Opel Combo-e Van
test

Opel Combo-e Van

Vyzkoušeli jsme, jak praktická dodávka je
5

Nové Combo-e Van spojuje zkušenosti značky Opel v oblasti užitkových vozidel a precizní inženýrství. Plně elektrický model přináší vyvážený poměr efektivity a elektromobility bez kompromisů. To vše v kompaktním balení s nákladovým prostorem o objemu až 4,4 m³. My jsme se proto rozhodli tento prostor využít pro běžnou práci. Jak si Opel Combo-e Van vedl? Pojďme se na to podívat.

Skupina Stellantis, kam spadá i Opel, se před časem pustila v elektrifikaci i do oblasti dodávkových vozidel. Proto testované vozidlo bylo od začátku stavěno s ohledem na jeho praktické využití pro podnikání, ale s úmyslem plné elektrifikace. Ovšem v této kategorii moc velká konkurence není, takže šance na úspěch je zde docela velká.

Rozdíl mezi verzí se spalovacím motorem a elektromotorem není až tak moc na první pohled vidět. Dodávka vypadá zvenčí úplně stejně jako ta fosilní, rozdíl rozpoznáte jen na pár drobných detailech, kterým je například emblém písmene „e“ na zádi nebo registrační značky EL. Auto má pracovní vzhled, který podtrhují plasty v černé barvě, 16" kola na plecháčích a hliníky dostanete za příplatek.

Technické parametry Opel Combo-e Van (2021) základní

Kompletní specifikace
Konstrukcedodávka, 4 403 × 1 848 × 1 844 mm, 1 725 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon100 kW, 136 koní, točivý moment: 260 Nm
Baterie50 kWh (45 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 275 km
Cena od889 900 Kč

Záruka na baterii je 8 let, nebo 160 tisíc kilometrů

Pohon byl využit už u jiných vozidel skupiny Stellantis. Proto je pod kapotou jeden elektromotor s permanentními magnety a výkonem 100 kW při točivém momentu 260 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h je za 11,7 sekundy. Maximálka je elektronicky omezena na 135 km/h, takže dálnici zvládnete bez větších problémů, ale spotřeba na ní je vážně obří. To jasně ukazuje, že jde o dodávku pro primární využití v městském nebo příměstském provozu.

V podlaze je pak umístěna 50kWh baterie s 18 moduly, která by vám měla umožnit dojezd až 280 km při průměrné spotřebě dle WLTP v rozmezí 19,7 až 22,4 kWh na 100 km. Ovšem realita je zcela jiná. Dodávka nám na konci testu ukazovala průměrnou spotřebu 26,0 kWh na 100 km, což by stačilo na dojezd okolo 210 km. Opel poskytuje záruku na baterii 8 let, nebo 160 000 km při garantované kapacitě minimálně 70 %.

Pro nabíjení využijete výkon až 100 kW

Z klasické domácí 220V zásuvky s výkonem 1,8 kW dobijete trakční baterii dodávky z nuly do 100 % za cca 28 hodin. K dispozici je naštěstí wallbox, kde se baterie díky 11 kW dobije za cca 5 hodin a při slabším výkonu 7,4 kW za 7,5 hodiny. Pokud budete potřebovat nabíjet po cestě, využijete DC konektor s výkonem až 100 kW, z nuly na 80 % to pak trvá lehce přes půl hodiny. Když pojedete na tradiční 50kW nabíječku, vyhraďte si čas okolo hodinky na nabití z nuly na 80 % kapacity baterie. Šikovnou věcí jsou držáky krytek nabíjení na krytu „nádrže“.

Nákladový prostor má objem až 4,4 m³

Základní verze, kterou testujeme, má velikost nákladového prostoru 3,8 m³ a XL verze nabízí prostor o velikosti až 4,4 m³. Do našeho nákladového prostoru se pohodlně vejdou dvě europalety za sebou a dostanete je do něj buď posuvnými dveřmi umístěnými za řidičem, nebo velkými dvoukřídlými vraty na zádi. Boční posuvné dveře mají velmi lehké ovládání, ty zadní můžete díky žlutým páčkám otevřít i více do boků, ale pozor. Zadní dveře se nedají přiklopit ke karosérii vozu, takže vám budou přesahovat do boku, což se někdy ve městě nemusí vyplatit.

Užitečná hmotnost dodávky je 725 kg, takže tunovou paletu nenaložíte. Kromě toho můžete za sebou táhnout brzděný nebo nebrzděný přívěs o maximální hmotnosti 750 kg a k lepší jízdě soupravy vám bude pomáhat kontrola stability přívěsu. Mezi důležité a šikovné doplňky 1 527 až 1 781 mm dlouhého nákladového prostoru patří přepážka flex cargo s otvorem pro přepravu dlouhých předmětů, která se dá otevřít po sklopení pravého sedadla spolujezdce. Díky tomuto prostupu můžete převést například dřevo dlouhé až 3 metry, ale následně pak dle manuálu musí v autě cestovat už jen řidič.

Interiér je stavěn pro práci

V interiéru najdete klasické prvky z velkých dodávek. Je tu plno odkládacích ploch – například praktický držák na papíry nad hlavou řidiče a spolujezdce či velká schránka nad kapličkou přístrojů. Vedle voliče automatické převodovky je pak zajímavý kalíšek (asi na drobné mince) a na druhé straně je páčka od elektronické parkovací brzdy.

Ve výbavě můžete najít prvky, jako je akustická výstraha do 30 km/h upozorňující na blížící se vozidlo, asistent pro rozjezd do kopce, tempomat, informační dotykový displej a ovládací tlačítka na volantu. Za příplatek 4 tisíc Kč si můžete dokoupit bezdrátovou indukční nabíječku pro mobil, za 5 tisíc Kč airbag pro spolujezdce nebo za 4 tisíc korun pak nastavitelné sedadlo řidiče v šesti směrech. U testovaného vozu nainstalovaná dřevěná podlaha do nákladového prostoru stojí 12 tisíc Kč.

Test praktičnosti se osvědčil

Pro otestování variability a prostornosti nákladového prostoru jsem si vybral převoz plovoucí podlahy z hobby marketu domů. Jak asi část lidí tuší, převoz takových balíků není nic jednoduchého a hlavně jsou celkem těžké. Celková hmotnost našeho zboží byla 425 Kg, proto jsme vzali na pomoc tuto elektrickou dodávku. Rozdíl ve spotřebě bez nákladu a s ním se v zimním provozu na stejné trase pohyboval okolo 2 kWh na 100 km.

Závěrečné hodnocení

Užitková dodávka Opel potěší tichým chodem, prostorností, dobrými jízdními vlastnostmi i při prázdné ložné ploše a rychlým nabíjením. Samotná využitelnost je srovnatelná s fosilními konkurenty, což hodnotím také kladně. Ovšem má to svá úskalí, kterými může být dostupnost nabíjecích stanic ve firmách, dojezd na delší vzdálenosti s nutností dobíjet, jelikož spedice jsou zvyklé jezdit téměř nepřetržitě, a nižší dojezd v zimních měsících, který klesá na hodnotu kolem 200 km. Velkou nevýhodou je také cena, která začíná na částce atakující milion korun. Výhody a nevýhody elektrifikace firemní flotily si už musí každý podnik spočítat sám dle svých specifických potřeb.

Foto: Petr Vomáčka, fDrive.cz

opel-combo-e-van-2021
Klady
  • velký nákladový prostor
  • rychlé nabíjení až 100 kW
  • slušné jízdní vlastnosti s prázdnou nákladovou plochou
Zápory
  • chybějící výkonné zahřívání baterie v zimě
  • spotřeba vozu na dálnici
  • téměř dvojnásobná cena oproti fosilní verzi
Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Naposledy upraveno: 15. 2. 2023 15:55
Nejak tomu nerozumim. Pisete, ze:
“ V podlaze je pak umístěna 50kWh baterie s 18 moduly, která by vám měla umožnit dojezd až 280 km při průměrné spotřebě dle WLTP v rozmezí 19,7 až 22,4 kWh na 100 km. Ovšem realita je zcela jiná. Dodávka nám na konci testu ukazovala průměrnou spotřebu 26,0 kWh na 100 km, což by stačilo na dojezd okolo 210 km.”
V tabulce mate pak uvedeno, ze vyuzitelna kapacita je jen 45kWh.
Pokud tedy mate spotrebu 26kWh/100km tak to pri vyuzitelne kapacite 45kWh odpovida dojezdu 174km a nikoli 210km jak uvadite. Dokonce i kdybych vzal celych 50kWh tak vychazi dojezd jen na 192km.
Stejne pocty mi vychazi u udavane spotreby od 19,7kWh/100km, se kterou by i z 50kWh ujel jen 253km a ne udavanych 280km, co teprve ze 45kWh je to jen 228km.

Jak muzete potom napsat, v nadpisu, ze jde od vyvazeny pomer efektivity a elektromobility bez kompromisu a v zaverecnem hodnoceni, ze “ Samotná využitelnost je srovnatelná s fosilními konkurenty”, kdyz to neujede z plne baterky ani 200km? Nezlobte se na me, ale mame rok 2023. Takove elektricke auto bez kompromisu by melo vypadat fakt uplne jinak. Tohle je zase jen vykuchanej spalovak a hura mame bezemisni auto…

Nedavno mi znamej co ma Berlingo rikal, ze mu dosluhuje a byl prekvapenej, ze uz se neprodava spalovaci, ale jen elektricke s podobnymi parametry jako tenhle vas krasavec. I by o elektrickem aute uvazoval, ale musel jsem mu popravde rict, ze jestli chce elektricke auto tak musi sahnout k nejake automobilce, ktera to mysli s elektromobilitou vazne, takze pokud potrebuje velke rodinne auto asi jedine VW Buzzy. O techhle parodiich na elektroauto at vubec neuvazuje.
Michal Michal
Michal Michal
Naposledy upraveno: 19. 2. 2023 19:25
Nejlepším hodnocením auta je statistika. Opel dosud v ČR prodal přesně 0 kusů tohoto auta. Jediný registrovaný kus je tento testovací. Divím se, že se Opelu vyplatí dělat ceník, katalog apod.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze