😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.
Volvo S90 B6 AWD (2021)
test

Volvo S90 B6 AWD (2021)

Po všech směrech silný individualista

Již čtvrtým rokem je v nabídce švédské značky Volvo vlajkový model S90, který dostal v poslední době i zcela novou mild-hybridní jednotku. Ta v našem případě nesla označení B6 a nabízela výkon 300 koní. Jak se nám jezdilo s tím nejlepším od Volva, když je pod jeho kapotou stále jen benzinový dvoulitr s turbodmychadlem a kompresorem? A dokáže být tento obří silniční křižník vůbec úsporný? Odpovědi najdete v následujícím testu.

Aktuální generace Volva S90 se na dnešní dobu poměrně hodně vymyká. Ačkoliv mám bohaté zkušenosti se všemi vozy z řad německých prémiových značek, testované Volvo mi po skončení testu přirostlo k srdci. A rozhodně se tak nestalo jen proto, že vůz má na délku skoro pět metrů, což umožňuje nabídnout královský prostor pro posádku.

Technické parametry Volvo S90 (2020) B6

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 969 × 2 019 × 1 437 mm, 1 937 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon220 kW, 300 koní, točivý moment: 420 Nm
Baterie?
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od1 703 500 Kč

Vlajková loď značky prošla přibližně před rokem lehčí modernizací, která přinesla ještě větší dávku pohlednosti a uhlazenosti. Tak kupříkladu zadní světlomety nově nabízejí lehce pozměněnou grafiku a jejich protažení vypadá hlavně v noci opravdu velmi dobře. Přitom vůz sám o sobě je na trhu čtvrtým rokem a oproti konkurenci se nedá říci, že by nějak zestárl. Švédům se prostě povedlo navrhnout něco, co má v sobě kus nadčasovosti a jistou podobnost zde vidíme s automobily Lexus, které taktéž po mnoha letech výroby stárnou jen minimálně. V rámci testované verze jsme do rukou dostali takřka maximálně vybavený exemplář se specifickou registrační značkou.

Asi i díky ní jsme byli po celou dobu testu celkem velkým objektem pozornosti, protože takto vyšperkované a velké Volvo se nevidí každý den. A kdyby všímaví kolemjdoucí viděli kabinu, jsme si jisti, že mnoho z nich by se chtělo do vozu za každou cenu posadit. I já jsem totiž byl uchvácen zpracováním a designem kabiny. Nečekejte záplavu kůže a na pohled ošklivých plastů. Zde hraje hlavní roli pravé dřevo, hliníkové prvky a v poslední řadě také neskutečně pohodlná látková sedadla. Právě sedačky s „vyšším chlupem“ ale byly tak dobře vytvarované a nastavitelné, že je považuji za jedny z nejlepších, v jakých jsem za poslední roky seděl.

Ostatně, jedna z mých testovacích tras měla délku přibližně 180 km a po jejím ujetí a vystoupení z vozu jsem si připadal, jako bych právě vstal z dobře navrženého luxusního gauče a teprve šel něco dělat. Nechápu, jak se to Švédům povedlo, ale už jen za sedačky mají ode mě obří pochvalu. V kabině se přitom myslelo i na ostatní cestující, a tak nechybí čtyřzonová klimatizace, roletky v bočních oknech, LED čtecí osvětlení a samozřejmě mraky místa pro nohy. Snad jen nad hlavou je místa o něco méně, ale to by vyřešila verze V90, což je v překladu kombík odvozený právě od testovaného modelu S90.

Fajnšmekři by jistě ocenili taktéž hlavici voliče automatické převodovky s osmi stupni, která může být (stejně jako v našem případě) vytvořena ze speciálně vybroušeného křišťálu. Na pohled velmi efektní prvek navíc v sobě ukrývá jedno malé kouzlo. Jakmile se totiž setmí, hlavice má v sobě skrytou výkonnou LED, která osvětlí nápis Orrefors Sweden. Popravdě musím říci, že tato prosklená hlavice voliče automatu se mi líbí o dost více než ta v případě vozů BMW. Pojďme se ale podívat na pohonnou jednotku a techniku, což je u Volva S90 B6 to hlavní, proč jsme si jej vzali do testu. Pod kapotou je sice umístěn „pouze“ dvoulitrový benzinový čtyřválec, jenže jeho práci vždy podporuje turbodmychladlo a také kompresor

Obchodní označení B6 nahradilo dříve používanou zkratku T6, která dávala všem najevo, že před nimi jede benzinové Volvo s pořádnou porcí výkonu. Elektrifikace však poslední dobou mění zaryté pořádky, a tak u S90 B6 najdeme také startér-generátor a baterii s 48V. Celkový výkon pohonné soustavy činí slušných 300 koní, přičemž točivý moment dosahuje 420 Nm prakticky již od 2 000 ot./min. Kdo by však čekal podání výkonu ve stylu BMW či Audi, tak je silně na omylu. Volvo hraje na klid a pohodu, takže i když vůz přepnete do režimu Dynamic a dáte plný plyn, z pod přední kapoty se ozve velmi zvučný zvuk motoru a následná akcelerace až k elektronicky omezené maximální rychlosti probíhá nenuceně a dá se říci bez emocí.

Přesně tak to ale ve Volvu chtěli, a jelikož se nejedná o verzi Polestar, nikdo nemůže chtít po tomto 300koňovém sedanu brutální sportovní zátah a dechberoucí projev. Volvo S90 B6 přitom sbírá elektrickou energii jak jen může. Takto získaná energie je pak využívána také k napájení palubního elektrického systému, ze kterého odčerpává energii například audiosystém, ventilace, světlomety atd. Aby něco takového bylo možné, je systém opatřen 12V/48V DC/DC měničem, který mění napětí 48V na 12V, prostřednictvím něhož lze v případě potřeby dobíjet i 12V elektrický systém vozu. Chytré, co říkáte?

Hodně mě potěšil také systém Start & Stop. Vůbec poprvé jsem jej ve voze nevypínal, protože o jeho práci prakticky nemáte šanci vědět. Aktivace a deaktivace motoru probíhá takřka neslyšně, je velmi plynulá a navíc ke své práci využívá radar a kameru v přední masce. Současně pracuje s mapovými podklady navigace, což zaručuje fakt, že vůz dokáže předvídat s dostatečným předstihem okamžik, kdy má vypnout spalovací motor. S Volvem S90 B6 je doslova radost jezdit a popravdě, málokdy se mi z něj chtělo na konci cest vystupovat. I přes vyšší výkon a hmotnost totiž není problém jezdit v průměru za 7,2 litru benzínu na 100 km! V rámci této hodnoty jsou zahrnuty časté dálniční přesuny a zácpy v ranním provozu v Praze.

Nedostatky zde najdete jen velmi zřídka

Pokud bych měl shrnout celkové dojmy z Volva S90 B6, pak je to dokonalý mild-hybrid, který nedělá ostudu tomuto označení. Svými vlastnostmi v mnoha ohledech přebíjí prémiovou konkurenci a snad jen tolik diskutovaný elektronický omezovač maximální rychlosti bude dělat vrásky na čele těm, kteří nebudou schopni porozumět základní filozofii Volva. V těchto autech se prostě nejezdí na hraně a vysoký výkon v případě verze B6 zaručuje především bezpečné předjetí i nezdravě dlouhé kolony na silnici, a to i v případě, že je vůz plně naložen pěti osobami a zavazadly. A nedostatky? Zmínit mohu snad jen netypický odklon kosmetických zrcátek ve slunečních clonách, kdy se v nich prakticky nevidíte a zrcátko zabírá vše, až na vás.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

volvo-s90-2020
Klady
  • optimální porce výkonu
  • nízká spotřeba
  • skvěle naladěná automatická převodovka
  • dostatek prostoru pro všechny cestující
  • po letech produkce stále pohledný design
Zápory
  • nelogický odklon kosmetických zrcátek
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze