Segway E 300 SE
test

Segway E 300 SE

Pojďte se projet do budoucnosti

Už je to několik let, co ikonický výrobce samobalančních transportérů Segway rozšířil nabídku o další produkty, jako jsou elektrické sekačky, elektrokoloběžky či elektrické skútry. Jednotlivé modely se od sebe liší barvou a užitými komponenty a v září roku 2023 Segway představil doposud nejvyspělejší model E 300 SE, na kterém jsem se projel.

Naposledy jsem na elektrickém skútru jezdil více než čtyři roky zpět a záměrně jsem se jim trošku vyhýbal, protože mám radši sportovnější motocykly a krosky. Každopádně jsem byl velmi mile překvapen, jak moc je znát, že technologie v průběhu času pokročila a elektrické skútry už dávno nejsou o tom, aby se s nimi jezdilo s obtížemi 50 km/h a zpracováním působily jako levné čínské hračky.

Technické parametry Sewgway E 300 SE

Maximální rychlost 105 km/h
Zrychlení 0–50 km/h 2,9 s
Maximální dojezd 130 km
Maximální výkon 10 kW
Hmotnost 127 kg
Doba nabíjení 5,5 h
Kapacita baterie 4 kWh
Cena 139 990 Kč

Uhlazený vzhled

Design E 300 SE je velice uhlazený a elegantní, nepůsobí nijak křiklavě ani sportovně. Přední masce dominuje chytrý LED Matrix světlomet s šesticí výkonných čoček, jenž jej doplněn o vkusný světelný pásek pro denní svícení. LED světlomet zadní části je možné skrze aplikaci přizpůsobit ve dvou různých nastaveních. Stupačky pro spolujezdce jsou chytře řešeny a tvoří nenápadný prvek vnějšího designu – ve chvíli, kdy je potřebujete využít, stačí je lehce stlačit a stupačky se vyklopí. Výška sedla je 780 mm, takže nastupování je i pro nižší postavy jednoduché. Sedlo je střední tvrdosti a i při delších jízdách pohodlné. Jeho délku ocení i spolujezdec, na kterého konstruktéři mysleli a nechali pro něj spoustu místa.

U kolen řidiče se nachází háček pro zavěšení tašky s nákupem a také je zde hluboká přihrádka na věci, které potřebujete mít vždy po ruce. Přihrádka je navíc doplněna o USB-A a USB-C, takže si můžete nabíjet bezdrátová sluchátka a telefon současně. Osobně bych si ale přihrádku něčím vystlal, protože je z tvrdých plastů a když jsem měl v přihrádce klíče a jel po kostkách, tak to bylo velice hlučné. Na řídítkách jsou ovládací prvky rozmístěné na snadno přístupných místech, ovládání je díky tomu jednoduché a intuitivní. Vysoce kontrastní plnobarevný LCD displej zobrazuje nezbytné provozní informace a je možné si jeho vzhled upravit skrze aplikaci Segway-Ninebot.

Dovolí uvézt až 280 kg, takže jestli potřebujete spolehlivý transport pro soutěžící v průběhu šampionátu sumo, E 300 SE je ideální řešení.

Převezte cokoliv

Další úložný prostor je pod sedlem, do kterého se dostanete třemi různými způsoby. Jednou z možností je jednoduše klíčkem v zapalování, když otočíte klíček na druhou stranu než při startování, další možností je dvojité stisknutí zeleného tlačítka na řídítkách. Poslední možnost pak představuje aplikace, kdy je možné úložný prostor otevřít i na dálku – třeba v případě, že nejste poblíž a nechali jste ve skútru pro někoho nějaké dokumenty. Objem úložného prostoru je enormní, konkrétně 34 litrů, takže pojme bez problému dvě přilby na skútr. V případě, že se rozhodnete pro variantu se třemi bateriemi, tak třetí baterie zabere část tohoto prostoru.

E 300 SE má pouze maličká 12" kolečka, takže to na nerovnostech umí pořádně drncat, nicméně jízdní vlastnosti skútru jsou díky nízkému těžišti brilantní, takže se nerovnostem snadno vyhnete. A když už se náhodou nevyhnete, přední hydraulické a zadní předpjaté nastavitelné tlumení se stlačeným dusíkem a pružinou pomohou nerovnosti zažehlit. Také vám ale dovolí uvézt až 280 kg, takže jestli potřebujete spolehlivý transport pro soutěžící v průběhu šampionátu sumo, E 300 SE je ideální řešení. Na předním i zadním kole jsou pak hydraulické propojené brzdy s 220mm kotoučem, zároveň tu je i dvoukanálový systém ABS doplněný o systémy E-ABS a TCS v motoru v zadním kole.

Motor a baterie

Segway si pohonné ústrojí vyvíjí sám a jedná se o bezkomutátorový motor s provozním výkonem 7,8 kW, ale špičkový výkon dosáhne až 10 kW. Kroutící moment má 200 Nm a zrychlení z 0 na 50 km/h trvá pouze 2,9 s. Chod motoru je nejtišší, jaký jsem kdy zažil, nástup točivého momentu je plynule razantní a pozvolný. Udávaná maximální rychlost je 105 km/h, ale na dálnici jsem se vyšplhal i kousek nad. Dvojice lithiových baterií se nachází v podlaze a každá váží 12,6 kg, každá má 2 kWh. Vystačí to na udávaný dojezd 130 kilometrů, ale reálně se budete pohybovat okolo 90 km. Doba nabíjení je 5,5 hodiny a jestli nemůžete nabíjet skútr v garáži, baterie jsou vyjímatelné a můžete si je odnést do pohodlí domova. E 300 SE je možné vybavit zmiňovanou třetí baterií, ale vyjde vás bezmála 50 tisíc korun.

Segway nabízí zatím nejpropracovanější aplikaci, jakou jsem k motorce nebo skútru zatím viděl.

Nejpokročilejší konektivita

Skútr je vybaven několika chytrými funkcemi a Segway nabízí zatím nejpropracovanější aplikaci, jakou jsem k motorce nebo skútru zatím viděl. Zajímavostí je také vybavení skútru vlastní SIM kartou k neustálé konektivitě. Stálá mobilní konektivita a GPS zajišťují nepřetržitý monitoring stavu a polohy skútru. Díky pokročilým opatřením proti krádeži můžete klidně spát. Jakmile se objeví podezřelé chování, systém okamžitě hlásí polohu v aplikaci a spouští alarm. U alarmu si můžete nastavit senzitivitu celého systému a také hlasitost. Majitel má také možnost v případě odcizení dálkově deaktivovat ukradený stroj, případně pouze samotnou baterii, která se deaktivuje při vložení do jiného skútru a nahlásí polohu. Aplikace umí také ovládat klakson a světla, třeba na velkém podzemním parkovišti. Skrze aplikaci je také možné skútr startovat a vypínat díky systému Air-Lock. Není nutné vytahovat chytrý telefon z kapsy – skútr se automaticky zamkne, když z něj slezete a odejdete. Stejně tak se odemkne, když se k němu přiblížíte na vzdálenost 2 až 10 metrů. Další možností je použití dálkového ovladače nebo klíče.

V aplikaci si také můžete zapnout funkci prodlouženého dojezdu při nižší kapacitě baterie. Jestliže skútr detekuje pád, je možné si v aplikaci nastavit osobu, které systém odešle zprávu o pádu a poloze, což může být v případě vážnějšího pádu a případného převozu do nemocnice důležité. Nastavit také lze částečně podobu zadního světla či to, zda si přejete, ať se automaticky zhasne signál o změně směru při srovnání řídítek. Určitě chci zmínit, že je poměrně legrační, že skútr neustále vydává nějaké zvuky a každou funkci doprovází zvukovou signalizací. V aplikaci je možné si tyto zvuky obměňovat, ztlumit a naštěstí i úplně vypnout. Také je možné na skútru nastavit kód, který jej uvede do provozu, což může být ideální v případě, že jej pronajímáte. Částečně je možné upravovat i nastavení displeje, lze si kalibrovat citlivost na plyn, nastavovat uzamykání parkovací brzdy, maximální povolenou rychlost, odesílání notifikací ve chvíli, kdy klesne kapacita baterie pod 10 % při dlouhodobějším skladování, či limit pro nabíjení. Nechybí informace o nabíjecích cyklech, dostanete se na fórum s uživatelskými radami, k servisním manuálům a diagnostickým datům a tak dále, je toho opravdu mnoho a konečně nám Segway nastínil, jak propracovaný systém může motocykl nabízet.

Skútr váží 127 kilogramů a 75 % hmotnosti je rozloženo ve spodní části, takže ovladatelnost a manévrovatelnost je velice hbitá.

Jak se na E 300 SE jezdí?

Jako první, co mě hned pobavilo, je nesmírné množství zvuků, co skútr vydává. Opravdu na každý úkon má zvukovou signalizaci a pokaždé jinou. Je to dost paradoxní, když přihlédnu k faktu, že jsem nikdy nejel na čemkoliv, co by bylo tak tiché, opravdu se musíte namáhat a natahovat uši, ať zaslechnete alespoň trošku motor. Skútr má tři základní jízdní módy a dva vedlejší. Tři základní módy jsou pojmenované nápaditě jako 1,2 a 3, přičemž 3 je nejsilnější, kde vám akcelerace z 0 na 50 km/h zabere 2,9 s, u druhého stupně je vypnutá rekuperace, takže jen plachtíte a na jedničku se moc nemění zrychlení, ale maximální rychlost je pouze 60 km/h. Dva vedlejší módy poté představují zpátečku a asistenční mód pro rychlost maximálně 5 km/h, který je ideální pro manipulaci při chůzi nebo nakládání k přepravě. Rekuperaci je možné nastavit v aplikaci ve dvou režimech – Weak a Strong.

Při jízdě je možné využívat tempomat, který se ovládá velice snadno a intuitivně. Skútr váží 127 kg a 75 % hmotnosti je rozloženo ve spodní části, což znamená, že ovladatelnost a manévrovatelnost je velice hbitá. Šířka pouhých 68 centimetrů vám pak v městském provozu dovoluje proplétat se jako lasička naprosto všude. Segway uvádí, že maximální rychlost je 105 km/h, ale když jsem vzal E 300 SE na dálnici, tak jsem z něj vymáčkl tachometrových 113 km/h, dokonce jsem si dovolil předjíždět. Není to na dlouhé cestování po dálnici, ale možné to je. Na okreskách jste pak úplně v pohodě, takže i nějaké příměstské dojíždění není problém. Kvůli malým 12" kolečkům si ale musíte hlídat, kudy vyjedete a sjedete z obrubníku, když třeba parkujete na chodníku. Světlá výška není nejsilnější stránkou a mohlo by se snadno stát, že si na skútru poškrábete spodek, nebo hůř, že se někde pověsíte, důsledkem čeho havarujete. I s mojí výškou 193 cm jsem se ale pohodlně vešel na dlouhou lavici skútru.

Za zapůjčení elektrického skútru Segway E 300 SE děkujeme společnosti Segway, kde si ho můžete pořídit za 139 990 Kč. Segway dále nabízí autorizovaný servis a mnoho dalších elektrických dopravních prostředků.

Slovo na závěr

E 300 SE se dá v současné době objednat pouze v elegantní černé barvě. Spadá do skupiny A1, takže je možné ho řídit od 16 let, případně s řidičským oprávněním skupiny B. E 300 SE mě přesvědčil, že po delší odmlce, je na čase se opět vrátit k testování skútrů, protože nejen jízdou a výkonem, ale především jeho pozvánkou do budoucnosti využitelností a neustálé konektivity si mě získal. Pevně doufám, že se zde nějaké prémiovější značky přiučí. Nenapadá mě, co bych mohl skútru vytknout, i když se snažím najít nějakou slabinu. Výkonem dalekosáhle předčíte všechny ostatní skútry této kategorie, zpracování je precizní a případná dostupnost náhradních dílů je okamžitá. Segway E 300 SE si můžete pořídit za příznivých 140 tisíc korun a když si k této ceně domyslíte, že provozní náklady na 100 kilometrů nepřesáhnou 10 korun, tak jde pro jakéhokoliv příznivce skútrů o neodolatelnou nabídku. Český distributor sídlí na Rašínově Nábřeží na pražské Náplavce, kde si můžete nejen tento skútr vyzkoušet.

Foto: Jiří Paroubek, fDrive.cz

Klady
  • uhlazený design
  • jízdní vlastnosti
  • propracovaná aplikace
Zápory
  • přihrádka z tvrdého plastu
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze