Smart EQ ForTwo Cabrio
test

Smart EQ ForTwo Cabrio

Výstřední poutač pozornosti

Nová generace modelu ForTwo loni přinesla spoustu změn. Elektrická řada EQ je pak vhodným společníkem do rušných měst a nás napadlo vyzkoušet ji. A jelikož se blíží léto a venku panuje teplé počasí, do testu jsme zvolili netradiční verzi Cabrio. Jak se nám s tímto elektrickým prckem vlastně žilo?

Vozy Smart patřily vždy hlavně do města a za jejich volantem lze pravidelně vídat především ženy a mladší páry. Smart EQ ForTwo Cabrio je přitom stylovka, která v testované specifikaci vyšla na cca 800 tisíc korun.

Technické parametry smart fortwo (2020)

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 2 695 × 1 663 × 1 553 mm, 1 085 kg
PohonElektřina
Výkon60 kW, 81 koní, točivý moment: 160 Nm
Baterie17,6 kWh
Nabíjenípalubní: 22 kW, konektory: Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 155 km
Cena od591 690 Kč

V rámci testované verze byl vůz osazen několika příplatky a kupříkladu karbonový dekor palubní desky bychom si odpustili. Za to zajímavý lak karoserie, nápaditá 16" kola nebo skládací látkovou střechu rozhodně ne. Ve voze sice nechyběla automatická klimatizace, ovšem když vynecháme fakt, že v parných letních dnech by kvůli otevřené karoserii postrádala smysl, s její aktivací se vám dojezd na plné baterie sníží o nějakých 60 km.

Po usednutí do nečekaně pohodlných sedadel s integrovanými opěrkami hlavy se naše pozornost zaměřila především na zvlášť umístěný „budík“ vlevo od volantu. V něm totiž vidíte aktuální kapacitu baterií, využití akcelerátoru a také, jak moc intenzivně brzdíte (rekuperujete). Středu palubní desky pak dominoval 7" dotykový displej s navigací TomTom Live Traffic, která je za nás ale naprosto zbytečná. Může za to především její zmatečné chování, nedokonalé ovládání a hlavně nelogičnost volby trasy. Je tak lepší se spoléhat na svoji cestovní paměť, popřípadě na navigaci v telefonu.

Obecně jsme měli výtky také k palubnímu systému, který pokulhával kvalitou, rychlostí i zpracováním. Trvalo nám několik dní, než jsme se naučili ovládat hlavní funkce infotainmentu, a to přitom není dotyčný systém nikterak obsáhlý. Soužití s testovaným Smartem je však po ostatních stránkách skvělé, nabídne dostatek místa pro kolena a nad hlavou nebudou strádat ani ti s výškou 185 cm. Vyšší cestující zde ale budou mít problém s tím, že jejich zorné pole bude zabírat rám čelního okna a také stahovací střecha si vyžádala oběť v podobě pár centimetrů místa.

A jak je to s jízdou? Zaujme vynikající poloměr otáčení, kdy se vůz otočí v kruhu o průměru 5,5 metru. K pohonu slouží 60kW elektromotor a baterie disponuje kapacitou 17,6 kWh. Ta se dobije za 6 hodin z normální zásuvky, popřípadě za 3,5 hodiny pomocí 4,6kW onboard nabíječky. V rámci příplatků pak ještě lze zvolit 22kW nabíječku, která nabije baterie z 10 na 80 % za 40 minut. Tento prvek rozhodně doporučujeme, byť stojí 21 214 Kč. Vůz nabízí i režim Eco, který nám oproti normálu umožnil dojezd okolo 145 km. Venku přitom každý den panovaly teploty v rozmezí 21 až 26 °C a vůz byl obsazen vždy dvěma cestujícími. I tak nebyl problém ujet palubním počítačem zmiňovanou hodnotu, ovšem jakmile jsme začali se Smartem EQ jezdit o něco dynamičtěji, rázem se dojezd snižoval výrazně.

Tento dvoumístný elektrický prcek přitom tak trošku nabádá k rychlejší jízdě. Může za to jeho nízká hmotnost a velmi solidní odpich, který dokáže zatlačit oba cestující do sedačky. Za celý týden jsme s vozem ujeli něco málo přes 540 km, a to hlavně ve městě. Průměrná spotřeba se ustálila na 14 kWh na 100 km, ovšem na dálnice toto vozítko opravdu není. Právě tam si totiž klidně bude odebírat 20 kWh na 100 km, a to nepojedete nejvyšší maximální rychlostí, která činí v tomto případě 130 km/h. Zkrátka a jednoduše, dvoumístný Smart řady EQ je vynikající společník do měst, kde se cítí jako ryba ve vodě.

Má svou povahu a přesto nejede vlak

Problémem se však může stát i menší nákup, protože maličký zavazadelník do jisté míry zabírají dobíjecí kabely. Svou část si žádá také stahovací látková střecha, s níž lze manipulovat zcela bezpečně do přibližně 70 km/h. Ve voze je jen pár odkládacích prostor, kde většinou skončí váš mobilní telefon, klíče od bytu nebo sluneční brýle. Je tak znát, že pro náročnější majitele bude vhodnější větší verze ForFour, která nabídne čtyři místa k sezení. Cenou se pak testovaná specifikace nijak nepodbízela a za 800 tisíc Kč už lze volit o něco větší vozy, které ale nemají takový styl a punc výjimečnosti.

Smart EQ ForTwo Cabrio je tedy hlavně pro ty, co milují šetrnost k životnímu prostředí, jsou dostatečně odvážní a nevadí jim fakt, že si kupují něco, co si s troškou nadsázky vlastně „obléknou na sebe“. Vůz se sice nebojí i dálničních přesunů, ale je potřeba pečlivě plánovat trasu, na kterých se vyskytují dobíjecí stanice. Spotřebou totiž potěší hlavně ve městě, kde jezdí takřka zadarmo. Jakmile ale po něm budete chtít více, celé auto začne dávat najevo, že takhle prostě ne. To mu však nelze vyčítat. Je to vůz určený především do města, kde úkoly plní na jedničku s hvězdičkou.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

smart-fortwo-2020
Klady
  • příznivá doba nabíjení
  • nízká průměrná spotřeba
  • překvapivě prostorný interiér
  • nápaditý design
Zápory
  • s volbou verze Cabrio minimální zavazadlový prostor
  • zastaralý palubní systém
  • vyšší cena
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze