ČEZ loni postavil rekordních 110 nabíjecích stanic pro elektromobily

8
ČEZ loni postavil rekordních 110 nabíjecích stanic pro elektromobily
Fotografie: ČEZ
  • Poprvé v historii ČEZ zprovoznil během jednoho roku více než 100 stojanů, dosud rekordní rok 2020 připsal 82 stanic
  • ČEZ nyní provozuje 386 dobíjecích stanic, jejichž celkový výkon už překročil 25 MW
  • Vedle velkých měst výrazně posiluje čerpání na dálnicích – elektromobily se díky lepší infrastruktuře staly rovnocennou alternativou i pro dlouhé cesty
  • Trendem roku 2022 budou dobíjecí huby, které umožní čerpat energii najednou 6 a více e-autům

Pandemii i krizi na energetických a dodavatelských trzích navzdory rostly loni odběry u veřejných dobíjecích stanic ČEZ pro elektromobily v České republice. Řidiči u zelených stojanů největší české sítě načerpali celkem více než 3,5 milionu kWh certifikované bezemisní elektřiny. Hustá mapa bodů od Mariánských Lázní po Třinec srovnatelná s pokrytím větších řetězců klasických čerpacích stanic se loni rozrostla o dosud rekordních 110 stojanů. Síť roste díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF), z prostředků přidělovaných Operačním programem Doprava i z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ.

Počet stojanů v síti se loni zvýšil o 110, odebraná ekologická elektřina rostla o 44 %. To je vysvědčení za rok 2021 pro největší českou síť veřejných dobíjecích stanic sloužící elektromobilům. Oproti 2,44 milionu kWh načerpané ekologické elektřiny v roce 2020 jde o dramatické zvýšení, o které se rovným dílem zasloužilo jak výrazné rozšíření sítě, tak pokračující boom elektrických aut v Česku. Těch čistě elektrických loni na českých silnicích podruhé za sebou přibylo více než 3 tisíce. Řidiči e-aut loni u stanic ČEZ zastavili k „tankování“ více než 230tisíckrát. Načerpali přitom energii, která by až po okraj naplnila baterie 97 878 elektromobilů střední třídy s kapacitou baterie 36 kWh nebo pro cestu flotily 587 e-aut kolem světa.

Letošním úkolem je udržet tempo výstavby a pokračovat v loni zahájeném budování ultrarychlých stanic schopných významně zkrátit časy dobíjení a nabídnout služby velkých hubů,“ říká místopředseda představenstva a ředitel divize obchod a strategie Pavel Cyrani.

Vedle pandemických omezení bylo pro nás loni hlavní překážkou dění na světových trzích, které znamenalo zdražování některých materiálů a technologií nebo prodlužování dodacích lhůt. Přesto se díky úsilí našich specialistů, infrastrukturních partnerů a také přeci jen pružnějšímu schvalovacímu prostředí podařilo poprvé dát do služeb řidičům více než 100 nových stanic za rok,“ doplňuje Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Vyzkoušeli jsme první Hypercharger v síti ČEZ – Budou přibývat další, ale připlatíme si na nich za výkon

Řidičům garantuje ČEZ u většiny svých stojanů odběr skutečně bezemisní energie – a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů operátora trhu OTE. Rychlodobíjecí stanice o výkonu 50 kW dnes tvoří 80 % sítě a umožňují v jednu chvíli dobíjení dvou elektromobilů. Kromě toho začal ČEZ loni stavět stanice o výkonech od 150 do 180 kW umožňující výrazně snížit dobu čerpání energie. Pět těchto nových stojanů funguje u dálnice D1.

Co ještě o sobě prozradily dobíječky ČEZ?

  • V nabídce dobíjecích stojanů pro e-auta si ČEZ na českém trhu dlouhodobě udržuje zhruba 50% podíl.
  • Celkový instalovaný výkon všech dobíjecích stanic v síti překročil 25 MW, stejně velká je třeba středně velká vodní elektrárna zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 65tisícového města.
  • Každá z 391 stanic představuje dva dobíjecí body, takže síť může v jednom okamžiku dodávat ekologickou energii do baterií 770 elektromobilů.
  • Loni řidiči absolvovali 203 703 dobíjení u stanic ČEZ. Bylo to o 24,5 % více než 185 329 „tankování“ v roce 2020.
  • Zatímco průměrný odběr elektřiny při jednom „tankování“ se byl předloni 13,6 kWh, loni vzrostl na 15,2 kWh. Řidiči se tak na svých cestách opět zásobili větším objemem energie.
  • Nejvíce energie řidiči odebrali už tradičně v Praze a ve Středočeském kraji, hitparádě stanic dominovaly stojany v hlavním městě a u hlavních dálničních tahů na D1, D10, D11 a na vybraných lokalitách prodejen Kaufland a restaurací McDonald´s.
Diskuze ke článku
František Töpfer
František Töpfer
Mohl by mi někdo vysvětlit, proč je většina 50kW? V dnešní době?
Martin Lacina
Martin Lacina
Jen tak dál, a osobně bych byl rád kdyby už zjistili, že ČR nezačíná až v Mariánských Lázních... :-)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze