Druhá generace vlajkové lodi značky Peugeot dostala nejen skvělou techniku, ale i nadčasový design. Plug-in hybridní provedení u nás již prošlo testem spotřeby a nyní přišel čas na klasický test. Pokud mám začít hodnocením vzhledu, nedá se říci nic jiného, než že je to naprostá bomba. Stačí trošku zajímavější odstín karoserie, pohledná kola o rozměru 19" a rázem stojí před vámi velmi dravě vypadající vůz, jenž zaručeně přiláká pozornost širokého okolí. Jenže jen kvůli pěknému designu a ostře tvarované karoserii si takové auto koupí jen málokdo. Důležité je, jak se v něm cítí posádka a co umí nabídnout.
Technické parametry Peugeot 508 (2018) Hybrid
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 750 × 2 079 × 1 403 mm, 1 795 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 165 kW, 225 koní, točivý moment: 300 Nm |
Baterie | 11,8 kWh |
Nabíjení | palubní: 7 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od |
A právě zde nastává trochu zádrhel. Peugeot totiž vytvořil něco, co na jednu stranu není pro každého. Může za to sportovní silueta karoserie zkombinovaná s nízkou světlou výškou. Každý zájemce o vůz by si měl preventivně vyzkoušet, jak se mu bude z něj vystupovat. Mně to dělalo mnohdy docela potíže a marně jsem pár dní přemýšlel, jestli není chyba spíše u mě. Jenže pak jsem do vozu nechal usednout několik mých přátel a o od nich jsem slyšel, že být jim více let, z vozu se už nedostanou. Rázem jsem pak přišel celému problému na kloub. Bezrámové dveře za to určitě nemohou, ovšem malý vstupní prostor do kabiny již ano. Z výroby je navíc 508 vybavena velmi solidními sedadly se širší boční oporou, což ve výsledku přináší nečekaný efekt.
Pokud je totiž sedačka řidiče a spolujezdce odsunuta o něco dále od volantu, cestující vpředu vlastně vystupují skrze část B-sloupku, který jim v tu chvíli stojí v cestě. Je tak nutné se vždy trošku vychýlit z osy a mít pružnější tělo. To je dost zajímavý problém, který by u Peugeotu tušil asi jen málokdo. Řidič pak má v kabině dostatečný přehled o tom, kde co je. Bohužel dalším negativem je na pohled vynikající sportovní volant, kterému chybí širší nastavení v obou směrech. Výškové nastavení jde měnit v rozsahu pouhých 9 cm, což je velice málo. Pojďme se ale podívat na přednosti, kterých je u modelu 508 celkem dost.
Než se dostanu k samotné pohonné jednotce, musím pochválit masážní funkci předních sedadel, která zde není jen pro parádu a po delším používání se řidič opravdu cítí odpočatější. Stejně tak je vynikajícím prvkem systém nočního vidění, který je aktivní do rychlosti 160 km/h a vždy jen v okamžiku, kdy jedete po neosvětlené vozovce za naprosté noci. Tento systém několikrát za test odhalil na okresní silnici skryté stádo srnek a jednou dokonce i cyklistu bez jakéhokoliv osvětlení. Na digitální palubní desce se vpravo jednoduše rozsvítí tmavé okno, v němž je vykreslen objekt, který by řidič ve většině případů neměl šanci vidět.
Pohonná jednotka si pak zaslouží známku 1-. Skládá se z přeplňovaného benzinového čtyřválce o objemu 1,6 litru a elektromotoru. Zážehová jednotka dosahuje výkonu 133 kW a maximálního točivého momentu 300 Nm. Synchronní elektromotor je pak integrován do osmistupňové automatické převodovky a jeho nejvyšší výkon činí 81 kW a 320 Nm točivého momentu. Dohromady je pak dostupný kombinovaný výkon 165 kW (225 koní) a točivý moment 360 Nm. Vůz ale bohužel využívá výhradně pohon přední nápravy, a tak hlavně za mokra je někdy problém celý výkon přenést na silnici. V zahraničí přitom můžete zakoupit ostrou verzi PSE, která již disponuje pohonem všech kol a ještě vyšším výkonem 360 koní.
Testovaná verze pak dostala akumulátor o kapacitě 11,8 kWh, z čehož lze běžně využít jen 9,3 kWh. Plně nabitá baterie pak dle mých jízd bohatě postačí k ujetí 35 km čistě elektricky, ovšem s dobitím to bude již podstatně horší. Vůz to udělá za vás, kdy ale stoupne průměrná spotřeba klidně i na 8 litrů na 100 km. Další volbou je standardní zásuvka, což zabere zhruba 8 hodin, nebo výkonnější nabíječka/wallbox (6,6 kW, 32 A), kdy se baterie vozu nabije za necelé dvě hodiny. Rychlodobíjení zde nehledejte. Pokud se baterie vybijí, s lehkou nohou lze s hybridní 508 jezdit za 6,5 litru na 100 km. Kdo ale bude pečlivě nabíjet, může se dostat i na hodnoty začínající číslovkou 4. Právě to se povedlo i mně a byl jsem překvapený, za jak málo dokáže jet 225koňový liftback se sportovnější náturou.
Výhodou je i fakt, že hybridní 508 dokáže jet na elektřinu rychlostí až 135 km/h. Ve výbavě pak nechyběly ani adaptivní tlumiče, které ještě více zpříjemnily jízdu po rozbitých pražských cestách. Nepotěší ale gumovější řízení a málo citu ve volantu, takže úplně sportovní jízda tomuto vozu nedělá dobře. Je to totiž spíše luxusní dálniční křižník, který s klidnějším řidičem dokáže jet za málo a přitom ujede na jeden zátah klidně i 600 km. Popravdě je v záplavě silné konkurence aktuální generace Peugeotu 508 tak trošku zjevením. Nabízí totiž mix vlastností, které u nikoho jiného nedostanete. Co na tom, že má jisté chyby a není určen pro každého. Právě to je možná dobře, protože ruku na srdce, kolikrát za den potkáte tento vůz? Peugeot vytvořil krásně vypadající a jezdící automobil, který si své zájemce bezpochyby najde.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz