do měst. Nevypouštějí škodliviny a jsou zároveň tiché, takže snižují dopravní hluk. Chceme jít v zavádění elektromobilů příkladem i dalším firmám a subjektům v našem městě i celém regionu,“ uvedl Jiří Ptáček, dopravně provozní ředitel PMDP, a dodává: „Jako jeden z největších českých dopravních podniků využíváme každodenně elektrickou trakci v podobě tramvají a trolejbusů k přepravě cestujících. Logicky navazující etapou je i postupné posilování elektrického pohonu v rámci naší flotily firemních aut.“
Zakázka zahrnuje dodání dvojice osobních vozů Nissan Leaf, dvou elektrododávek Nissan e-NV200 a kvarteta wallboxů, tedy profesionálních inteligentních dobíjecích stanic. Plzeňský městský dopravce při financování tohoto nákupu využil dotace z Národního programu Životní prostředí, který je zaměřen na municipality a jimi vlastněné společnosti. Ve výběrovém řízení, které PMDP následně po obdržení grantu vypsaly, zvítězila společnost ČEZ ESCO. Elektromobily pokryjí běžné jízdy specialistů dopravního podniku po městě. Role elektrododávek bude spočívat v rozvozu „botiček“ instalovaných na auta parkující v rozporu s předpisy.
„Provoz našich elektroaut zahájíme s dobíjením pomocí tzv. wallboxů, tj. pomalého dobíjení v místě jejich obvyklého stání v prostorách podniku. Budoucnost vidíme ve zřizování dobíjecích míst s vyšším výkonem a ve veřejném prostoru, např. na frekventovaných parkovištích, P+R, P+G, u obchodních center a tak dále,“ říká Jiří Kohout, vedoucí dopravního oddělení PMDP, a dodává: „Z projektu ZeEUS máme zkušenost, že problémem mohou být vysoké platby nabíjecího místa za rezervovaný příkon. Drahá elektřina by v takovém případě nebyla pro nás ani uživatele atraktivní. Proto uvažujeme zřizovat takové nabíječky poblíž tramvajových a trolejbusových tratí, kde mohou být napájeny přímo z trakce. Byla by to skvělá synergie, cenově dostupné řešení a navíc by odpadl problém s budováním přípojek.“
„Zájem Plzeňských městských dopravních podniků o elektromobilitu registrujeme už delší dobu,“ říká Petr Ouška, ředitel úseku veřejná správy a komerčních subjektů ČEZ ESCO. „Předpokládaný denní nájezd dodávaných vozů činí zhruba 100 km po Plzni a nejbližším okolí. Jde přesně o ten typ provozu, kdy užívání elektromobilů dává největší smysl.“
Společnost ČEZ ESCO v oblasti elektromobility nabízí širokou paletu souvisejících služeb a produktů pro firmy, municipality a kraje. Jde například o návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ ESCO nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility pro jednotlivá města a regiony.
Technické parametry Nissan e-NV200 (2014) VAN
Kompletní specifikaceKonstrukce | MPV, 4 560 × 1 755 × 1 858 mm, 2 220 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 80 kW, 109 koní, točivý moment: 254 Nm0 |
Baterie | 24 kWh |
Nabíjení | konektory: CHAdeMO, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,5 kWh / 100 km, dojezd: 170 km |
Cena od | 871 200 Kč |
Technické parametry Nissan Leaf (2018)
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 480 × 1 790 × 1 535 mm, 1 535 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 110 kW, 150 koní, točivý moment: 320 Nm |
Baterie | 40 kWh (38 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 46 kW, palubní: 4 kW, konektory: CHAdeMO, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14 kWh / 100 km, dojezd: 378 km |
Cena od | 850 000 Kč |