Česká vláda chce během předsednictví EU dočasně používat elektromobily

2
Česká vláda chce během předsednictví EU dočasně používat elektromobily
Fotografie: Škoda Auto
  • Je to proti dosavadní rétorice současné vlády
  • Má to však být vstřícný krok výrazně zeleně naladěné současné EU
  • Nabídku prý podala Škoda Auto

Současný český kabinet není elektromobilitě příliš nakloněn, pro její podporu toho zatím příliš neudělal, kromě nedávného schválení dotací na nákup elektromobilů pro firmy. Premiér Babiš, skrz své svěřenecké fondy finančně zainteresovaný na výrobě biosložek do paliva, se nedávno nechal slyšet: „Opakovaně říkáme, že ty cíle musí být takové, aby nepoškodily náš průmysl, aby nepoškodily automobilový průmysl, že to musíme dělat s rozumem, a ne s nějakou ideologií.“ V rozhovoru pro Hospodářské noviny v roce 2019 dokonce prohlásil, že „Česko ochrání před nesmyslnými plány na výrobu elektromobilů“. Přesto chce vláda během nadcházejícího předsednictví EU, které Česku jako rotující výhoda připadne ve druhé polovině roku 2022, demonstrovat své zelené smýšlení. Poptává sponzora, který by jí v uvedeném období poskytl k dočasnému užívání 55 vozidel kategorie M1, nejméně vyšší střední třídy. Podle seznamzpravy.cz se už přihlásila Škoda Auto, ta to ale tradičně odmítá jakkoliv komentovat, i když existenci nabídky nepřímo potvrdila.

Na první pohled ušlechtilý záměr vlády ušetřit za nákup a propagovat domácí výrobce (pokud vyhrají) má ovšem několik háčků. Problém je v tom, že soukromý sponzoring podobných akcí začíná být na půdě EU po několika skandálech (například v Rumunsku s Coca Colou či v Chorvatsku s ropnou společností INA) vnímán jako problémový a například Německo se při loňském předsednictví od sponzorů zcela odstřihlo. Jedná se o opravdu významnou příležitost, během našeho předsednictví se v Praze sejdou premiérky a premiéři všech členských zemí EU, odehraje se více než deset setkání oborových ministrů osmadvacítky a hovoří se také o summitu EU-USA, na který by měl dorazit i americký prezident Biden. To vše samozřejmě před zraky světových médií. A vozům Škoda Auto by to na podobném jevišti jistě slušelo. Ovšem minulé české půlroční předsednictví skončilo mezinárodní ostudou, takže si můžeme hlavně přát, aby se to neopakovalo a především, aby partikulární zájmy některých členů vlády nenarušily naše vztahy s EU.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Co k tomu morálnímu panoptiku dodat. Je to dost zlé a to si k tomu ještě lid přidá prapodivného policajta, který pracuje na objednávku. Pak to bude teprve to pravé.
Ivan Hoe
Ivan Hoe
? nevím o žádné vládní anti elektromobilní rétorice (naopak přistoupili na celý ten greendealový tunel), není to opět tvrzení trošku přitažené za vlasy? Naopak těch úlev a podpor je docela dost oproti jakémukoliv jinému byznysu.

A neustálý pláč nad nedostatečnými dotacemi na BEV, což je jen honosně pojmenované přerozdělování daní chudáků boháčům už taky nemá ten efekt. Když už bych měl posoudit to ekonomicko-sociální dotační zvěrstvo, tak rozhodně pro naší BEV komunitu braní peněz z kapes daňových poplatníků na nákup luxusních vozů bohatších vrstev není ta správná cesta, kterou by se stát měl po vzoru bohatých států vydávat - když už to musí být, tak bych místo snížení ceny ceny vozu pracháčům rozdával FVE lidem zdarma - pár jich to přiměje popřemýšlet na vlastním nákupu BEV když budou mít půl roku přebytečnou elektřinu "zdarma", ostatní alespoň pomůžou naplnit naše vynucené cíle poměrného zastoupení OZE. Nebudeme muset dotovat dva nesmysly zaráz, a třeba něco málo zbude na to nutné posílení infrastruktury a akumulačních a vyrovnávacích prvků distribuční soustavy. Jsou to stovky miliard které bude třeba vynaložit už jen pro pár desítek tisíc majetnějších řidičů, a zbytečné dotace tomu jen ubírají.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze