Zkuste se zamyslet a vyjmenovat, co všechno by mohly pohánět elektromotory. Kolikátý vás, schválně, napadl bagr? A přišel vám vůbec na mysl? Inženýrům z Hondy ano. Firma se totiž dohodla se světoznámým výrobce stavební techniky Komatsu na spolupráci. Jejím výsledkem budou elektrické verze tzv. mikrobagrů Komatsu PC01, PC05 a PC09, vzniklé nahrazením stávajícího benzinového agregátu elektrickým pohonem od Hondy. Komatsu elektrický pohon vyvinulo již dříve pro jiný typ, avšak nyní bude těžit z pokročilého a unifikovaného systému výměnných baterií Honda Mobile Power Pack (MPP). Jeho smyslem je používat stejný typ 1kWh baterie pro širokou škálu aplikací, od elektrocyklů přes elektrické čtyřkolky, zahradní náčiní až po malé stavební mechanismy.
Za pozornost stojí zejména typ PC01, který je oficiálně nejmenším pojízdným bagrem na světě. V benzinové verzi váží pouhých 300 kg a s šířkou 580 mm jej lze snadno převážet i na korbě malého pick-upu. Je však vybaven plnohodnotnou hydraulikou, čtvrt metru širokou lžící a pojezdovými gumovými pásy, s nimiž dosáhne rychlosti 1,4 km/h. Ideálně se hodí na práci do stísněných prostor, například na malých zahradách či dvorcích, s bateriovým pohonem a novým jménem PC01E navíc bude mnohem méně štvát sousedy. Kromě lžíce, která sice není moc velká, ale druhý den z ní nebolí záda, totiž má i malý pluh na srovnávání terénu. Také byste si takovou dospělou hračku přáli mít doma?
Mi připadá strašně neefektivní, když bagr jede neustále několik hodin s konstantními otáčkami, ale potřebný výkon se neustále velmi výrazně mění. Elektrobagr by snad mohl fungovat efektivněji.