RFN RS
test

RFN RS

Tichá voda břehy mele

RFN RS pro mě představovalo poslední dílek skládačky v pomyslném trojúhelníku třech nejprodávanějších a nejdiskutovanějších elektrokrosek. Těmi zbývajícími jsou pochopitelně Talaria a Sur-Ron. RFN je zkratka pro Racing Fears Nothing, což bylo motto u zrodu této mladé značky. Píšu sice mladé, ale její kořeny sahají až do roku 2003, protože RFN je dceřiná značka společnosti Apollo, jež ročně vyprodukuje přes 200 tisíc motorek.

Už jste ho pravděpodobně někde zahlédli. V Americe se jmenuje Ares, jinde zase Apollo, ale u nás se o něm budeme bavit jako o modelu RS. V tomto testu budu hodně srovnávat „svatou trojici“ malých elektrických krosek a vypíchneme si hlavní rozdíly. Začnu designem, kdy musím říct, že RFN rozměry a oplastováním, které se dá pochopitelně sundat a jezdit bez něj, nejvíce připomíná dospělou krosku. Má rozvor 1 330 mm a světlou výšku 340 mm, to je o 8 cm delší rozvor a o 7 až 8 cm vyšší světlá výška než u zbylých dvou motocyklů, takže jízdní vlastnosti se poměrně liší a v terénu přejedete například vyšší kládu. Sedlo je v 860 mm a pod ním se nachází gumová síťka, kam si můžete přichytit třeba pití, lékárničku a podobně. Máte tu kompletní LED osvětlení včetně blinkrů. Držák stupaček je chytře řešený tak, aby bylo možné si posouvat stupačky až v šesti různých úrovních, ať se vám co nejvíce přizpůsobí na míru.

Test elektrické RFN RS. Jak jezdí a je lepší než Sur-Ron a Talaria?

Tabulka specifikací modelu RFN RS

Výkon 12,5 kW
Maximální rychlost >75 km/h
Baterie a nabíjení 74V, 43Ah, 3,18 kWh, 2-3 h možnost přepínat mezi 5A a 10A
Dojezd až 60+ km
Hmotnost 68 kg
Zdvih 200 mm vpředu, 74 mm vzadu, plně nastavitelné
Brzdy 210 mm kotouč vpředu čtyřpístkový třmen, 210 mm kotouč vzadu čtyřpístkový třmen
Kola 19" vpředu, 18" vzadu
Cena 125 000 Kč

Na řídítkách najdete základní ovládací prvky a jednoduchý digitální displej, který ukazuje jen nejnutnější informace – rychlost, stav nabití, ujetou vzdálenost a mód. Tlačítkový panel na levé straně má poměrně osobité rozložení tlačítek. Blinkr se ovládá na spodní části, pak tu je ovládání světel, přepínání módů, nejvýkonnější je zvlášť na vlastním tlačítku, a klakson. Také tu najdete ovládání zpátečky, které je úplně jiné než u ostatních biků. Stisknete tlačítko a RFN začne couvat přednastavenou rychlostí, couvání není propojené s plynovou rukojetí. Tady bych chtěl zmínit, že citlivost plynu je velmi jemná, plyn nemá skoro žádný odpor a v případě, kdy máte zvolen nejvýkonnější mód, dodává hodně výkonu už po pohybu pár milimetrů. Dvakrát se mi stalo, že jsem za plyn zavadil, když jsem to nečekal, a hodně mě to rozhodilo. Opravdu i jen při sundávání ruky z řídítek buďte opatrní, ať si konečky prstů nebřinknete o plyn, je to fofr. Já měl ale drobně upravené ovládání a výkon, takže při běžném nastavení to možná problém vůbec není.

Rám má chytře řešenou stavbu, kdy je po sundání sedla možné na RS jezdit jako na trialovém biku ve stoje, což z něj dělá ještě univerzálnější nástroj na jízdu v různých podmínkách. Rám je ze slitiny 6082, ať už je to cokoliv, a z oceli opracované na CNC. Celková hmotnost je 68 kg, což je sice o 2 kg více, než má Talaria a 12 kg než Sur-Ron, ale RFN se z této nadváhy snadno vykoupí výkonem. Sedlo se dá snadno sundat odšroubováním křídlové matky na blatníku, pak se vyklopí dopředu. Poté je možné vytáhnout dva aretační špuntíky a celé se sundá, je to otázka necelé minuty. Když si sedlo vyklopíte nebo sundáte, tak se dostanete k plastovému krytu baterie, která je také vyjímatelná. Vyjmutí baterky zabere další minutku.

Přední kolo je 19", zadní 18". Přední upside down vidlice má zdvih 200 mm a je plně nastavitelná, zadní tlumič má zdvih 74 mm a také se dá plně nastavit. RS zvládne maximální zatížení až 120 kg – to je o 20 kg více než Surron a Talarie. Přední i zadní brzdy mají čtyřpístkový třmen a 210 mm kotouč bez ABS.

Baterie a motor aneb jasná převaha

A nyní k hlavním komponentům, které RFN odlišují. Baterie váží 15 kg, je odolná vůči vodě a prachu dle IP67, napětí činí 74 V a kapacita 43 Ah, takže nabídne celkovou kapacitu 3,18 kWh. Nabíječka je chlazená a můžete si vybrat, jestli chcete nabíjet 5/10A, takže za 2 až 3 hodiny máte nabito. A dojezd se pochopitelně liší podle stylu jízdy, ale přes 60 kilometrů se dostanete hravě. Při nabíjení jsem maličko zápasil s umístěním nabíjecího konektoru, protože mám velké ruce a těžko se mi k němu dostávalo. Motor je vzduchem chlazený a nabízí maximální výkon 12,5 kW a 58 Nm točivého momentu, který je přenášen řetězem. Zatímco Light Bee i Sting R zrychlí z 0 na 50 km/h za čas přes 4 sekundy, RFN to zvládne za 3,2 s. Maximální rychlost je pak omezena na 75 km/h, takže je stejná jako u Light Bee, Sting R má maximálku 85 km/h.

Želvička, zajíček, nebo raketka?

RFN má 3 jízdní módy a nečekejte žádné Eco, Drive a Sport. RFN má totiž želvičku, zajíčka a raketku, ne nedělám si legraci. Želvička pochopitelně znamená nejslabší nastavení, raketka pak představuje maximální výkon. A zatímco předešlé generace měly raketku dostupnou nejprve pouze na nějakých 15 s, později to bylo na minutu a nyní už na dvě minuty. To je kvůli ochraně před přehřátím. Nicméně musím zmínit, podobně, jako když si pořídíte nový kontroler, že český distributor má možnost nastavovat různé parametry jako maximální výkon, rychlost, dobu trvání „Rocket módu“ a klidně i zmiňovanou citlivost na plyn podle potřeb a preferencí zákazníka, takže na mnou testovaném modelu byly některé tyto hodnoty navýšeny.

Výkon je perfektní na tuto váhovou kategorii, takže RS ze zatáček vážně vypálí za plynem.

Jízdní dojmy začnu negativně. Úhel řízení je poměrně malý, takže průjezdy složitějším terénem, kde se musí víc kličkovat, jsou trošku otrava. Také bych zmínil, že zadní kyvná vidlice je trošku měkčí a při hodně ostré jízdě, opravdu na limitech, je to trošku cítit. RFN je také trošku hlučné, něco tam rachtá. Ergonomie a ovladatelnost se tady díky širšímu rozvoru více přibližuje velké krosové motorce, takže na trati si vede dost dobře a také dobře snáší i delší skoky. Výkon je perfektní na tuto váhovou kategorii, takže RS ze zatáček vážně vypálí za plynem. Dokonce jsem zkoušel RFN postavit ve sprintu proti Ultra Bee a byl jsem dost šokován, že RS bylo schopné téměř držet krok, sice mu trošku scházelo, ale nebylo to naprosto jednoznačné a snadné vítězství pro Ultra Bee. RFN nemá žádné ABS ani kontrolu trakce, takže do terénu je to brnkačka, ale na silnici si člověk musí dávat trošku pozor, jak ostře brát za plyn či brzdy.

Zamyšlení na závěr

Kdybych byl teď v pozici, že mám připravených 125 tisíc korun a mám si vybrat svoji první elektrickou krosku, šel bych nejspíše do RFN, protože výkon. To je to, co vám nakonec vždycky chybí a tady ho máte téměř dvojnásobek. RFN sice není tak snadno a lehce ovladatelné jako zbylé dvě motorky, ale výkon vám dovolí skočit dál a vyjet víc. Rozdíly v kvalitě a zpracování jsou mezi těmi motorkami opravdu minimální, ale výkon budete řešit vždy.

Za zapůjčení elektrické motorky RFN RS děkujeme obchodu Unicooltech.cz a výhradnímu dovozci EXAC.CZ, kde si jí můžete zakoupit. Kromě servisu, náhradních dílů a testovacích jízd, vám může dodavatel poskytnout i školeného technika při řešení problémů na dálku.

Model RS u nás seženete ve verzi Road L1E, která je homologovaná, a ve verzi Rally. Oba jsou dostupné ve dvou barevných kombinacích – černé a červeno-modré. Mezi verzí Road a Rally je markantní cenový rozdíl 15 tisíc korun. Zatímco homologovaná verze stojí stejně jako Talaria a Sur-Ron, tedy 125 000 Kč, Rally vyjde jen na 110 000 Kč, to nenajdete ani u Talarie ani u Sur-Ronu. Talarie MX je pořád za 125 000 Kč a Sur-Ron Light Bee X za 120 000 Kč.

Foto: Jiří Paroubek, fDrive.cz

Klady
  • design
  • cena
  • chytrá nabíječka
  • výkon
Zápory
  • úhel řízení
  • hlasité rachtání
  • odpor na plynu
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze