Volkswagen Amarok
test

Volkswagen Amarok

Zaostřeno na technologie
  • Volkswagen Amarok je poslední Volkswagen, který si na evropském trhu můžete koupit s naftovým třílitrovým šestiválcem a manuální převodovkou
  • Vrcholný infotainment běží na displeji o velikosti 6,33 palců a nechybí podpora Car-Net či Apple CarPlay
  • Na korbu se vejde 2,52 metrů čtverečních nákladu, zvládne tedy i europaletu
  • Zapřáhnout můžete přívěs o hmotnosti až 3,3 tuny

Volkswagen Amarok, ten největší Volkswagen, který si v Evropě můžete koupit. A také Volkswagen, který má jednu zajímavou raritu. Ještě pár let zpět by o nic převratného nešlo, jenže jak jdou roky dopředu, tak válce pod kapotou mizí. Volkswagen šestiválcové motory nabízí už jen v Touaregu a právě Amaroku. Jestliže holdujete motorům o dva válce větším, pak si počkejte na nový Volkswagen Touareg. Rarita Amaroku je v tom, že jde o poslední Volkswagen, který si na evropském trhu můžete koupit s naftovým třílitrovým šestiválcem a manuální převodovkou.

Design: svalovec v elegantním podaní

Jestli máte rádi pick-upy, pak není co řešit. Tento segment není na různé modely tak bohatý, i proto milovníci aut s korbou před zadní nápravou vítají jakýkoli přírůstek. Volkswagen Amarok se drží německy chladného designu. V hlavní roli je zde praktičnost, ale ne při rodinném cestování, ale při tahání pracovních nákladů a cestování ve sněhu, bahně a tak podobně. Testovaná varianta byla zahalena do nenápadného laku. Chcete-li být více vidět, sáhněte po laku, který měl na sobě Amarok při testu minulý rok. Ten oči kolemjdoucích přitahoval jako limonáda vosy.

Amarok je poslední Volkswagen, který můžete mít s naftovým třílitrovým šestiválcem a manuálem.

A když na vás nebudou koukat ve stylu „Ty máš ale super káru!“, tak zase uvidíte vyvalené oči ostatních řidičů, kteří takto velké auto ve svém malém městě nejsou zvyklí potkávat. Potkat je u piva a vysvětlovat, že existují daleko větší auta, to si říká o srdeční infarkt. Mohou padnout i otázky, kolik taková auta žerou. Rovnou řekněte, že i trávu kolem silnice, a máte pokoj. 12litrová spotřeba, se kterou Amarok jezdí ve městě i mimo něj, se dá snížit i na 10, což je na tak velké auto slušné číslo. Lidem, kterým trhá srdce, když jim vzroste spotřeba z pěti na 5,5 litrů, to nevysvětlíte. Inu, jak říkal Forrest Gump – pro hloupého každý hloupý. Koupí Amaroka však nikdo neprohloupí. Pro pořádek bych měl dodat rozměry – 4979 mm na délku, 2228 na šířku a 1834 mm na výšku. Před koupí si tedy raději změřte garáž.

Interiér: technologie a svaly se nevylučují

Už v minulém roce jsme se přesvědčili, že mít před barákem zaparkovaného svalovce nutně neznamená dát sbohem všem chytrým věcem. Naopak. Dobře, do Amaroka nedostanete tak velké displeje jako do Volkswagenu Arteon, ale i takový iPhone se prodává s malou úhlopříčkou. Důležité je to, co umí. A Amarok toho umí opravdu dost. Podrobněji jsme se tomu věnovali už minulý rok, ale opakování je matka moudrosti. V Amaroku si můžete zaplatit i služby Car-Net. Jde o systém, kde máte dopravní informace online, můžete sledovat předpověď počasí a tak dále. Potěším i fanoušky zařízení Apple, protože ani CarPlay není cizí slovo. Na dálnici si zapnete tempomat, při parkovaní oceníte senzory a parkovací kameru. Amarok a vlastně i další pick-upy u nejsou ti svalovci, kteří nemají žádné technologie.

Nejen Amarok, ale všeobecně pick-upy jsou určené pro poměrně úzkou skupinu zákazníků. Dokáží toho však skloubit asi nejvíce ze všech aut. Jenom nějaké to sprintování musíte oželet. Amarok pojme až pět pasažérů. A to tak, že na zadních sedačkách není nijak málo místa. Nečekejte žádný velký luxus, ale od toho Amarok není na trhu.

Na předních sedačkách si v zimně zahřejte záda, hádat se nemusíte ani s vaší drahou polovičkou o tom, jaká teplota bude v interiéru vládnout. Dopřejte ji klid, ať si klidně zatopí na 25 stupňů, zatímco vy preferujete teplotu o tři stupně nižší. Žádný problém. Terén, to je slovo, respektive oblast, kde se Amarok cítí jako doma. Cestou můžete potkat i nějaký ten brod. Do hloubky 50 centimetrů je to pro Amaroka hračka, stejně jako nějaké to sjíždění z kopce. Kdybyste si na to nakonec netroufli, tak asistent pro sjíždění kopců vám milerád pomůže. Přední nájezdový úhel, který vás může limitovat, je 29,5 stupně. A jak je to s pohonem? Podle zvolené motorizace je k dispozici jak přiřaditelný, tak permanentní pohon všech kol.

V čem vidím velký smysl je různé stěhování a převážení velkých nákladů. Přeci jen do lesa či nějakého terénu pojede především nějaký lesník či majitel lesa. Ale takový majitel hospody může nouzově vozit sudy s pivem, kamarádům pomoci se stěhováním a tak podobně. Ostatně i my jsme na Amaroka naložili lednici, mrazák i sporák, a to nám dělal vedle Amaroka společnost i Volkswagen Touareg, ale ten je na tohle všechno krátký. Přesně 2,52 metrů čtverečních na korbě Amaroka k tomuto přímo vybízí. Tedy pokud doma nemáte vozík. Trošku mě mrzí, a to není výtka směrem k Volkswagenu, že žijeme v České republice. Kolikrát se mi za testovací týden stalo, že kolemjdoucí koukal, jestli náhodou něco na té korbě nemám. Testovací kus byl vybaven „roletkou“, kterou si můžete zamknout. Ještě že tak, jinak byste se s nějakým tím nákladem občas museli rozloučit. Zapřáhnout za Amaroka můžete maximálně 3,3 tuny těžký návěs, u silnější verze ještě o 200 kilogramů těžší.

Ať už preferujete kožené nebo látkové sedačky, vyberete si. Gumové koberečky se, i s ohledem na cílovku, opravdu hodí. Při úklidu je vyhodíte ven, opláchnete vodou a je hotovo. Amarok dospěl, takže ani takový multifunkční volant mu není cizí. Interiér je přehledný, ostatně jak to u Volkswagenu bývá. Žádné velké složitosti: pár tlačítek pod displejem infotainmentu, další kolem manuální převodovky a víc už nic.

Jak Amarok jezdí? Už při prvních kilometrech pochopíte, že veškerý výkon je naladěný do síly, nikoli do rychlosti. Žádný velký rychlík Amarok opravdu není, i když v porovnání s proporcemi, které musí rozhýbat, to není až tak zlé. Daleko více jsem se za volantem cítil jako ve velkém SUV, nikoli jako v pick-upu. Amarok je na své poměry i velmi pohodlný, a to tak, že vás s ním bude bavit jezdit kdekoli: silnice, dálnice, polní cesta či pořádný offroad. Příjemně překvapily i brzdy, které ani s naloženým autem neměly problém.

Zhodnocení: za bezmála milion může být váš

Na stůl budete muset vysázet minimálně 837 204 Kč včetně DPH. Naftový třílitr má však pouze 163 koní. Za nejvyšší výbavu Highline, kde dostanete nejvyšší infotainment, tedy 6,33palcový displej, čtyři reproduktory vpředu, dva vzadu a výše zmíněný systém Car-Net, dáte minimálně 1,1 milionu. Obě auta jsou vybavena šestistupňovou manuální převodovkou, pohonem všech kol a naftovým třílitrem pod kapotou s tím, že vyšší výbava posouvá výkon motoru na 204 koní. Do nejnižší výbavy automat nedáte vůbec, naopak nejsilnější verze s 224 koňmi je v nabídce pouze z automatem.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze