Vzestup obliby elektromobilů se čím dál častěji spojuje s oživením „poctivých starých“ označení, která se před několika desetiletími objevovala u sportovních modelů s benzinovými motory. A tak zatímco třeba Peugeot nedávno oživil slavnou zkratku GTi ve spojení s modelem E-208, Nissan nezůstal pozadu a zařadil na evropský trh sportovně laděnou edici modelu Ariya. Ta má označení Nismo. Už při prvním pohledu na testovaný vůz je přitom jasné, že to není žádná rádoby „Nismo-Line“, ale skutečné Nismo. Základem úprav je optický kit karoserie, jenž přidává nástavce prahů, přední splitter, skvěle vypadající 20" kola Enkei s pneumatikami Michelin Pilot Sport EV a hlavně pak nižší a vyladěnější podvozek.
Technické parametry Nissan Ariya Nismo B9 e-40RCE
Kompletní specifikace| Konstrukce | SUV, 4 595 × 2 172 × 1 660 mm, 2 220 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
| Výkon | 320 kW, 429 koní, točivý moment: 600 Nm |
| Baterie | 90 kWh (87 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 130 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | ?, dojezd: 482 km |
| Cena od | 1 508 541 Kč |
V rámci výbavy Nismo má český zákazník možnost volit jeden ze čtyř speciálních laků karoserie. Já dostal klíčky od exempláře v černém laku Pearl Nismo, ale jiní si mohou vybrat ještě laky s názvy šedá Gun Nismo, šedá Stealth Nismo nebo bílá Pearl Nismo. Za mě je černý lak překvapivě krásný, jen je potřeba ho udržovat čistý, protože jakmile zaprší, promění se v zrcadlo odrážející i nejmenší nečistoty. Koho by Nissan Ariya Nismo zaujal, nechť si připraví částku 1 619 990 Kč, což je cena bez akční slevy vč. DPH. Z mého pohledu je to příznivá nabídka, protože tak dobře vypadající a jezdící elektromobil by u konkurence stál přes dva miliony. Mile mě překvapila kabina, kde je kladen velký důraz na sportovnost a odkaz na závodní historii značky. Standardně jsou zde sportovní sedadla potažena alcantarou, kterým nechybí elektrické ovládání v šesti směrech a třístupňový výhřev. Kdo by ale hledal odvětrávání, bude mít smůlu. Výrobce takovou funkci nenabízí ani za příplatek.
A jelikož Ariyu jsem již dříve testoval, překvapilo mě, že tentokrát nešlo elektricky posouvat rozměrný středový tunel. Verze Nismo o tuto funkci přišla, což se týká i některých dalších prvků. Dost mě zamrzela absence adaptivních LED světlometů s automatickým vyrovnávačem, které jsou dostupné výhradně pro jinak vrcholnou výbavu Evolve. Špičkově jezdící Nismo se musí spolehnout na horší techniku, která umí jen přepínat dálková/tlumená světla. Zapomeňte na stínování překážek před vozem, stejně tak sklon světel je potřeba nastavovat ručně malým kolečkem nalevo pod volantem. Sportovnější jízda v noci je tak kvůli tomu značně omezena, protože řidič zkrátka nevidí dostatečně dobře, dokonce ani přední mlhová LED světla zde nejsou úplně dostatečným pomocníkem. To je ale jedna z mála výtek, kterou vůči vozu mám.



















Kabina je dostatečně prostorná na obou řadách sedadel, vhod přijde celkem bohaté množství fyzických tlačítek a i po několika letech jsem „paf“ z okrasné dekorační lišty na palubní desce, která v sobě šikovně integruje piktogramy pro kompletní ovládání klimatizace. S troškou snahy jde najít taktéž spínač varovných blikačů, který je těsně u mřížky výdechu klimatizace hned vedle kolečka ovládajícího hlasitost audiosystému Bose. Ten mimochodem hraje průměrně a dost dobře nechápu absenci nastavení středových tónů. Řidič může nastavit pouze basy a výšky, avšak „středy“ a sílu subwooferu v kufru nikoliv. To Nissan moc nedomyslel. Jinak ale nemohu vůči interiéru říci jediné křivé slovo. Přední sedadla dokonale kombinují komfort s pevnou oporou v bocích, palubní deska je přehledná a blízko voliče směru je šikovně umístěný piktogram pro volbu jízdního režimu. Na výběr jsou čtyři (Eco, Normal, Nismo a Snow) a v každém z nich by se dalo říci, že je Ariya Nismo úplně jiným autem.
Začnu však hezky popořádku. Edice Nismo nabízí pohon všech kol, výkon 429 koní a točivý moment 600 Nm. Využitelná kapacita baterie činí 87 kWh a kdo bude pravidelně jezdit v nastavení Eco, v rukách se mu ocitne poměrně krotké a plavné SUV, které dokáže jezdit za 19 kWh na 100 km. I v nejslabším nastavení za to ale umí vzít, není však to taková divočina jako v jiných režimech. Pro první úsměv na tváři a sklouznutí zádě do strany je potřeba vůz přepnout do nastavení Normal. Pak se již vyplatí mít rychlé ruce na volantu, protože až 60 % výkonu se umí alokovat na zadní nápravu. Ve spojení se zimním obutím to přináší možnost využívat efektní výjezdy ze zatáček, a to i přes plně aktivní systém ESP. V „normálu“ jsem jezdil dobrou polovinu testovacího týdne a není divu, že i když jsem se snažil hlídat, průměrná spotřeba nechtěla klesnout pod 22 kWh na 100 km. Nejzkušenější a nejodvážnější pak mají šanci využívat režim Nismo.


















Ten má vlastně jen jednu nevýhodu. Po jeho aktivaci se z reproduktorů začne ozývat netypický zvuk, který připomíná něco mezi kvílením elektromotoru a letem kosmické lodě. Vypnout jej nemůžete, a tak má řidič na výběr vlastně jen dvě volby. Buď akceptovat hudební doprovod, nebo přepnout zpět na Normal. Kdo ale v režimu Nismo vydrží, toho čeká pravá horská dráha. Auto využívá všech 429 koní do maxima a i když to v porovnání s leckterou konkurencí není zase taková porce výkonu, za volantem to vůbec nevypadá. Vůz váží s 75kg řidičem 2 220 kg a svou hmotnost má tak dobře rozloženou, že jsem byl skoro až šokován, jak se auto dokáže projevovat na samotném limitu. Upřímně, už jsem řídil hromadu sportovně laděných elektromobilů, ale ani BMW iX M60 nenabídlo takovou porci zábavy jako tento o dost slabší Nissan.
Ariya Nismo si nechce hrát na „přemotorovanou“ bestii, kterou je například Tesla Model X Plaid. Tady stačí necelých 500 koní k tomu, abyste byli maximálně spokojeni. Ale abych jen nechválil, i po stránce pohonu se najdou drobná negativa, která se samozřejmě přímo netýkají dynamiky a výkonu. Tak předně, verze Nismo nemůže mít adaptivní odpružení. Hladké točivé okresky jsou v autě fajn, ale typickou rozbitou silnici plnou děr má podvozek vozu rád o dost méně. Současně chybí pádla pod volantem, kterými lze měnit sílu rekuperace. Ta se mění pouze tehdy, když řidič přepne jízdní režim. V nastavení Eco vůz plachtí, kdežto v režimech Normal a Nismo je rekuperace středně silná. Ještě je tu možnost aktivovat funkci „One Pedal“, ale to nemění nic na tom, že osobně bych si přál mít režim plachtění dostupný nejostřejším nastavení Nismo.
Někoho by mohla zamrzet i technická data týkající se nejvyšší maximální rychlosti a zrychlení z 0 na 100 km/h. Edice Nismo umí totiž jet „jen“ 200 km/h a z klidu na stovku se dostane za 5 sekund. To nejsou zrovna královské hodnoty a nejen na semaforech vám to nandá kdejaký sportovní hatchback s výkonem okolo 300 koní. V tomto ohledu mohl výrobce přitlačit na pilu a nabídnout o něco lepší parametry, protože označení Nismo vždy odkazovalo na modely, které jsou dodnes zapsány v motoristickém světě. Poslední nevýhodou je pomalejší DC nabíjení. Baterii s hrubou kapacitou 91 kWh lze nabíjet výkonem pouze 130 kW. To je zkrátka zoufale málo.
Obecně ale má Nissan Ariya Nismo svoje kouzlo, vypadá neskutečně dobře a v kabině se bude každý cítit útulně a dostatečně komfortně. Výkonu je dostatek a zábavy za volantem ještě víc. Nicméně, stejně jako většina soupeřů v segmentu středně velkých elektrických SUV, i Ariya Nismo má pár nepřehlédnutelných nedostatků.
Foto: fDrive.cz