Škoda Kamiq je oficiálně crossover segmentu B, ale spíše je na pomezí segmentů B a C, tedy na spodní hranici kompaktních SUV crossoverů. Při kompaktních vnějších rozměrech ale nabízí více místa, než bychom od auta této velikosti čekali. I když měřím 192 centimetrů, vejdu se „za sebe“ v pohodě a ještě i pár centimetrů před koleny zbývá, zatímco v mnoha autech segmentu B mám kolena zatlačená do sedačky před sebou. I zavazadlový prostor má na tuto třídu nadprůměrnou velikost, konkrétně 400 litrů. Jen je škoda, že u verze G-TEC už kvůli uložení nádrží není využitelný prostor pod ním. Jsem ale přesvědčený, že po stránce prostornosti je pro menší a méně náročnou rodinu i Kamiq G-TEC dostačující a poslouží i jako rodinné auto.
Technické parametry Škoda Kamiq G-TEC Style
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 241 × 1 793 × 1 531 mm, 1 335 kg |
---|---|
Pohon | CNG, hnaná náprava: přední |
Výkon | 66 kW, 90 koní, točivý moment: 160 Nm / 1 800 ot/min |
Nádrž | 14 kg |
Spotřeba | Kombinovaná: 3,4 kg / 100 km |
Cena od | 505 900 Kč |
Příjemné jsou v Kamiqu i prvky, kterým Škoda Auto říká Simply Clever. Nejvíce mě zaujaly kryty hran dveří, které se při otevření dveří samy vysunou a při zavření opěr schovají. To se právě rodinám s malými dětmi opravdu hodí. Naopak diskutabilní jsou zásuvky pouze s USB-C. Spousta lidí, kteří mají na telefonu USB-C, má na druhém konci kabelu ještě USB-A, a to nemluvím o těch, kteří ani na telefonu ještě USB-C nemají. Druhou stránkou věci je, že automobilka myslí do budoucna, ale podle mě by v současné době bylo optimální, kdyby ze čtyř zásuvek USB-C byly dvě USB-A, aby bylo na výběr. Minimálně pro tuto přechodnou dobu by se to hodilo.
Verze na CNG nemá možnost mít virtuální kokpit
Zajímavé je, že zatímco Škoda Kamiq s běžnými motorizacemi může mít i virtuální kokpit, verze G-TEC má jen klasické „budíky“. Nejspíše je to z toho důvodu, že virtuální kokpit tohoto infotainmentu neumí pracovat se zobrazením dvojpalivového systému. Ve čtvrté generaci Octavie je nicméně už nová generace infotainmentu a v něm i verze G-TEC může mít virtuální kokpit. Pojďme se ale podívat na samotný pohon.
G-TEC neoslní dynamikou, je srovnatelný se základní benzínovou verzí
Po stránce dynamiky není Kamiq G-TEC žádným zázrakem. Jde o papírově nejslabší motorizací, což je škoda. Na druhou stranu má ale šestistupňovou převodovku, zatímco základní benzínový tříválec o výkonu jen o 4 kW vyšším má jen „pětikvalt.“ Kamiq G-TEC tedy umí výkon a krouticí moment lépe dávkovat a reálně jsou na tom obě nejslabší motorizace s dynamikou podobně, G-TEC možná dokonce o malinko lépe. Každopádně osobně se mi s „šestikvaltem“, který je navíc dobře odstupňovaný, jezdí rozhodně příjemněji. Když jde o jízdní vlastnosti v zatáčkách, Kamiq G-TEC není ani sportovní, ani příliš houpavý. Podle mě se podvozek podařilo naladit optimálně pro běžné jízdy, aby docela dobře tlumil nerovnosti a zároveň poskytl jistotu při běžné až mírně svižnější jízdě. I v tomto směru je podle mých zkušeností G-TEC srovnatelný se základním litrovým tříválcem na benzín.
Na rozdíl od elektromobilů nebo alespoň hybridů není jeho silnou stránkou provoz ve městě.
Teď přichází to nejdůležitější – spotřeba. Právě nízké náklady na palivo a nižší emise jsou důvodem pro koupi této verze. A oba tyto parametry se odvíjí od spotřeby. Na rozdíl od elektromobilů nebo alespoň hybridů není silnou stránkou vozu provoz ve městě. Tam jsem celkem se Škodou Kamiq G-TEC najezdil 54 kilometrů a palubní počítač ukazoval spotřebu dokonce 5,25 kg na 100 km, zatímco po 60km kombinovaném okruhu, který jezdím v rámci testu Zaostřeno na spotřebu, to bylo pouze 4,1 kg na 100 km. Musím přiznat, že tyto hodnoty mě nepříjemně překvapily, protože jsou podstatně vyšší, než jsem zvyklý u Octavie Combi G-TEC, která má pod kapotou patnáctistovku o výkonu 130 koní, je větší a navíc měla automatickou převodovku DSG.
Palubní počítač ukazuje vyšší spotřebu, než je skutečná
Při tankování na konci testu jsem ale zjistil, kde je „zakopaný pes.“ Palubní počítač mi ukázal 4,4 kg/100 km, ale reálná spotřeba podle tankování vyšla na pouhých 3,8 kg na každých 100 km. Stejnou zkušenost mám i z dřívějška ze SEATu Ibiza 1,0 TGI se stejným motorem, takže to vypadá, že palubní počítač u vozů s touto motorizací proměřuje hodně do plusu. Přesto mi ale spotřeba vyšla prakticky stejná jako u zmíněné Octavie G-TEC, resp. dokonce mírně vyšší. Náklady na palivo ale byly i tak pod korunou za kilometr, konkrétně činily 94 haléřů, což rozhodně není špatné.
Kamiq G-TEC jen ve vyšší výbavě Style
Podle mě tedy rozhodně dává smysl mít v nabídce auto na CNG, protože je to výrazně čistší pohon než benzín nebo nafta. Zároveň, zvláště u takto menšího auta, je i finančně dostupnější než elektromobil nebo plug-in hybrid. A pro někoho s menším rozpočtem, kdo navíc nemá možnost nabíjet doma, to může být ideální varianta. Z hlediska ekologie je pak rozhodně lepší, když si takový člověk koupí auto na CNG, než aby volil verzi na benzín/naftu. Co mi ale nejde do hlavy, je cenová politika automobilky. Přestože je G-TEC nejslabší verzí v nabídce, a nabízí se tak možnost udělat co nejdostupnější a relativně prostorný vůz na CNG, je k dispozici až od výbavy Style za 506 tisíc Kč, zatímco základní benzínový motor s podobným výkonem ve výbavě Ambiente vyjde na 418 tisíc korun. Jelikož je u benzínové verze cenový rozdíl mezi výbavami Ambiente a Style 58 tisíc korun, mohla by teoreticky základní verze G-TEC mít cenovku pod 450 tisíci Kč. A to by mohla být zajímavá nabídka pro méně náročné zákazníky, kteří chtějí úsporné a relativně prostorné auto. Absence základní výbavy u verze G-TEC podle mě zbytečně snižuje prodeje tohoto ekologičtějšího pohonu. Co si o tom myslíte? Volili byste raději nižší výbavu a ušetřili, nebo byste si stejně připlatili alespoň za Style? Napište nám do komentářů.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz