Pro letošní rok je na mnoha světových trzích k dispozici lehce omlazená Toyota Corolla. Ta přichází s pátou generací hybridního pohonu a v rámci výbavy se obohatila nabídka odstínů laků karoserie. Pomyslným vrcholem je pak výbava GR Sport, se kterou dorazil i testovaný exemplář. Karoserie kombi vozidlu náramně sluší a ještě větší pochvalu si zaslouží nový zelený lak karoserie. Toyota mu říká „zelená smaragdová“, je dostupný pouze pro testovanou výbavu a dle ceníku vychází na 22 500 Kč. Součástí toho je dvoubarevné lakování, takže zatímco vůz byl zelený, jeho střecha dostala lesklý černý odstín. Na Corollu pak dostanete nanejvýš 18" disky, které jsou v nabídce hned s několika typy designu. Nic většího ale zakoupit nejde, alespoň ne pro standardní modelovou řadu.
Technické parametry Toyota Corolla TS facelift (2023) 2.0 Hybrid
Kompletní specifikaceKonstrukce | kombi, 4 650 × 1 790 × 1 435 mm, 1 440 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 144 (112 + 70) kW, 196 (152 + 95) koní, točivý moment: 190 Nm |
Nádrž | 43 l |
Spotřeba | Kombinovaná: 4,4 l / 100 km |
Cena od | 719 900 Kč |
Kdo hledá nějaké zásadní designové změny, bude nejspíše zklamaný. Toyota si řekla, že tady není nic moc co vylepšovat a má pravdu. Příď je tak opět dynamicky střižena a její dominantou jsou hlavní Bi-LED světlomety. Nic lepšího ale Corolla nenabízí a třeba funkci Matrix LED zde nedostanete ani za příplatek. O něco hezčí jsou pro letošní rok zadní svítilny, které dostaly jiné zbarvení boční části a současně se protáhla červená linka až ke středu víka kufru. To je asi nejvýznamnější designová změna. Pro další novinky je potřeba usednout do kabiny. V ní Toyota opět klade důraz na sportovnost a na lepší kompatibilitu. V rámci testované specifikace proto nechyběla závodní sportovní kožená sedadla, jejichž bočnice zasahovaly až k ramenům posádky a opěrky hlavy měly v sobě vtisknuté logo GR.
Sedadla byla elektricky vyhřívaná ve dvou možných stupních a nechybělo červené kontrastní prošívání. Verze GR Sport je dostupná pro karoserie hatchback a kombi, druhá se firemně označuje zkratkou TS. Díky tomu, že jsme zvolili druhou variantu, byl pro posádku v interiéru dostatek místa ve všech směrech. Co se týče kompatibility, novinkou je chytrý digitální klíč. Vedle fyzického klíče je tak vozidlo možné otevřít a běžně používat prostřednictvím chytrého telefonu. Digitální klíč je kompatibilní s telefony s operačními systémy iOS a Android a umožňuje ke každému vozidlu uložit až pět osobních profilů. Autorizovanému uživateli tak k odemčení a spuštění vozidla stačí mít u sebe mobilní telefon – bez nutnosti před odemykáním spouštět aplikaci. Za volant se s klidem vejde i 190 cm vysoký řidič, přičemž jeho pravé koleno má dostatek místa a neutlačuje jej na první pohled rozměrnější středový tunel.
Kufr má základní objem 581 litrů. V případě sklopení zadní řady sedadel lze tento prostor zvětšit až na 1 591 litrů. Zajímavé je, že tyto hodnoty nejsou tak dobré, jako je tomu u verze 1.8 Hybrid 140. Tam lze dosáhnout maxima až 1 606 litrů. Drobný úbytek litrů v kufru ale za přítomnost silnějšího atmosférického dvoulitru rozhodně stojí. Jednotka s označením M20A-FXS má přímé i nepřímé vstřikování paliva, vyšší kompresní poměr a variabilní časování sacích i výfukových ventilů. Tento motor je navíc podporován elektromotorem, což má za následek kombinovaný výkon pohonné soustavy 144 kW (196 koní). Je tak jasné, že na první pohled sportovní kombi od Toyoty nebude žádným šnekem, což dokazuje i zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,7 s, což je již solidní. Lehkým zklamáním je naopak maximální nejvyšší rychlost, jež je kvůli hybridní technice (v rámci ochrany celého ústrojí) elektronicky omezena na 180 km/h. Její dosažení přitom testované Corolle TS GR Sport nedělalo sebemenší problém a bylo znát, že její podvozek by zvládl mnohem vyšší tempo.
Motor současně spolupracuje s hybridní planetovou převodovkou se šesti virtuálními stupni, což má ale za následek otravný hukot při větším sešlápnutí plynového pedálu. S touto převodovkou je nutné se naučit zacházet, a tak není od věci na ni tolik netlačit a nechtít po ní extrémní sportovní výkony. Ačkoliv jsou pod volantem přítomná pádla pro manuální řazení, během jízdy jsou prakticky nepoužitelná. Po jejich stisknutí se nic moc neděje a řidič tak může zapomenout na nějaké bližší propojení s vozem, a to navzdory zvučně znějící výbavě GR Sport. Na extrémní dynamickou jízdu jsou prostě v nabídce Toyoty jiná vozidla. Kdo by snad toužil stále po Corolle, musí skrze individuální dovoz pořídit ostré provedení GR.
To ale nebude tak úsporné, protože mu chybí hybridní soustava páté generace. S tou se nám přitom jezdilo velmi dobře a i v mixu dálnice/okresní silnice nebyl problém jezdit za hodnoty do 6 litrů na 100 km. Výkon 196 koní zde postačuje pro většinu myslitelných situací a řidič má možnost volit jeden ze tří jízdních režimů (Eco, Normal a Sport). Pro ještě lepší jízdní komfort by se hodilo adaptivní odpružení, avšak to zakoupit nelze. Naopak novinkou je u Corolly systém nanoe-X. Sice neprospívá jízdě, ale pomáhá ve voze udržovat čistý a svěží vzduch. Toto řešení vyvinuté firmou Panasonic a v Evropě uvedené ve vůbec prvním modelu značky Toyota funguje na principu vypouštění bilionů nanočástic vody do proudu vzduchu vycházejícího z výdechů ventilace.
Nezávislé laboratorní testy prokázaly, že tyto tzv. hydroxylové radikály mají při použití v uzavřených prostorech celou řadu příznivých dopadů. Corolla tak s tímto typem klimatizace umí zlikvidovat nejen pachy, ale i bakterie, viry a alergeny. Musíme uznat, že v kabině vozu bylo po celou dobu opravdu dýchatelně a kdo ji bude udržovat v čistotě, ten si každou jízdu užije. I tak by ale Corolla potřebovala podchyceni některých nedostatků. Vůz totiž v testované verzi stál skoro 1,1 milionu Kč, za to by mnoho zájemců čekalo lepší výkon hlavních světlometů a možnost přikoupit adaptivní odpružení. Příplatkové audio JBL taktéž není úplně prémiové, takže tento prvek výbavy je z našeho pohledu nedůležitý. Po stránce spotřeby, kvality jízdy a prostoru ale Corolla boduje. Navíc vypadá dobře a spolehlivost jejího pohonného ústrojí je skoro až vyhlášená.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz
Asi to bude daný jednak tím elektromotrem ale také motorem konstantně v 6000ot na maximálním výkonu.