Model V90 není sám o sobě žádnou žhavou novinkou. Kdo se alespoň trošku zajímá o současnou nabídku Volva, nebude z vizáže největšího modelu v aktuální nabídce nikterak překvapen. Jistý šmrnc a dávku luxusu přidává verze Cross Country, která hlavně v modrém laku karoserie vypadá opravdu úchvatně. Výrobce totiž dokázal krásně zapracovat ochranné tmavé plasty do mohutné karoserie. Celkově se nám V90 Cross Country líbí mnohem více než třeba Audi A6 Allroad. Ostatně i širší veřejnost dokázala ocenit tvary a krásu testovaného vozu, obdivné pohledy návštěvníků čerpacích stanic mluví za vše.
Technické parametry Volvo V90 (2020) B5
Kompletní specifikaceKonstrukce | kombi, 4 939 × 1 879 × 1 543 mm, 1 930 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 184 kW, 250 koní, točivý moment: 350 Nm |
Baterie | ? |
Nabíjení | |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 1 614 700 Kč |
Tohle se prostě povedlo, a to přitom mluvíme pouze o zevnějšku. V našem případě jsme však dostali do rukou verzi, která nabízela snad úplně všechnu možnou výbavu. Důkazem je pohled do kabiny, kde si v přiložené fotogalerii můžete všimnout celokožených křesel s plně elektrickým ovládáním, vyhříváním a také odvětráváním. Pro solidní jízdní požitek nechyběla ani špičková hudební aparatura Bowers & Wilkins s výkonem 1 460 W, 15kanálovým zesilovačem a 19 reproduktory. Už jen tento prvek výbavy by si zasloužil samostatný test, protože to, co se dá v autě rozehrát za koncert, nemá obdoby. Zapomeňte na „chrastítka“ jiných značek, které se pouze vydávají za prémii.
Toto je ta správná audio soustava, která se správným zdrojem zvuku zastíní i vynikající dynamiku a projev dvoulitrového benzinového čtyřválce pod kapotou. Škoda jen, že když si pustíte audio na plný výkon, budou to materiály vozu, které s úměrným stářím vozu jako takového začnou lehce rezonovat. Stačí ale trošku zatlačit kupříkladu na dveřní dřevěné výplně a rázem je vše v pořádku. Tohle je však jen taková úsměvná poznámka, která ani nejde modelu V90 vytknout. Ve všech jiných ohledech je totiž vůz dokonalostí na kolech. Prostorově spolkne s naprostým přehledem pětici vzrostlých dospělých osob, do kufru se vejde v základu 560 litrů zavazadel a mimo klasické zpevněné silnice se nebudete muset bát díky světlé výšce 210 mm a pohonu všech čtyř kol.
Pod kapotou vozu se ukrývala výše zmíněná motorizace B5, což znamená přítomnost dvoulitrového benzinového čtyřválce s výkonem 250 koní a 48V elektrického systému. Díky tomu je nástup síly ukázkově lineární a celá jízda je mnohem klidnější i naprosto pohodová. Řidič si za volantem V90 Cross Country vlastně ani příliš neuvědomuje, kolik vlastně má na tachometru. V90 je totiž velmi dobře odhlučněno, do kabiny se dostane snad jen ostřejší rána od podvozku (což je i tak velmi vzácný úkaz) a až kolem nejvyšší maximální rychlosti 180 km/h, která je elektronicky omezena, se posádka může dočkat jemných ruchů v podobě vzduchu obtékajícího karoserii.
V90 Cross Country je pořádným kusem auta, výkon 250 koní je tak akorát. Člověk nemůže čekat nějaké přehnané drama, které by dokázal vykouzlit šestiválec s výkonem okolo 400 koní. V tomto případě je zaručena solidní dynamika vždy a všude, přičemž je úplně jedno, zda vůz zrovna řídí jen řidič, nebo veze celou svou rodinu i se zavazadly na dovolenou do Chorvatska. A spotřeba? Asi se tomu těžko věří, ale kdo chce a jezdí s lehčí nohou na plynovém pedálu, může stejně jako my jezdit v průměru za 6,6 litru na 100 km. Mluvíme zde přitom o normálním jízdním tempu, kdy jsme se vyloženě nesnažili jezdit v závětří za návěsy kamionů.
V režimu Eco pak osmistupňová automatická převodovka dokáže vyřazovat na neutrál, přičemž se v ten okamžik vypne i spalovací motor. Díky tomu se daří sjet delší dálniční klesání v naprosté pohodě. Zásluhou velké nádrže o objemu 71 litrů pak není problém ujet na jedno natankování i 1 000 km. Je ale potřeba přistupovat k této verzi lehce citelněji a nešlapat motoru na krk za každou cenu. V opačném případě se totiž může dojezd zkrátit i o jednu třetinu. Jízda ve Volvu V90 Cross Country B5 pak bude bavit hlavně ty, kteří milují vysoký cestovní komfort, dostatek prostoru ve všech směrech a také nápaditý design.
A nějaká negativa? Může jím být hodně rozporovaná technika, která se uchýlila výhradně ke čtyřválcovým motorům. Stejně tak dost diskutovaným tématem je elektronický omezovač rychlosti, který je ve všech nových Volvech nastaven na 180 km/h. Samozřejmě, v současném provozu je takové tempo takřka nevyužitelné, avšak pořád existují úseky německých dálnic, kde je často neomezená rychlost. V případě delší služební cesty pak asi nepotěší, že vás v levém pruhu dálnice bude problikávat „nejmenovaný“ český kombík s motorem 1.0 TSI, jehož maximálka dosahuje ve verzi s výkonem 81 kW takřka 200 km/h.
Pokud ale patříte mezi řidiče, kteří prostě chtějí pořádný silniční koráb, ve kterém se budete cítit jako doma, pak je pro vás Volvo V90 Cross Country ideální volbou. Nabídne totiž něco, co konkurence mnohdy neumí – pohodu a klid. Německé prémiové trio hraje ve většině případů na silné emoce za volantem, tvrdší podvozky a co nejvyšší výkony. Jenže stačí přesednout do Volva a najednou nemáte potřebu někam spěchat, nic řešit a užíváte si každý ujetý kilometr. A přesně o tom V90 Cross Country je.
Foto: Roman Havlín