Jako první redakci v Česku se nám podařilo získat nový Opel Grandland Electric, se kterým jsme se projeli z německého Rüsselsheimu, kde automobilka Opel sídlí, až do České republiky. Poté na e-Salonu proběhla česká výstavní premiéra nové vlajkové lodi značky Opel. Grandland se s délkou 4,65 m řadí mezi plnohodnotné kompaktní SUV a stává se přímým konkurentem například domácí Škody Enyaq.
První český test Opel Grandland na cestě z Německa do Prahy
Technické parametry Opel Grandland (2024) Electric 73kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 650 × 1 934 × 1 665 mm, 2 232 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 157 kW, 213 koní, točivý moment: 260 Nm |
Baterie | 73 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 160 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,6 kWh / 100 km, dojezd: 523 km |
Cena od | 1 079 990 Kč |
Vnějšími rozměry Grandland naznačuje, že by mělo jít o plnohodnotné rodinné SUV a dokládá to zavazadlový prostor o objemu 550 litrů. Pod kapotou se pak nachází pro Opel zcela nová technika. Baterie s využitelnou kapacitou 82 kWh poskytuje dojezd až 582 km podle WLTP. Testovaný vůz však byl v základní variantě s baterií o kapacitě 73 kWh, která by měla zvládnout max. 523 km podle stejné normy. To pravděpodobně většině bude stačit. Pohon v obou případech zajišťuje elektromotor o výkonu 157 kW, který je umístěn vpředu pod kapotou, pohání tedy přední nápravu. V budoucnu bychom se ale měli dočkat i verze s pohonem všech kol.
Nové designové prvky
Design Grandlandu vychází z tradičního stylu značky Opel, avšak s moderními prvky, které se na vozech Opel objevily poprvé. Mezi ně patří prosklená maska se světlomety propojenými svítícím pruhem a svítícím logem uprostřed. Tvarově ale jinak přední část připomíná „Vizor“, který Opely používají již od příchodu Mokky. Poprvé se také u Opelu objevuje namísto zadního loga pouhý svítící nápis „Opel“ a zadní koncové svítilny jsou také propojeny svítícím pruhem. Rád si přečtu v komentářích, jak se vám tento obměněný designový styl Opelu líbí.
Interiér je příjemný a komfortní
Hned po usednutí do vozu mě velmi příjemně překvapil interiér. Například kvalitními materiály, jako jsou textilie, alcantara a syntetická kůže, přičemž tvrdé plasty se zde vyskytují zcela výjimečně a v místech, kterých se posádka běžně nedotýká. Sedačky pak poskytují vysoký komfort i na delší cesty, také díky délce sedáku nastavitelné v docela velkém rozsahu, což jsem jako řidič s výškou 192 cm velmi ocenil. Mimo to auto nabízí i decentní ambientní osvětlení, které podtrhuje celkový dojem z interiéru. Ambientní osvětlení v tomto voze korespondovalo s komunikační bronzovo-zlatou barvou karoserie a jsem zvědavý, zda bude vždy takové, nebo zda bude volené podle odstínu karoserie.
Zatímco na předních sedačkách je komfort dostatečný a zavazadlový prostor také nabídne dostatek prostoru, na zadních sedačkách je to trochu horší. Když jsem si sedl „za sebe“, měl jsem před koleny pouze 1 až 2 cm, což na SUV této velikosti není mnoho. Vpředu jsem tedy cestu zvládl s plným komfortem, ale na zadních sedačkách by stejně dlouhá cesta byla horší. Pokud se ale na Grandland budeme dívat jako na rodinné auto, dětem tento prostor vzadu pravděpodobně bude stačit. Ale pro dva dlouhány o výšce okolo 190 cm, kteří sedí za sebou, to na dlouhé trasy vhodné není.
Spotřeba a dojezd
Během první části cesty z Rüsselsheimu do Česka jsem ujel necelých 150 km s průměrnou spotřebou 19,9 kWh na 100 km. Cesta k prvnímu nabíjení vedla několik kilometrů městem, pak se střídaly limity 80 a 100 km/h, největší část cesty byla s limitem 120 km/h, případně neomezenou rychlostí, kde jsem držel českou „stotřicítku“. Při další cestě pak byla většina úseků s neomezenou rychlostí, byť občas se nějaké zúžení s limitem 80 km/h objevilo, případně v Česku s limitem 130 km/h. Většinou jsem tedy držel na tempomatu právě český dálniční limit. Z nabíjecí stanice jsem vyjížděl s plně nabitou baterií, takže jsem testoval i dálniční dojezd. Nabíjel jsem po 300 km v Plzni, kdy mi podle auta zbývalo ještě 50 km dojezdu. Součet je tedy 350 km, ale reálnější bývá spíše přepočet podle procent. Zbývalo mi 17 %, takže pokud bych to risknul úplně do nuly, teoreticky bych celkem ujel 361 kilometrů. Jelikož jsem ale potřeboval otestovat i nabíjecí křivku, nezkoušel jsem, kolik reálně dojedu, jelikož bych pravděpodobně skončil u nějaké 50kW stanice. Spotřeba za celou cestu z Rüsselsheimu do Berouna, kterou jsem jel v dálničním tempu a s plným komfortem (22 °C v autě), vyšla na 20,8 kWh/100 km.
Většina trasy vedla po německých dálnicích s různými rychlostními limity, ale na okresky jsem se s Grandlandem nedostal, abych lépe vyhodnotil jízdní vlastnosti v zatáčkách. Při přejíždění mezi dálnicemi jsem ale projel alespoň pár dálničních nájezdů, na kterých jsem vyhodnotil, že Grandland se v zatáčkách chová jistě, ale můj pocit je, že spíše než na sportovní jízdu je orientován na komfort. Tomu odpovídá i dynamika, která na poměry této třídy není oslňující, a zrychlení, jež ve vyšších rychlostech není tak výrazné. Když se ale na Grandland Electric díváme hlavně jako na cestovní SUV, nikoliv na auto, se kterým budete řádit na okreskách, pak je dynamika dostačující. Z hlediska ovládání oceňuji, že Opel poprvé použil pádla pod volantem pro regulaci rekuperace, což je podle mě ideální řešení.
Jak rychle se nabíjí?
Při prvním nabíjení na Tesla Superchargeru jsem zaznamenal výkon okolo 70 kW při 40 % baterie, což mě trochu zklamalo vzhledem k očekávání vyššího výkonu. Na chvilku jsem v aplikaci zahlédl i výkon mírně přes 80 kW, ale pak to šlo dolů. Evidentně to ale bylo studenou baterií, protože při nabíjení na nabíjecí stanici v Plzni jsem se dostal na mnohem zajímavější čísla. Na začátku nabíjení byl výkon okolo 85 kW, ale postupně se zvedl až na 140 kW při 41 % nabití, což ukazuje, že velkou roli hraje teplota baterie, protože v Německu byl při stejném stavu baterie výkon poloviční. Zajímavá ale je nabíjecí křivka, protože nebyla moc plynulá a nabíjecí výkon hodně kolísal.
Závěr
Opel Grandland se ukázal jako komfortní a spolehlivé cestovní SUV s dostatečným dojezdem i pro občasné dálniční jízdy. Pokud ale delší dálniční trasy jezdíte častěji, pak bude lepší volbou verze s větší baterií, která by se teoreticky měla i rychleji nabíjet. Prostoru je dost na předních sedačkách i v kufru, jediným slabším místem jsou zadní sedačky. Celkově ale Opel Grandland Electric považuji za povedené auto. Opel už zveřejnil i jeho kompletní ceník, námi testovaná verze začíná na částce 1,08 milionu korun, což na elektromobil této velikosti není špatné. Opel Grandland se bude vyrábět v modernizované továrně ve východoněmeckém Eisenachu.
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz