😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

V pražských Letňanech vypukl veletrh Motocykl. Elektromotorky nikoho nezajímají.

8
V pražských Letňanech vypukl veletrh Motocykl. Elektromotorky nikoho nezajímají.
Fotografie: motocykl-praha.cz
  • Na výstavišti v Letňanech je bezmála 200 vystavovatelů a pouze 3 z nich se zaměřují čistě na elektrické motocykly
  • Can-Am využil akce k české premiéře modelů Pulse a Origin
  • Vmoto přichází s řadou vylepšení a faceliftovaným modelem CPX

Největší motocyklová událost roku je opět tady. V pražské Letňany se tento víkend proměnily na Mekku příznivců motocyklů a čtyřkolek. Veletrh Motocykl patří každoročně k jedné z nejvíce navštěvovaných akcí a já nemohl chybět. Jak víme, tak Česká republika je, co se týče elektromotorek, jednou z nejméně rozvojových v tomto segmentu v Evropě. Dlouhodobě se řadíme na poslední místa a vše nasvědčuje tomu, že mezi našimi spoluobčany není velký zájem o elektrické motorky, i když jejich počet každoročně postupně narůstá. Šel jsem se tedy přesvědčit, jak to vypadá v přímém přenosu na veletrhu v Letňanech a jestli mě nečeká nějaké překvapení.

Česká premiéra modelů Pulse a Origin od Can-Am

Na Motocyklu je bezmála 200 vystavovatelů a pouze 3 se věnují čistě elektrickým motorkám a další 3 nabízejí jak spalovací, tak elektrické. Když to porovnám s veletrhem EICMA, který je největší akce svého druhu na světě, tak tam je bezmála polovina, přinejmenším 2/5 vystavovaných motocyklů a skútrů elektrických.

Mezi společnosti, které se v Letňanech věnují pouze elektrickým motorkám patří přední český prodejce městských motorek a skútrů Vmoto, po nich tu má svůj stánek ELS Moto, kteří přeprodávají převážně čínské stroje, u kterých se zaměřují na kvalitní komponenty a technologie a jako poslední MOTOe, kteří se zaměřují na mikromobilitu bez nutnosti řidičského průkazu, na elektroskútry a vozítka pro seniory.

Vmoto v Letňanech představilo faceliftovaný model CPX EXPLORER, ten má oproti předešlé verzi moderní přední masku, které dominuje světelný pás ve tvaru písmene U, navíc má kontrolu trakce, ABS, tempomat, plně barevný displej a nové ovládací prvky. Nejpodstatnější změnou je nová 72V architektura, která zaručí nabíjení jedné baterie za 30 minut. EXPLORER bude ve verzi pro B2B segment nabízet toto rychlé nabíjení, ve verzi pro osobní použití bude disponovat nabíjecím konektorem Typ 2 a bude možné ho nabíjet z wallboxů. Model Stash projde několika vylepšeními, nejen po vizuální stránce. Letošní model bude mít více sportovní a závodnický kabát, kdy oblékne červenou barvu společně s bronzovými doplňky a bude očíslován. Další podstatnou novinkou bude nový zadní tlumič, umístění stupaček výše a výrobcům se podařilo vyřešit i nepříjemné klepání z oblasti předního světlometu.

Podstatnou novinkou je také navýšení výkonu u modelů TS Streethunter a TC Pro Wanderer. Doposud měli pouze 2,5 kW průběhový a 3,5 kW maximální výkon a také byli k dostání s pouze jednou baterií. Nově mají v základu baterie dvě a výkon se navýšil na 4,1 nominální a 5,2 kW maximální výkon. Vmoto se také zaměřuje na výstavbu batteryboxů v Praze, což by představovalo revoluční krok v městské elektromobilitě a já jim držím palce. To nejdůležitější jsem si nechal na konec – všechny modely Vmoto v letošním roce zlevní, v některých případech až o 15 tisíc korun.

Společnost ELS moto se v minulých letech zaměřovala na přeprodej čínských strojů a jejich stroje jsem považoval za nepříliš kvalitní, nicméně samotná firma se chtěla tohoto povědomí zbavit a v současné době přicházejí s nabídkou ne příliš známých motocyklů, které jsou však kvalitativně mnohdy napřed před dobře známou konkurencí a byl jsem velmi mile překvapen tím, že když si dá člověk práci vybrat z té ohromné nabídky strojů z východu, tak lze nalézt diamant za velmi příznivou cenu. Nabízejí jak populární elektrokrosky, tak městské a příměstské skútry. S majitelem společnosti Pavlem Daňkem jsem se dlouze bavil, o každém vystavovaném modelu a do budoucna jsme se domluvili na testování a budu vás moci informovat o každém z nich podrobně. ELS moto cílí na typického českého zákazníka, který za motocykl neutratí moc, ale potrpí si na to nejlepší.

Společnost MOTOe se zaměřuje na nejprodávanější segment elektrických motocyklů u nás. Většina už o nich nejspíše nepřímo slyšela, protože svým stojům přiřazují zábavné přídomky, a proto budete znát například e-Babetu a e-Fichtla. Dále je možné v jejich nabídce nalézt i elektrické longboardy, balanční platformy, koloběžky, elektrokola a autíčka na dálkové ovládání.

Najvětším překvapením Motocyklu je česká premiéra modelů Origin a Pulse od Can-Amu, o kterých jsem vás informoval už na veletrhu EICMA. Nicméně další novinkou byl elektrický sněžný skútr od firmy Lynx, který sdílí baterii a pohonnou jednotku právě s modely Origin a Pulse. Je to vůbec první elektrický sněžný skútr na trhu od podobně zavedené značky. Model Origin bude možné si zanedlouho vypůjčit a připravit pro vás podrobný test.

Na stánku společnosti Yamaha je možné se podívat na elektrický skútr NEO a Piaggio vystavuje model skútru 1. O další elektrické motorky jsem poté zavadil už spíše omylem a jednalo se o nepříliš známé stroje jako MINI EZI a Binsen. Společnosti jako Kawasaki nebo Honda, které v portfoliu mají elektrické, v případě Kawasaki dokonce hybridní, motorky, na veletrhu prezentují pouze spalovací. A taková společnost Meteor Motor Tech, sídlící v Praze, která je výhradním distributorem značek Indian, Triumph a Polaris do několika evropských států, má v portfoliu i Zero Motorcycles. Tři předchozí zmíněné firmy mají na veletrhu velkolepé stánky, ale na Zero místečko nezbylo.

I přestože počet nově registrovaných elektromotorek postupně narůstá, tak se jich v současné době, tečh registrovaných, pohybuje po ČR okolo 6000 napříč kategoriemi. Jen pro zajímavost nabídnu přirovnání. V Německu, Belgii nebo Francii se ročně registruje přes 20 000 elektromotorek, podobně je tomu také v Itálii, Nizozemsku a Španělsku, kde prodeje přesahují 15 000 kusů ročně. Myslíte, že se i u nás někdy dočkáme podobných čísel?

Diskuze ke článku
Martin
Martin
Byl bych rád, kdyby byl o elektromotorky větší zájem, protože mě osobně vadí hlučné a smradlavé motorky.
Josef L
Josef L
Výrobci nabízí jen to, co se u nás prodává.
Marek Kalivoda
Marek Kalivoda
Elektromotorky nikoho nezajímají, tak o nich napíšu celý článek.😆
Zábavné...
Ladislav Hadrava
Ladislav Hadrava
Jiří Paroubek? Z cvičení a jógy se dal na novinařinu?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze