V nabídce Range Roveru najdeme celou řadu modelů, značka tím chce uspokojit co nejširší spektrum zákazníků. S modelem Sport cílí na náročnou klientelu, která požaduje dostatek místa, jízdní stabilitu za každé situace a zároveň nechce obří Range Rover. Ten rovněž nedávno dorazil v nové generaci a my jsme jej již stihli otestovat. Třetí vydání Range Roveru Sport dostalo novou platformu MLA-Flex, která poskytuje až o 35 % vyšší torzní tuhost karoserie, než měla předchozí generace. Novinka pak měří na délku 4 946 mm, do šířky povyrostla na 2 209 mm a na výšku lze naměřit 1 820 mm. Díky většímu rozvoru 2 997 mm se v kabině nachází mnohem více pro nohy zadních cestujících, což je významné plus.
Technické parametry Land Rover Rover Sport 3 D300
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 946 × 2 209 × 1 820 mm, 2 390 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/nafta), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 221 kW, 300 koní, točivý moment: 650 Nm |
Nádrž | 80 l |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 2 615 900 Kč |
Po designové stránce je jasně patrné, že Land Rover se přiklonil k minimalizaci a „tvář“ Sportu jen decentně vyhladil a přidal mnohem užší světlomety. Zajímavostí je, že na vůz lze obout až 23" disky kol, ale upřímně si nedokážu představit jízdní komfort. Na testovaném kuse jsem totiž měl obutá 22" kola a jízda na nich byla sice příjemná, ale bylo znát, že 21" by byla zřejmě lepší. Mnohem důležitější jsou ale další technické parametry. Světlá výška vozu činí standardně 216 mm, avšak díky vzduchovému podvozku se může zvýšit až na 281 mm. Díky tomu lze v náročném terénu využít přední nájezdový úhel 33 °, přechodový úhel 26,9 ° a zadní nájezdový úhel až 30 °. Range Rover Sport se nebojí ani průjezdů hlubokými kalužemi nebo brody, protože je schopný se „ponořit“ až do 90 cm hloubky.
Po usednutí za majestátní volant jsem si v první chvíli říkal, jestli je to opravdu nový Sport. Oproti předešlé generaci jsem se v kabině cítil velmi vzdušně a třeba rozměrná měkká celokožená sedadla okamžitě vyvolala vzpomínky na loni testovaný vrchol značky. Skoro to až vypadalo, že někdo prohodil klíčky a chtěl mě zkusit nachytat, ale nestalo se tak. Novinka je tak moc luxusně zaměřená a komfortní, že dovětek Sport na první pohled postrádá smysl. Kromě dokonalých sedadel s možností nastavení ve 24 směrech mě potěšila například 15W bezdrátová nabíječka pod centrálním displejem systému PiviPro o velikosti 13,1". Opět nechyběly taktéž velké kruhové ovladače, které slouží pro nastavení klimatizace a taktéž výhřevu/odvětrávání sedadel.
Velmi mě překvapilo, že se za volant vozu vešel 190 cm vysoký řidič. To se jen tak nevidí a opět je to důkaz, že se čarovalo s místem, jehož nedostatkem trpělo hned několik modelů značky v minulých letech. Navíc vůz v testu nesl výbavu Dynamic HSE, což znamenalo tolik prvků výbavy, že by to vydalo na další čtyři velké odstavce. Ve voze chyběla snad jen dvojice dotykových obrazovek na zadní straně předních sedadel, i bez nich mi ale přišla jízda skoro až bezchybná. Pro převoz větší porce zavazadel se hodí kufr s dokonalým čtvercovým tvarem a základním objemem 647 litrů, přičemž po elektrickém sklopení druhé řady sedadel se tento prostor zvětší na 1 491 litrů.
A ptáte se na negativa v kabině? Našel jsem vlastně jen jedno – dotykové plochy na volantu místo tlačítek. Ani týden za volantem vozu mě nepřesvědčil o tom, že bych něco takového chtěl. Bohužel jiná možnost není, a tak je potřeba si zvyknout na mnohdy přehnanou citlivost a chaotické přepínání, kterému musí řidič věnovat více pozornosti. Tím ale nevýhody vlastně končí. Pod kapotou vozu se nacházel řadový 3litrový vznětový šestiválec, který nabízel výkon 300 koní a nejvyšší točivý moment 650 Nm. Tato motorizace navíc dostala 48V síť a díky mild-hybridní technice slibuje přijatelnou spotřebu, o čemž jsem se samozřejmě chtěl přesvědčit na vlastní kůži. V této verzi je pak zaručeno zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy a možnost jet až 218 km/h.
Řemenem poháněný startér-generátor zlepšuje reakce motoru v nízkém a středním spektru otáček a zajišťuje plynulejší funkci systému stop-start. Současně napájí aktivní stabilizátory a bylo znát, že ať jsem vůz zkoušel nachytat v jakékoliv situaci, prakticky jsem neměl šanci poznat, co je to tzv. turbodíra nebo náhlý pokles výkonu. Standardem je zde osmistupňová automatická převodovka ZF a nechyběl ani volič jízdních režimů, který dokáže hodně velké věci v případě, že se vůz ocitne v nesnázích. Velmi mě překvapilo odhlučnění pohonné jednotky, o které jsem skoro nevěděl ani na dálnici. S vozem jsem ujel 920 km a palubní počítač ukázal na konci testu skvělou spotřebu 8,9 litru na 100 km. To je za mě vynikající hodnota a díky 80litrové nádrži znamená i solidní dojezd.
Nemůžu si pomoci, ale řízení Range Roveru Sport se pro mě stalo návykovým. Vždy jsem se přistihl na konci trasy, jak se mi z vozu nechce vystoupit. Za vše může nejen samotný jízdní projev a komfort v kabině, ale i standardně dodávané pneumatické odpružení Dynamic Air Suspension. Systém mění tlak v komorách, díky čemuž nabízí komfort i dynamické jízdní vlastnosti. Ty navíc podtrhují aktivní tlumiče s dvojicí ventilů, které potlačují nežádoucí pohyby karoserie. A jelikož na klasických silnicích to vozu šlo náramně dobře, nezbývalo než ho vyslat do terénu na pořádný průzkum bahna a kaluží. Jenže ani tady se mi nepovedlo na terénním polygonu kousek za Prahou vůz jakkoliv dostat do úzkých. Pro jistotu jsem si sice zvolil režim „Blátivé koleje“, avšak navzdory silniční pneumatikám jsem ani jednou nedostal pocit, že budu muset volat další vůz s lanem.
Adaptivní podvozek se v nejvyšším možném nastavení (Terén 2) postaral o to, že vůz prakticky nic nedokázalo zastavit. Výjezd po bahnitém kopci, kdy posádka vozu vzhlíží na nebe a vše kolem padá směrem do kufru? Ani to nebyl pro Range Rover Sport žádný problém. Vlastně se dá říci, že veškeré připravené úkoly zvládl vůz s prstem v nose. A zde se rozevírají pomyslné nůžky mezi vozy značky Range Rover a konkurencí. Zatímco ostatní sází na okázalý luxus a slibné dovednosti na silnici, v terénu jsou jejich majitelé celkem často brzy v koncích. Jenže v případě vozidel Range Rover není problém cestou na operu sjet z cesty a užít si pár minut dovádění v hlubokém bahně, vodě nebo sněhu. Pak se stačí vrátit zpět na silnici a bez známky zašpinění odejít z vozu směr kulturnímu zážitku.
To je přesně to, proč mám vozy Range Rover rád. Spojují v sobě mix užitečnosti a skvělých jízdních vlastností. V oblasti jízdní dynamiky se sice Range Rover Sport nemůže měřit s těmi nejrychlejšími SUV světa, ale to vlastně nevadí. Dříve byla v nabídce verze SVR, ale s tou nejspíše výrobce nepočítá. Náhradou by mělo být mild-hybridní provedení P530 s výkonem 530 koní. Mnou testovaný kousek ale taktéž neudělá ostudu a měl jsem hodně práce s tím, abych na něm dokázal najít chyby. Otázkou pak bude spolehlivost vozu a techniky, na což ale odpoví až čas. V roli potenciálního zájemce o luxusní prémiový offroad bych ale měl jasno.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz