Ačkoliv měl Peugeot ještě před pár lety v nabídce hned dva ostré sportovní modely, dnes je vše jinak a po sportovní nátuře aktuálně nabízených Peugeotů jako by se slehla zem. Hlavně model 308 GTI byl rovnocenným soupeřem pro početnou konkurenci, ale s aktuální generací se dřívější vrchol nabídky vytratil a výrobce s ním ani nepočítá. Fanouškům značky ale nemusí téct slzy po tváři, jelikož ve Francii si přeci jen řekli, že chtějí potěšit i náročnější řidiče, a tak do nabídky vypustili vrchol modelové řady 508. Ten nese netypické označení PSE a přináší spoustu zábavy, vysoký výkon a dokonalou techniku. Už při prvním pohledu je znát, že to nebude krotký beránek, který bude brzdou provozu. Na výběr jsou celkem tři laky karoserie, jeden typ kol a prakticky plná výbava s pár skoro nepodstatnými příplatky.
Technické parametry Peugeot 508 (2018) PSE
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 780 × 1 862 × 1 400 mm, 1 875 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 264 kW, 360 koní, točivý moment: 520 Nm |
Baterie | 12,4 kWh (11,5 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | palubní: 7,4 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 1 790 900 Kč |
Pokud bych měl uvažovat o koupi tohoto vozu, pak bych musel v dealerství Peugeot požadovat individuální objednávku. Skrze klasický konfigurátor totiž (alespoň v ČR) vůz jednoduše neobjednáte. V rámci výbavy bych určitě zůstal u šedého laku, ve kterém byl i náš exemplář. Peugeot 508 PSE dává na obdiv svůj potenciál díky většímu rozchodu kol (vpředu o 24 milimetrů, vzadu o 12 mm) i tím, že brzdové třmeny s nápisem „Peugeot Sport“ jsou vyvedeny v limetkově žluté. Pár barevných dekorů ve stejné barvě nechybí ani na karoserii a vše podtrhují dodatečná „křidélka“ na rozích obou nárazníků. Zde se zkrátka myslelo na vše a škoda jen faktu, že dvojice koncovek výfuku ze sebe nedokáže dostat hlasitější projev.
V interiéru se verze PSE liší od těch ostatních prakticky jen minimálně. Přibyla ortopedická sportovní sedadla s kontrastním prošíváním. Naopak šišatý volant nevzhledného tvaru by si Peugeot u vozu za 1,7 milionu Kč mohl odpustit. Vzhledem k exkluzivitě verze PSE bych čekal něco podstatně lepšího. Kvůli netypickému tvaru volantu se vůz i celkem špatně řídí, což snižuje jeho jinak vysoké kvality. Nechybí ani digitální palubní deska i-Cockpit, kterou bych osobně nejraději z nabídky Peugeotu okamžitě vymazal. Výrobce to ale vidí jinak a nejspíše i zákazníci jsou vůči tomuto řešení dostatečně ohleduplní. Oproti konkurenci by se také mohlo zdát, že kombinovaný výkon 360 koní není nic moc, jenže to není tak úplně pravda. Stačí totiž na 508 PSE nazout kvalitní letní obutí (testovaný exemplář obouval pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S) a najednou je znát, že to co nejrychlejší auto ztrácí na výkonu, to vzápětí dohání ovládáním a podvozkem.
Nejprve je vhodné si představit, co že se vlastně ukrývá pod kapotou toho nejlepšího, co řada 508 dokáže nabídnout. Výrobce zvolil turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru poskytující výkon 147 kW a točivý moment 300 Nm. To by ale samo o sobě bylo málo, a tak šestnáctistovku doplňují hned dva elektromotory. První nabídne výkon 81 kW, točivý moment 320 Nm a své místo si našel v tělese osmistupňové samočinné převodovky Aisin. Druhý elektromotor nabídne 83 kW, točivý moment 166 Nm a najdeme jej u zadní nápravy. Právě tímto způsobem je řešen pohon všech kol, bez kterého by Peugeot 508 PSE snad ani nemohl být. Vůz totiž dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h v čase 5,2 sekundy a kombinovaný točivý moment 520 Nm dokáže s posádkou pěkně pohnout.
Jelikož se ale jedná o plug-in hybrid, v útrobách vozu je schovaný ještě akumulátor, který Peugeot umístil před zadní nápravu. Nabízí celkovou kapacitu 13,2 kWh, ale využitelných je pouze 11,5 kWh. Nesporná výhoda tohoto řešení je to, že s plně nabitou baterií dokáže tento 360koňový liftback jezdit v průměru za 3 litry na 100 km. Čistě elektrický dojezd činil při teplotách 20 °C 52 km, což je za mě plně dostačující. V rámci testu jsem vůz nabil naplno a vyrazil v krásně letním počasí na 120 km dlouhý výlet. A víte co? Vůz si dokonale rozplánoval celou trasu a baterie ztratila poslední kilometr dojezdu těsně před cílem. A spotřeba? Většina trasy vedla po dálnici, rychlost byla vždy mezi 110 až 130 km/h a asi 15 % trasy tvořily okresky. I tak ale Peugeot 508 PSE dojel do cíle za krásných 3,7 litru na 100 km. Takovou spotřebu přitom nenabídne ani jeho naftový ekvivalent.
Co se ale stane, když budete chtít využít plný potenciál vozu a po vybití baterie se vám nebude chtít opět nabíjet? Odpovědi jsou dvě. Dokud baterie vozu disponuje nějakou energií, průměrná spotřeba se nedostane přes 10 litrů na 100 km, ať se snažíte sebevíc. Horší je to v případě, že baterie dojde. To pak s sebou táhnete pár set kilogramů navíc a spotřeba se v tom případě nebojí dostat přes 22 litrů na 100 km. Za volantem 508 PSE se dá ale zažít taková porce adrenalinu a zábavy, že skromná nádrž o objemu 43 litrů moc dlouho nevydrží. Nutností je tak časté nabíjení, které skrze pomalejší typ AC a výkon maximálně 7,3 kW potrvá 2,5 hodiny. Otázkou tak je, jak moc sportovní je vlastně verze PSE bez toho, aniž by byla nabitá?
Přesně tuto otázku jsem dostal od svého okolí asi 4× a odpověď jsem musel i já sám hledat poměrně dlouho. Pryč jsou doby, kdy Peugeot vyráběl sportovní sedany s optimálním objemem motoru a dostatečným výkonem bez další pomoci. Doba ale jde kupředu a 508 PSE by bez přítomnosti baterie zřejmě ani nevznikl. Pokud si tak tento vůz budete chtít koupit a naprosto rezignovat na otravné stání na nabíjecích stanicích, klidně to udělejte. Pořád vám zůstane podstatná část výkonu a dynamiky a stále nepřijdete o nadměrnou porci řidičské zábavy. Bez nabíjení se ale jen těžko dostanete pod spotřebu 12 litrů benzinu na 100 km. Plná nádrž pak vystačí ve velmi ostrém tempu na sotva 250 km (osobně vyzkoušeno) a tak časté tankování nebude bavit každého.
Peugeotu ale i tak můžeme být vděční. V době, kdy se vytrácí čirá radost z jízdy a vše je stále více automatizované a utlumené, se verze 508 PSE dokonale vymyká vůči většině konkurence. Jistě, hlavně německá prémie nabídne o dost vyšší výkon, jenže zábavou za volantem ji testovaný vůz dokonale dohání a za mě i mnohdy překonává. Důležité je ale kvalitní obutí, bez kterého najednou 508 PSE ztrácí velkou část svých schopností. Negativem je i fakt, že ačkoliv se jedná o to nejlepší z řady, stále nejde naplno deaktivovat systémy ESP a ASR. To je přešlap, který by se Peugeotu mohl vymstít. Pokud tedy do budoucna chystá něco dalšího z řady PSE, na tento aspekt by se měl rozhodně zaměřit. 508 ve verzi PSE ale za mě dost dobře navazuje na před více jak 25 lety vyráběný sportovní sedan 405 T16, který je dnes modlou všech znalců a jeho cena roste závratnou rychlostí.
Foto: Roman Havlín