Opel Movano Electric
test

Opel Movano Electric

Velká elektrická dodávka na trase Frankfurt – Praha
11

Velká elektrická dodávka s bleskem v logu se s modernizací přejmenovala na Opel Movano Electric a dostala o poznání větší trakční baterii. My jsme ji projeli na trase z Rüsselsheimu u Frankfurtu, kde se Opely vyrábí, až do Prahy. Otestovali jsme, jak jezdí, jaký má dojezd i jak se nabíjí.

Opel Movano Electric je velká elektrická dodávka, která nově dostala 110kWh baterii. Tento elektřinou poháněný pracant patří mezi nejnovější přírůstky do rodiny užitkových vozů značky Opel a my jsme dostali jedinečnou příležitost ho otestovat jako první v Česku. Pro auto jsme si dojeli do Frankfurtu, kde má Opel svou továrnu, a rozhodli jsme se ho prověřit na trase zpět do Prahy. Jak si Movano vedlo v reálném provozu? Jaký má dojezd, jak se nabíjí a jaké jsou jeho jízdní vlastnosti?

Velká dodávka, ale nejmenší elektrická

Testovaná verze Movana Electric byla ve specifikaci L3H2, tedy s druhou nejdelší karoserií a střední výškou. Elektrická verze je ale momentálně v nabídce jen jako L3/L4 a výšky jsou H2/H3, takže vlastně šlo o nejmenší z elektrických verzí. Pod podlahou této elektrické dodávky najdete baterii o kapacitě 110 kWh, která by měla podle WLTP nabídnout dojezd až 424 kilometrů. V praxi jsme ale museli hned na začátku řešit nabíjení – auto jsme přebírali s nabitím lehce přes 50 % a k dispozici byla pouze 50kW nabíječka, což výrazně prodloužilo dobu nabíjení. Při tomto stavu baterie (okolo 55 %) byl nabíjecí výkon pouhých 35 kW a na plné nabití bychom čekali více než hodinu. Rozhodl jsem se tedy nabít na 80 % a vyrazit.

Otestovali jsme užitkový elektromobil Opel Movano-e

Po nabití na 80 % nám auto ukazovalo dojezd 367 km, a tak jsem mohl začít testovat, jak se dojezd mění při různých stylech jízdy – dálniční rychlost vs. poklidnější tempo do 110 km/h, nebo pak rychlost do 90 km/h, která je typická pro rozvážkové služby, jež jezdí po vesnicích okolo měst, kam nevede dálnice.

Jízdní vlastnosti a spotřeba

Musím říct, že mě jízdní vlastnosti Movana Electric příjemně překvapily. U prázdných dodávek jsem zvyklý na to, že se na dálnicích chovají neklidně – jsou náchylné na boční vítr a celkově z takové jízdy nemívám úplně příjemný pocit. To ale není případ Movana Electric. Díky bateriím umístěným v podlaze má auto nízké těžiště, což zajišťuje stabilitu a klidnější jízdu. Dokonce i citlivost na boční vítr je menší než u spalovacích dodávek. Auto se tak chová spíše jako částečně naložená dodávka. Na druhou stranu je tu daň v podobě nižší užitečné hmotnosti – Movano Electric uveze okolo 600 kg podle velikosti karoserie (635 kg u testované L3H2, největší L4H3 zvládne 560 kg), což je o mnohem méně než u verzí se spalovacím motorem. Důvodem je celková hmotnost vozu, která je omezena na 3,5 tuny, aby bylo možné ho řídit s běžným řidičským průkazem skupiny B. Řešením by mohlo být legislativní povolení vyšší celkové hmotnosti pro elektromobily, například na 4,25 tuny, o kterém se v EU jedná. Ostatně, Opel má v ceníku i verzi 4 250, která má celkovou hmotnost 4,25 tuny, má tedy užitečnou hmotnost o 750 kg vyšší.

Technické parametry Opel Movano Electric (2024) 3 500 L3H2 110 kWh

Kompletní specifikace
Konstrukcedodávka, 5 998 × 2 050 × 2 612 mm, 2 865 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon200 kW, 272 koní, točivý moment: 410 Nm
Baterie110 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 26,2 kWh / 100 km, dojezd: 424 km
Cena od1 915 309 Kč

A co dynamika? Výkon 200 kW (270 koní) je na dodávku více než dostatečný. Maximální rychlost jsem na německé dálnici ověřil na 134 km/h podle tachometru, což je dost i na delší trasy. Oficiálně je to 130 km/h, ale tachometr samozřejmě trochu proměřuje. Spotřeba se samozřejmě odvíjí od stylu jízdy. Při dálniční rychlosti 130 km/h se pohybovala kolem 45 kWh/100 km, což znamená reálný dojezd zhruba 240 km. Při klidnější jízdě do 110 km/h klesla spotřeba na 36 kWh/100 km, což odpovídá dojezdu okolo 300 km a při zapnutém režimu Eco, který rychlost omezuje na 90 km/h, spotřeba vyšla na 29,6 kWh/100 km, z čehož vyplývá až 350 km. Rozdíly jsou tedy značné a ukazují, že mírnější tempo je pro tento vůz ideální.

Nabíjení: Potenciál i komplikace

Jednou z největších výzev během testu bylo nabíjení. Opel Movano Electric by měl podle specifikací zvládat nabíjení výkonem až 150 kW, což jsem samozřejmě chtěl vyzkoušet. Narážel jsem ale na problémy s komunikací mezi autem a některými nabíjecími stanicemi, zejména na stanicích Alpitronic Hypercharger. Na několika stanicích jsem nabíjení vůbec nespustil, a pokud ano, musel jsem konektor přitlačit, aby se správně zacvakla pojistka.

Na stanicích Ionity se mi ovšem podařilo dosáhnout dobrých výsledků. Při stavu baterie kolem 7 % začalo nabíjení výkonem 125 kW a v rozmezí 48 až 49 % dosáhlo maxima 139 kW. Nad 100 kW se výkon držel poměrně dlouho, což je pozitivní. Na běžných 50kW nabíječkách se ale výkon pohyboval spíše kolem 40 kW, což je pod očekáváním. Problémy s nabíjením bych přičítal spíše softwaru – podobné potíže jsem zažil i u jiných novinek na trhu, které se brzy vyřešily aktualizací. Věřím, že Opel tento problém také vyřeší.

Interiér a nákladový prostor

Uvnitř je Opel Movano Electric standardní dodávkou, což je dobrá zpráva. Nechybí spousta odkládacích prostor, držáky na nápoje a přihrádky, což řidiči jistě ocení. Zvlášť praktické je digitální zpětné zrcátko. Místo klasického zrcátka tu najdete displej, který zobrazuje obraz ze zadní kamery. To je skvělé řešení, protože za plnou stěnou nákladového prostoru byste stejně nic neviděli.

Nákladový prostor u verze L3H2 je prostorný a dobře přístupný. Výška prostoru (přes 2 metry) umožňuje pohodlně stát i vysokým lidem, jako jsem já (měřím 1,92 m). Délka přes 4 metry pak umožňuje přepravit i objemnější náklad, ovšem s ohledem na omezenou užitečnou hmotnost je Movano Electric spíše vhodné pro lehčí, ale objemné zásilky – například balíky pro rozvážkové služby.

Závěrečné hodnocení

Opel Movano Electric je povedená elektrická dodávka, která má své přednosti i slabiny. Její jízdní vlastnosti jsou velmi dobré, zejména díky nízkému těžišti, které dodávce dodává stabilitu. Dojezd odpovídá účelu, pro který je auto určeno – tedy městským a příměstským rozvážkám. Při klidné jízdě mimo město zvládne Movano Electric na jedno nabití až 350 km, což je pro tento segment více než dostačující.

Slabiny vidím v nabíjení, které bylo komplikované na některých stanicích, a v nižší užitečné hmotnosti dané vysokou vlastní hmotností vozu. Věřím ale, že problémy s nabíjením Opel vyřeší softwarovou aktualizací. Celkově je Movano Electric skvělým příkladem toho, že elektromobilita má v segmentu užitkových vozů smysl. Pro rozvážkové služby, kde není potřeba překonávat dlouhé dálniční trasy, je auto ideální volbou.

Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz

opel-movano-electric-2024
Klady
  • solidní výkon motoru
  • lepší stabilita prázdného auta než u spalovací dodávky
  • na dodávku solidní dojezd
Zápory
  • vysoká spotřeba a menší dojezd na dálnici
  • nízká užitečná hmotnost
Diskuze ke článku
Jindřich Loub
Jindřich Loub
Za 2 melouny s velmi omezeným dojezdem a nesmyslným užitečný zatížením, no nekupte to. Nesmysl na kolečkách pro velmi omezený okruh použití za cenu cca 2 dodávek s klasickým pohonem a ještě něco zůstane na naftu. Určitě nebudou stíhat výrobu pro obrovský zájem zákazníků.
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Nosnost, dokážu si představit, že v nějaké aplikaci vyhoví, ale cena už nikoliv.
Josef L
Josef L
Už by konečně měli zavést těch 4250 kg. Použití bude skvělé, až v centrech měst zavedou zásobování pouze s EV :)
Jan Schoedlbauer
Jan Schoedlbauer
Klasický Stellantis s nesmyslným poměrem cen spalováku k elektrice, no.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze