Třetí generace modelu Qashqai se představila již v roce 2021, není tak divu, že se po třech letech objevuje rozpoznatelný facelift. V souladu se současnou filozofií značky například již nenajdeme na přídi chromovanou masku V-Motion. Příď nyní vypadá podobně, jako je tomu u většího (a plně elektrického) modelu Ariya. Mezi další novinky se řadí jiný zadní nárazník, průhledná optika zadních světlometů a nové designy litých kol. V nabídce se opět objevuje bohatá nabídka laků karoserie, které mohou být metalické, prémiové či dvoubarevné. Příď nabízí ve vrcholné výbavě Tekna Plus světlomety Matrix LED s vyšším světelným tokem, což platí i pro testovanou výbavu N-Design. Současně ale zamrzí, že pro omlazený Nissan Qashqai již nelze zakoupit přední mlhovky. Nevýhodou je i to, že hlavní světlomety nenabízí funkci „pro špatné počasí“.
Technické parametry Nissan Qashqai (2024) e-Power 190
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 425 × 1 835 × 1 625 mm, 1 612 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 140 kW, 190 koní, točivý moment: 330 Nm |
Baterie | 1,97 kWh |
Nabíjení | |
Spotřeba | Kombinovaná: 5,3 l / 100 km |
Cena od | 919 990 Kč |
Příjemně mě překvapilo, že sportovně laděná výbava N-Design nabízí standardně 20" disky. Ty mají specifický design a jízda s nimi byla nečekaně pohodlná. Facelift přináší i několik nových laků karoserie, kam se řadí i přítomný odstín Ocean Deep. V tom to vozidlu slušelo, ale náchylnost na nečistoty je větší, s čímž je potřeba dopředu počítat. Během focení mě zastihla poměrně silná sněhová vánice a po pár kilometrech jízdy na silnici plné sněhové břečky byl vůz pěkně špinavý. Celkově to ale japonské novince slušelo a po stránce designu nemám co vytknout. To samé platí pro kabinu, novinka přináší vylepšené dekory, jiné uspořádání některých ovládacích prvků a celkově je vidět podobnost s Ariyou.
Vhod přijde, že materiály čalounění jsou nyní kvalitnější a příjemnější na dotek. Byl jsem velmi mile překvapen z toho, do jaké míry vyzařoval z kabiny středně velkého Nissanu luxusní dojem. Technické nadšence potěší, že palubní systém má nyní nejen větší obrazovku, ale především dostal integrované služby od Googlu. To přináší nesporné výhody v oblasti konektivity a využití různých doplňkových služeb. Navigační systém využívající Google Mapy pracuje přesně, ukazuje i aktuální dopravní hustotu, překážky a objížďky. V tomto ohledu se jen těžko hledá lepší varianta. Doporučuji ale přihlášení k systému vozidla skrze svůj osobní účet od Googlu. Jakmile ve voze pojedete jako „host“, auto se „zneutralizuje“ a všechno podstatné (zvuk audia, barva ambientního osvětlení, přístup systému k poloze vozidla atd.) bude vyrušeno. Po přihlášení si ale Qashqai vše pamatuje a není potřeba při dalších jízdách nic nastavovat.
Ačkoliv je Qashqai středně velkým SUV, překvapilo mě, kolik místa vlastně nabízí. Vpředu jsem měl dostatek prostoru ve všech směrech, panoramatická střecha s možností otevření přitom ubrala cca 4 cm místa pro hlavu. To pocítí hlavně cestující vzadu, kam se pohodlně posadí osoby s výškou do 185 cm. Hodně cením variabilitu zavazadlového prostoru, který nejenže nabízí dvojité dno, ale hlavně pravidelný tvar a základní objem 504 litrů. Pro co největší jízdní komfort se technici Nissanu vyřádili na kvalitě odhlučnění. Kromě tlustších bočních skel došlo k přepracování těsnění ve dveřích. To znamená ještě tišší jízdu, a to i v rychlostech přes 130 km/h. Jako negativum se naopak ukázaly zadní podběhy, které jakoby neměly žádnou tlumící hmotu a každý kamínek je v nich hlasitě slyšet. Stačí pak jet po po posolené silnici a rázem je v kabině dunění a hluk, který by snad dokázal probudit i spící osobu.
Jedním z plusů omlazeného Nissanu Qashqai je, že je vybaven vyspělými technologiemi, včetně head-up displeje a kamerového systému s 540stupňovým úhlem záběru, který nabízí i 3D model vozu včetně výhledu na podvozek. Skrze obrazovku infotainmentu si lze bezdrátově připojit služby Apple CarPlay či Android Auto. Jednu věc ale nechápu... Proč musel Nissan implementovat hromadu palubních nastavení do budíků před řidičem? Dobrá polovina jízdních systémů a funkcí je schována právě zde a během jízdy je tím silně ovlivněna pozornost řidiče. Uvítal bych je spíše v nitru palubního systému, kde je pohyb rychlejší a přehlednější. Nový Qashqai je zkrátka stále plný kompromisů, což platí i pro pohonné ústrojí. Testovaná specifikace s označením e-Power sice disponuje solidním výkonem 190 koní, avšak pořídit ji lze pouze s pohonem přední nápravy. Čtyřkolka se v tomto případě nedodává a kdo by o ni měl zájem, musí zvolit slabší mild-hybrid.
Nissan Qashqai ve verzi e-Power je to nejlepší, co si můžete zakoupit. Pod jeho kapotou pracuje přeplňovaný benzinový tříválec o objemu 1,5 litru a elektromotor. Baterie má v tomto případě kapacitu 1,97 kWh a dají se s ní ujet v čistě elektrickém režimu přibližně 3 km v kuse. Spalovací motor slouží jako generátor a vůz je vždy poháněn elektromotorem. Ten dodává 190 koní a 330 Nm točivého momentu. Sám výrobce o voze tvrdí, že je to „elektromobil jezdící na benzin“ a vlastně má pravdu. Kdo by čekal, že palivová nádrž má objem 55 litrů a s lehkou nohou se dá na jeden zátah ujet okolo 760 km? S vozem jsem ujel 870 km a po celou dobu testu jsem měl průměrnou spotřebu 5,8 l na 100 km. V druhé polovině týdne jsem přitom častěji využíval dálnice a okresní silníce, k čemuž se hodila i volba jízdních režimů. Nissan Qashqai nabízí celkem tři - Eco, Normal a Sport. Bez ohledu na aktivovaný režim ale půjde využít maximální nejvyšší rychlost 170 km/h.
To je celkem průměrná hodnota vzhledem k tomu, jaký výkon vůz nabízí. Pro čistě elektrickou jízdu se hodí samostatné tlačítko u voliče převodovky. O kousek vedle je pak tlačítko s názvem „i-Pedal“. To má za úkol umožnit jednopedálové ovládání, ale jak se ukázalo v praxi, po jeho aktivaci se sice spustila silná rekuperace, avšak vozidlo nebylo schopné zastavit úplně na místě a stále jelo cca 3 km/h. A jelikož jsem měl během testu štěstí na první letošní sněhovou nadílku, neminula mě ani jízda po zledovatělé a zasněžené silnici. Na ní se testovaný Qashqai choval čitelně, zábavně a po vypnutí systému ESP jsem stále neměl pocit, že auto bude nějakým způsobem záludné. Hodil by se ale pohon všech kol, jenž by v dané jízdní situaci lépe vyřešil rozjezd na zledovatělém podkladu. Pochvalu uděluji i za naladění tlumičů a pružin. V zatáčkách jsem nepociťoval výraznější boční náklony a hrubší nerovnosti dokázal omlazený Qashqai filtrovat celkem obstojně. Připomínám, že měl 20" disky kol.
Abych řekl pravdu, už předešlá generace modelu Qashqai se mi náramně líbila. Novinka ale ještě vylepšila jízdní projev, přidává zajímavou výbavu N-Design a současně vypadá stále hodně dobře. Škoda špatného odhlučnění zadních podběhů, absence předních mlhovek a pohonu všech čtyř kol u nejsilnější verze. Na druhou stranu, s lehkou nohou umí japonské SUV jezdit se spotřebou naftových motorů s legendárním nápisem TDI, po stránce konektivity taktéž nestrádá a pro méně náročné je připraveno celkem dost jiných výbav, dvě další motorizace a dokonce lze zakoupit i variantu s manuální převodovkou, což se již dnes skoro nevidí. Případný zájemce nejspíše bude udiven tím, že testované provedení vychází (bez příplatků) v akční slevě na 949 890 Kč.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz