Volvo S90 B4 (2022)
test

Volvo S90 B4 (2022)

Konkurence by se měla stydět
9

Volvo boří mýty. Nejzákladnější verze nejvyšší modelové řady S90 totiž poskytuje celkem dost výbavy, která nestojí zase tak moc. Na test jsme proto tentokrát zvolili provedení B4 přinášející obstojný výkon 197 koní, pohon přední nápravy a mild-hybridní techniku.

Ačkoliv se na švédského výrobce v posledních letech snáší menší vlna kritiky za opuštění objemných motorů s více jak čtyřmi válci, v jiných ohledech se na Volvo chytá jen málokdo. Jedním z největších trumfů značky je fakt, že aktuálně se dá zakoupit vlajkový model S90 za necelých 1,5 milionu Kč. Jedná se o základ nabídky, který je označován zkratkou B4. Tím ale podobnost s čímkoliv základním končí. Zatímco (prémiová) konkurence nabízí z velké části „oholené“ modely s nízkým výkonem a průměrnou výbavou, v případě Volva se jedná o opak. I ten nejméně náročný zájemce o Volvo S90 totiž dostane verzi sedan, které nechybí metalický lak karoserie, 18" lité disky a Full LED hlavní světlomety s Matrix funkcí!

Technické parametry Volvo S90 (2020) B4

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 969 × 2 019 × 1 440 mm, 1 825 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon145 kW, 197 koní, točivý moment: 300 Nm
Baterie?
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od1 494 900 Kč

Toto se zkrátka jen tak nevidí. Stačí přitom usednout do kabiny testované specifikace a je hned jasno, že zde se na slovo „základní“ vůbec nehraje. Pravé ořechové výplně dveří, chromované prvky a pravá kůže – to je svatá trojice, která dominuje u Volva S90 B4. V jednu chvíli jsem si říkal, jestli ve Švédsku neudělali chybu a nepopletli písemné označení. Kdybych totiž netušil, že jde o variantu B4, připadal bych si, jako bych měl v rukách něco mnohem lepšího. Za volantem jsem měl moře místa a ani vzadu nebudou vyšší cestující naříkat, že si nemají kam dát nohy. Horší to bude snad jen s prostorem pro hlavu, což by pomohla vyřešit verze kombi (V90).

Na palubě S90 B4 panovala opět velká pohoda, elektricky vyhřívaná sedadla mě přišla více než vhod a jejich plně elektrické nastavení taktéž. Koho by ale nebavilo příkladné ticho během jízdy, může využít služeb audiosystému Harman Kardon. Stále má někdo pocit, že se bavíme o tom nejméně vybaveném Volvu S90 v nabídce? Týden cestování ve voze na mě působil jako takové menší lázně. Do kabiny pronikalo i na dálnici jen minimum rušivých elementů, benzinový motor s výkonem 197 koní je slyšet až od nějakých 3 500 ot./min a ani kufr s objemem 461 litrů a elektrickým ovládáním není věc, na kterou by se dalo stěžovat.

A je to právě motor, který patří k největším přednostem testovaného vozu, tedy hned po výbavě. Turbodmychadlem dopovaný dvoulitr s podporou 48V mild-hybridního ústrojí má dost síly na to, abyste i v plném obsazení mohli svižně a bezpečně předjíždět na zaplněné okresní silnici. Zrychlení z 0 na 100 km/h činí v tomto případě 7,9 sekundy a nejvyšší maximální rychlost je tradičně omezena na 180 km/h. Objem nádrže přitom činí 60 litrů. Kdo se ale bude jen lehce krotit, nebude pro něj problém jezdit za 6,4 litru na 100 km. Ve výsledku se dá na jeden zátah ujet velká porce kilometrů. Na přední kola posílal veškerou sílu osmistupňový automat, kterému ale chyběla pádla pro manuální řazení.

V tomto ohledu se Volvo drží svého dost podivného řešení, které spočívá v práci s pákou voliče převodovky. Zatímco většina konkurenčních vozů nabídne manuální režim skrze pohyb voliče dopředu a dozadu, tady je to jinak. U Volva S90 musíte voličem pohybovat doprava a doleva. Chce to chvíli zvyku, i já jsem měl z počátku problém pochopit, jak celý systém funguje. Vůz totiž umí zároveň rekuperovat, takže řidič vlastně ovládá jak rekuperaci, tak popřípadě rovnou zařazenou rychlost. To je však snad jediné, na co by si mohl případný majitel stěžovat. Jinak ale nejde Volvu S90 B4 vyčíst prakticky vůbec nic.

Člověk by až nevěřil, jak dobrý vůz se dá za 1,5 milionu Kč v dnešní době sehnat. Adaptivní světlomety dokázaly přesně a včas vykrývat jednotlivé překážky, standardní podvozek si umí poradit i s ostřejšími nerovnostmi. Sportovní jízda vozu sice moc nevoní, ale od toho je v nabídce silnější a lépe řiditelná skvadra modelů S90. Tady se bavíme o základní vstupní variantě, která dává každému lehce movitějšímu zákazníkovi možnost poznat, co je to Volvo S90. Někdo říká, že Volvo obecně nejde srovnávat s Audi nebo BMW, ale já si to nemyslím. Spíše naopak. Ve Volvu se nestane, že by vám vrzala palubní deska nebo se ozývaly jiné rušivé zvuky z interiéru.

S90 není nápadný sedan, který chce všem ukázat, co vlastně dovede. Verze B4 je hlavně od toho, aby posádku převezla v maximálním bezpečí a komfortu tam, kam si zrovna žádá. Ani když na to bude řidič šlapat, tak se v průměru nedostane přes 8 litrů na 100 km. V rámci základní výbavy je ve voze vše důležité a konkurence by si toho měla začít všímat. V opačném případě se totiž může stát, že se Volvo stane mnohem prodávanějším vozem než „tuctovky“ v podobě Audi A6 nebo BMW řady 5.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

volvo-s90-2020
Klady
  • vnitřní prostor
  • práce full LED hlavních světlometů
  • jízdní komfort
  • nízká spotřeba i na dálnici
  • velká porce základní výbavy
Zápory
  • podivný způsob manuálního řazení
Diskuze ke článku
Tomáš Vlasák
Tomáš Vlasák
To má být recenze, nebo jen "preview" ?
Zdeněk Starý
Zdeněk Starý
To auto je ale hrozne osklive. Interier to je hruza sama. To je asi pro jine typy lidi nez se vkusem.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze