Volvo S90 B6 AWD (2021)
test

Volvo S90 B6 AWD (2021)

Po všech směrech silný individualista

Již čtvrtým rokem je v nabídce švédské značky Volvo vlajkový model S90, který dostal v poslední době i zcela novou mild-hybridní jednotku. Ta v našem případě nesla označení B6 a nabízela výkon 300 koní. Jak se nám jezdilo s tím nejlepším od Volva, když je pod jeho kapotou stále jen benzinový dvoulitr s turbodmychadlem a kompresorem? A dokáže být tento obří silniční křižník vůbec úsporný? Odpovědi najdete v následujícím testu.

Aktuální generace Volva S90 se na dnešní dobu poměrně hodně vymyká. Ačkoliv mám bohaté zkušenosti se všemi vozy z řad německých prémiových značek, testované Volvo mi po skončení testu přirostlo k srdci. A rozhodně se tak nestalo jen proto, že vůz má na délku skoro pět metrů, což umožňuje nabídnout královský prostor pro posádku.

Technické parametry Volvo S90 (2020) B6

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 969 × 2 019 × 1 440 mm, 1 937 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon220 kW, 300 koní, točivý moment: 420 Nm
Baterie?
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od1 703 500 Kč

Vlajková loď značky prošla přibližně před rokem lehčí modernizací, která přinesla ještě větší dávku pohlednosti a uhlazenosti. Tak kupříkladu zadní světlomety nově nabízejí lehce pozměněnou grafiku a jejich protažení vypadá hlavně v noci opravdu velmi dobře. Přitom vůz sám o sobě je na trhu čtvrtým rokem a oproti konkurenci se nedá říci, že by nějak zestárl. Švédům se prostě povedlo navrhnout něco, co má v sobě kus nadčasovosti a jistou podobnost zde vidíme s automobily Lexus, které taktéž po mnoha letech výroby stárnou jen minimálně. V rámci testované verze jsme do rukou dostali takřka maximálně vybavený exemplář se specifickou registrační značkou.

Asi i díky ní jsme byli po celou dobu testu celkem velkým objektem pozornosti, protože takto vyšperkované a velké Volvo se nevidí každý den. A kdyby všímaví kolemjdoucí viděli kabinu, jsme si jisti, že mnoho z nich by se chtělo do vozu za každou cenu posadit. I já jsem totiž byl uchvácen zpracováním a designem kabiny. Nečekejte záplavu kůže a na pohled ošklivých plastů. Zde hraje hlavní roli pravé dřevo, hliníkové prvky a v poslední řadě také neskutečně pohodlná látková sedadla. Právě sedačky s „vyšším chlupem“ ale byly tak dobře vytvarované a nastavitelné, že je považuji za jedny z nejlepších, v jakých jsem za poslední roky seděl.

Ostatně, jedna z mých testovacích tras měla délku přibližně 180 km a po jejím ujetí a vystoupení z vozu jsem si připadal, jako bych právě vstal z dobře navrženého luxusního gauče a teprve šel něco dělat. Nechápu, jak se to Švédům povedlo, ale už jen za sedačky mají ode mě obří pochvalu. V kabině se přitom myslelo i na ostatní cestující, a tak nechybí čtyřzonová klimatizace, roletky v bočních oknech, LED čtecí osvětlení a samozřejmě mraky místa pro nohy. Snad jen nad hlavou je místa o něco méně, ale to by vyřešila verze V90, což je v překladu kombík odvozený právě od testovaného modelu S90.

Fajnšmekři by jistě ocenili taktéž hlavici voliče automatické převodovky s osmi stupni, která může být (stejně jako v našem případě) vytvořena ze speciálně vybroušeného křišťálu. Na pohled velmi efektní prvek navíc v sobě ukrývá jedno malé kouzlo. Jakmile se totiž setmí, hlavice má v sobě skrytou výkonnou LED, která osvětlí nápis Orrefors Sweden. Popravdě musím říci, že tato prosklená hlavice voliče automatu se mi líbí o dost více než ta v případě vozů BMW. Pojďme se ale podívat na pohonnou jednotku a techniku, což je u Volva S90 B6 to hlavní, proč jsme si jej vzali do testu. Pod kapotou je sice umístěn „pouze“ dvoulitrový benzinový čtyřválec, jenže jeho práci vždy podporuje turbodmychladlo a také kompresor

Obchodní označení B6 nahradilo dříve používanou zkratku T6, která dávala všem najevo, že před nimi jede benzinové Volvo s pořádnou porcí výkonu. Elektrifikace však poslední dobou mění zaryté pořádky, a tak u S90 B6 najdeme také startér-generátor a baterii s 48V. Celkový výkon pohonné soustavy činí slušných 300 koní, přičemž točivý moment dosahuje 420 Nm prakticky již od 2 000 ot./min. Kdo by však čekal podání výkonu ve stylu BMW či Audi, tak je silně na omylu. Volvo hraje na klid a pohodu, takže i když vůz přepnete do režimu Dynamic a dáte plný plyn, z pod přední kapoty se ozve velmi zvučný zvuk motoru a následná akcelerace až k elektronicky omezené maximální rychlosti probíhá nenuceně a dá se říci bez emocí.

Přesně tak to ale ve Volvu chtěli, a jelikož se nejedná o verzi Polestar, nikdo nemůže chtít po tomto 300koňovém sedanu brutální sportovní zátah a dechberoucí projev. Volvo S90 B6 přitom sbírá elektrickou energii jak jen může. Takto získaná energie je pak využívána také k napájení palubního elektrického systému, ze kterého odčerpává energii například audiosystém, ventilace, světlomety atd. Aby něco takového bylo možné, je systém opatřen 12V/48V DC/DC měničem, který mění napětí 48V na 12V, prostřednictvím něhož lze v případě potřeby dobíjet i 12V elektrický systém vozu. Chytré, co říkáte?

Hodně mě potěšil také systém Start & Stop. Vůbec poprvé jsem jej ve voze nevypínal, protože o jeho práci prakticky nemáte šanci vědět. Aktivace a deaktivace motoru probíhá takřka neslyšně, je velmi plynulá a navíc ke své práci využívá radar a kameru v přední masce. Současně pracuje s mapovými podklady navigace, což zaručuje fakt, že vůz dokáže předvídat s dostatečným předstihem okamžik, kdy má vypnout spalovací motor. S Volvem S90 B6 je doslova radost jezdit a popravdě, málokdy se mi z něj chtělo na konci cest vystupovat. I přes vyšší výkon a hmotnost totiž není problém jezdit v průměru za 7,2 litru benzínu na 100 km! V rámci této hodnoty jsou zahrnuty časté dálniční přesuny a zácpy v ranním provozu v Praze.

Nedostatky zde najdete jen velmi zřídka

Pokud bych měl shrnout celkové dojmy z Volva S90 B6, pak je to dokonalý mild-hybrid, který nedělá ostudu tomuto označení. Svými vlastnostmi v mnoha ohledech přebíjí prémiovou konkurenci a snad jen tolik diskutovaný elektronický omezovač maximální rychlosti bude dělat vrásky na čele těm, kteří nebudou schopni porozumět základní filozofii Volva. V těchto autech se prostě nejezdí na hraně a vysoký výkon v případě verze B6 zaručuje především bezpečné předjetí i nezdravě dlouhé kolony na silnici, a to i v případě, že je vůz plně naložen pěti osobami a zavazadly. A nedostatky? Zmínit mohu snad jen netypický odklon kosmetických zrcátek ve slunečních clonách, kdy se v nich prakticky nevidíte a zrcátko zabírá vše, až na vás.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

volvo-s90-2020
Klady
  • optimální porce výkonu
  • nízká spotřeba
  • skvěle naladěná automatická převodovka
  • dostatek prostoru pro všechny cestující
  • po letech produkce stále pohledný design
Zápory
  • nelogický odklon kosmetických zrcátek
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze