Nové Subaru Crosstrek je jedním z aut nominovaných do ankety Auto Roku 2024. Jelikož se dostalo do finálové pětice, měl jsem možnost si jej vyzkoušet už podruhé. Zatímco poprvé jsem se zaměřil spíše na jízdní vlastnosti tohoto kompaktního crossoveru, podruhé jsem vyzkoušel spotřebu mild-hybridního pohonu.
Technické parametry Subaru Crosstrek (2023) e-Boxer
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 495 × 1 800 × 1 600 mm, 1 670 kg |
---|---|
Pohon | Benzín, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 182 Nm / 4 000 ot/min |
Nádrž | 48 l |
Spotřeba | Kombinovaná: 7,7 l / 100 km |
Cena od | 955 000 Kč |
Moje první jízda se Subaru Crosstrek e-Boxer vede z Prahy do Berouna, kam jedu kombinovanou trasou, tedy částečně mimo dálnici. Trasa má klesající charakter, což samozřejmě pomáhá spotřebě. Zejména z kopce dobře funguje mild-hybridní systém, protože po sundání nohy z plynu většinou vypíná spalovací motor. Z kopce pak nevadí, že auto mírně rekuperuje. Dá se ujet docela velká vzdálenost s vypnutým motorem. Akorát je škoda, že když se po určité době naplní kapacita baterie, motor zase naskočí, aby auto mohlo brzdit motorem. Kdyby dokázalo plachtit úplně bez rekuperace, bylo by to podle mě lepší. Větší vliv to ale má po rovině nebo z mírného kopce, kde kvůli rekuperaci rychleji klesá rychlost a je potřeba dříve opět přidat plyn.
Test Subaru Solterra – Rychlost, bezpečí a zážitek z dynamické jízdy v jednomPo plynulé jízdě kombinovaným provozem, při kterém jsem vystřídal město, okresky i dálnici, ukazuje palubní počítač spotřebu 7,7 l/100 km. Faktem ale je, že motor je ještě relativně syrový, auto má najeto pouze 1 700 km. A je pravda, že u vozu se stálým pohonem všech kol nelze očekávat spotřebu, na jakou jsme zvyklí u předokolek. Zkouším tedy jiný režim jízdy.
Skvělý podvozek, ale nižší výkon
Z Berouna do Prahy vyrážím oklikou, abych projel zatáčkovitý úsek na silnici 118 ve směru z Berouna na Unhošť. Musím uznat, že podvozek funguje skvěle. Ostatně, jak je u Subaru zvykem. Je to díky výbornému pohonu všech kol, ale i zásluhou motoru typu boxer, který snižuje těžiště vozu. A podíl na tom má i sportovněji naladěný podvozek. V zatáčkách se chová mírně přetáčivě, což je pro mě mnohem příjemnější než zpravidla nedotáčivé předokolky. Zkrátka, na klikatých okreskách je Subaru Crosstrek jako ryba ve vodě. Problém ale je, že motor pod kapotou má o 10 kW nižší výkon, než mělo Subaru XV, které jsme také v minulosti testovali. Právě na této trase, která je do kopce, se to projeví ještě výrazněji.
Kombinace nižšího výkonu a vyšší hmotnosti ve srovnání s předchůdcem způsobuje, že takto do kopce působí líně zejména na výjezdech ze zatáčky, kdy potřebuji výkon. Podle mě je to způsobené i tím, že převodovka typu CVT (s virtuálními stupni, které evokují klasickou převodovku) nemá možnost manuálního „řazení“ například pomocí pádel pod volantem a převodovka sama o sobě reaguje se zpožděním. Nenapadá mě tedy žádná možnost, jak autu pomoci, aby bylo připravené na to, co potřebuji. Později zkouším i režim L, ale žádný výrazný rozdíl v tomto ohledu nepozoruji.
Subaru Crosstrek překvapilo prostorem vzadu
Při druhém svezení na jízdách s finalisty se nejprve zaměřuji na prostornost auta. Zavazadlový prostor 315 litrů není na poměry kompaktních hatchbacků velký, ale na zadních sedačkách mě Crosstrek příjemně překvapil, když jsem se posadil „za sebe“. Před koleny mám trochu místa, zatímco při své výšce 192 cm mám v některých vozech této třídy často kolena natlačená na sedačce před sebou. A v BMW i5 M60, do kterého přesedám v rámci testovacích jízd po Crosstreku, mám o pouhé cca 2 centimetry místa více. Takže v tomto ohledu si Subaru Crosstrek nevede špatně.
Poslední, na co se zaměřuji při druhé jízdě, je spotřeba. Jedu kombinovaný okruh o délce cca 17 km a vede přes okraj Prahy, kousek dálnice a okresky s vesnicemi. Na této trase se zaměřuji ještě na komfort podvozku, který není špatný, ale při přejezdu příčných prahů je znát spíše tvrdší sportovnější naladění. Pokud jde o spotřebu, pak po úvodním průjezdu městem ukazuje palubní počítač přes 8,5 litru na 100 kilometrů, ale po najetí na dálnici začíná spotřeba klesat a před koncem dálnice ukazuje palubní počítač 7,7 l/100 km. Okresky v poslední části pak spotřebě svědčí nejlépe a v cíli auto ukazuje 7,4 l/100 km.
Má dobrý poměr cena/výkon
Když vezmeme v úvahu základní cenu 955 tisíc korun za solidně vybavený kompaktní crossover s dvoulitrem pod kapotou, automatickou převodovkou a stálým pohonem všech kol, pak poměr cena/výkon vychází poměrně dobře. Je ale škoda, že v nabídce není pohon s vyšším stupněm elektrifikace, který by snížil spotřebu. Ta spolu s nižším výkonem motoru a pomalejšími reakcemi převodovky CVT patří mezi jediné nevýhody tohoto auta.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz