Palubní kamery, stejně jako smartphony a další elektronika, procházejí relativně rychlým vývojem. V posledních letech se například zvětšovaly displeje palubních kamer a přibývaly různé doplňkové funkce. Vylepšoval se také design a jednoduchost instalace, takže už dávno neplatí, že musíte mít za sklem vozu nevzhlednou „krabici“. Známý britský výrobce Nextbase se svým vlajkovým modelem Nextbase iQ se však vydal trochu jinou cestou. Namísto po většinu času „zbytečného“ displeje, skrze který můžete sledovat, co se děje před kapotou vašeho vozu v reálném čase nebo zařízení nastavit, integroval do kamery sekundární senzor a napěchoval ji chytrými funkcemi. Dokonce slibuje využití umělé inteligence. Jak se tato kamera osvědčila v praxi?
Specifikace Nextbase iQ
Nabízená rozlišení | 1080p, 1440p a 4K |
Rozlišení zadní kamery | Rozlišení 1440p HD u modelů iQ 1K, iQ 2K a iQ 4K |
Úhel pohledu zadní kamery | 140 stupňů |
Objektiv zadní kamery | 7vrstvý objektiv |
Délka kabelu | 8 m |
Způsob připojení | pojistková skříň nebo OBD |
Obsah balení | Kamera, kabeláž, 64GB paměťová karta, montážní nářadí, sada na čištění oken, náhradní lepidlo na okna, kabelové svorky a stahovací pásky |
Obsah balení: včetně paměťové karty
V balení najdete vše potřebné. Například není potřeba separátně řešit nákup paměťové karty, protože balení obsahuje 64GB kartu, která je přímo vložena do kamery. Dále zde najdete veškeré instalační materiály, jako je držák pro kameru s lepící podložkou od renomovaného výrobce 3M a kabeláž pro propojení kamery s vozem. Můžete si vybrat mezi napojením do pojistkové skříně nebo využitím OBD portu, což je jednodušší způsob instalace, který jsem upřednostnil i já. K výhodnosti tohoto způsobu propojení palubní kamery s vozidlem se dostanu v další kapitole.
Konstrukční zpracování a instalace: originál každým coulem
Design vás rozhodně zaujme, neboť je značně netradiční. Na těle kamery nenajdeme žádný velký displej, pouze malý informační panel, který ukazuje, co kamerka právě „dělá“ a také slouží k párování s chytrým telefonem, neboť se zde zobrazí QR kód. Kamera má podlouhlý tvar a fotosenzory jsou umístěny ve spodní části, aby při skloněném stínítku nebyla zakryta. Na obou stranách těla kamery se nachází objektivy – vnější snímá, co se děje před autem, vnitřní pak to, co se děje v interiéru, což může být praktické například pro taxikáře, i když ne nutně jen pro ně. Záznam z tohoto senzoru může například dosvědčit, že jste ve chvíli, kdy došlo ke střetu s jiným vozidlem, nekoukali do telefonu a soustředili jste se na řízení. Jinými slovy, že jste udělali maximum pro zabránění kolize.
Kamera je nabízena výhradně v černé a pokud ji nainstalujete na vhodné místo, nepůsobí rušivě. Kamerka se upevňuje pomocí držáku, respektive zmíněné 3M nálepky, a lze ji polohovat. Instalace je usnadněna také mobilní aplikací, která vás provede celým procesem natažení kabelu od zdroje energie až po tělo kamerky. V tomto ohledu je propojení s OBD vozu velmi výhodné, neboť kamerka dokáže rozpoznat, kdy je vůz zaparkovaný a kdy je v pohybu, přičemž informace pochází přímo od vozidla. Toho by samozřejmě bylo možné docílit i skrze pojistkovou skříň, jedná se však o komplikovanější řešení, neboť u OBD zkrátka stačí zasunout konektor do příslušného portu. Doprovodná mobilní aplikace rovněž umožňuje nastavení kamery, k němuž se ještě dostanu, a přizvání dalších uživatelů.
Kamerka je kromě miniaturního displeje také vybavena LED kroužkem, který signalizuje různé režimy, například parkovací režim. Pokud tak máte vůz někde zaparkovaný a přiblíží se k němu osoba, začne kamerka červeně blikat, což by mohlo potenciální zloděje odradit. Díky propojení kamery skrze OBD (či pojistkovou skříň) si zároveň šetříte „zapalovač“, v němž můžete mít například adaptér s vysokým nabíjecím výkonem určený pro nabíjení telefonu, notebooku apod. Některé moderní vozy však již tuto zásuvku vůbec nemají nebo se například nachází pouze v kufru, tedy relativně daleko od kamery na čelním skle (např. Škoda Enyaq). V případě Mazdy MX-30, se kterou jsem kameru testoval, se mi povedlo napájecí kabel pěkně skrýt pod „tapecírunk“ a gumové těsnění, tudíž je takřka neviditelný. Na závěr dodám, že na levém boku kamerky najdeme pod krytkou skrytý slot pro paměťovou kartu typu, kterou lze relativně snadno vysunout. I tentokrát platí, že výrobce doporučuje používat jeho vlastní certifikované paměťové karty, u kterých je garantována 100% funkčnost.
Kvalita záznamu a funkce: různá rozlišení a datová konektivita
Za jednu z největších přidaných hodnot Nextbase iQ považuji datovou konektivitu skrze integrovanou SIM kartu, která funguje v desítkách států Evropy. Datová konektivita pochopitelně něco stojí (stejně jako mobilní tarif u takovéto SIM), tudíž se pojí s měsíčním poplatkem v rámci služby Protect Plus. Při zakoupení kamery získáte tři měsíce varianty Protect Plus zdarma. Poté vyjde na 199 Kč měsíčně (1 990 Kč ročně) a verze Protect na 179 Kč měsíčně (1 179 Kč ročně). České ceny jsou dokonce o něco nižší ve srovnání s přepočítanými cenami z domácího (britského) trhu, mnohdy tomu přitom bývá právě naopak.
Kamerka je nabízena ve třech rozlišeních: 1080p, 1440p a 4K. V mém případě jsem mohl používat variantu 1K (tj. 1080p u primární i kabinové kamery) a mohu potvrdit, že i tento model nabídne více než dostačující rozlišení videa s velmi slušnou kvalitou v různých světelných podmínkách a počasí. Ze záznamu jsou dobře čitelné i detaily jako registrační značka, a to i za zhoršených světelných podmínek, pochopitelně je však nutné být dostatečně blízko. Přesto se domnívám, že by nejlepší a nejdražší kameře z portfolia Nextbase mnohem více slušelo jednotné 4K než nabízet tři různé verze, kdy dvě nižší mají rozlišení relativně podobné. Pozitivní nicméně je, že jelikož Nextbase iQ představuje to nejlepší z dílny tohoto výrobce, aplikoval u ní veškeré know-how. Rozhodně se tak nemusíte obávat ostrého protisvětla, mlhy, hustého deště apod. Záznam zůstane i navzdory náročným podmínkám dostatečně kvalitní.
Zaznamenané video se navíc ukládá do cloudu. Mimochodem, v rámci Protect Plus předplatitelé získají také prodlouženou roční záruku (při zakoupení ročního členství). Dalším lákadlem může být také Emergency SOS, a to zejména u starších vozidel, která nemají emergency call. U novějších vozů pak bude tato funkce zřejmě trochu zbytečně duplikovat zabudovaný e-call.
Možná vám v hlavě vrtá otázka, co se stane, když se rozhodnete používat kameru bez předplatného. V takovém případě lze konstatovat, že se iQ víceméně přemění na „hloupou“ palubní kameru, třebaže vybavenou řadou povedených doplňkových funkcí, ovšem oproti například dříve testovanému modelu 622GW mě vesměs nenapadá zásadní důvod, proč si v takovém případě nepořídit levnější model bez integrované konektivity. V případě, že si nezaplatíte předplatné (to jmenovitě obsahuje upozornění na události, Smart Sense zabezpečení parkování, vzdálené připojení Live View, Witness Mode, cloudové úložiště a vzdálené stahování), jste logicky odkázání na propojení napřímo, tj. kamera/telefon, respektive kamera s Wi-Fi, k níž jste kameru (skrze telefon) připojili.
Vzhledem k aktuálnímu trendu předplatných v různých oblastech se ani tak nejedná o kritiku jako spíše o námět k zamyšlení během pořizování. Počítáte s platbou předplatného? Pokud nejste ochotni platit předplatné, uděláte zřejmě lépe, pokud si pořídíte klasickou palubní kameru. Například Nextbase Piqo vyniká skutečně kompaktními rozměry, přitom nabídne rovněž vše důležité a samozřejmě můžete sáhnout i po vlajkovém modelu konvenční konstrukce, tj. 622GWW. Pozitivní je, že v případě předplatného byste si měli vystačit s levnější verzí Protect (která je výrazně levnější především při ročním předplatném), neboť obsahuje vše důležité a nouzové SOS (které neobsahuje) má stejně většina moderních vozidel.
Oprávněnou kritiku lze mít k funkci Roadwatch A.I., jež má za úkol sledovat v reálném čase údaje o okolním provozu (vzdálenost, rychlost, typ vozidel), avšak ani po více než roce od uvedení kamery na trh tato funkce dostupná není a najdete u ní pouze poznámku „již brzy“. Dle zástupců společnosti se na funkci stále pracuje a měla by dorazit, přesto je přinejmenším zvláštní se s ní chlubit při uvedení kamery a ani po relativně dlouhé době ji stále nemít k dispozici, ačkoliv bych v ní osobně neviděl žádný velký přínos, tudíž mi její absence upřímně moc nevadí. Z principu je však lákání na funkci, jejíž vývoj trvá tak dlouho, vůči zákazníkům trochu nefér.
Praktické dojmy: chytrý parťák na cesty
Zpět však k tomu, co kamerka umí, neboť, pokud máte aktivní předplatné, nabídne toho skutečně mnoho. Osobně jsem byl zvědavý například na to, jak bude fungovat ve chvíli, kdy někde nechám na delší dobu (týden až dva týdny) odstavené vozidlo, zatímco používám novinářský vůz. Specificky především na to, jak dlouho bude kamerka fungovat, než se uspí kvůli šetření energie.
Minimálně zmíněné dva týdny však fungovala příkladně a byla mi schopná posílat notifikace v případě zaznamenání pohybu v okolí vozidla a kromě toho nahrávat spoustu dalších záznamů. Líbí se mi také schopnost kamerky (díky napojení skrze OBD) rozpoznat stav (nízkonapěťové) baterie ve vozidle. Pokud tak její napětí klesne pod určitou úroveň, přestane kamerka nahrávat, aby nedošlo k vybití baterie vozidla. Tuto hodnotu si můžete manuálně upravit, avšak kamerka to ve výchozím nastavení udělá automaticky za vás.
Výdrž v rámci vzdáleného sledování okolí vozu je velmi dobrá a nelze k ní mít výtek. Stejně tak musím pochválit rozsah záběru obou senzorů, neboť uvidíte nejen vše před vozem, ale do velké míry také z boků vozu díky vnitřní kamerce, viz přiložené ukázky. Svým způsobem vám vnitřní kamerka částečně pokryje i záznam toho, co se děje za vozidlem, ačkoliv pro dokonalé pokrytí je určena ještě separátní „zadní“ kamera. Samozřejmě neschází ani základní možnosti, jako je vypnutí záznamu zvuku, upravení expozice a vše, na co jste zvyklí i z méně chytrých palubních kamer.
Obecně lze konstatovat, že také kvalita záznamu je velmi dobrá s možností výběru mezi několika rozlišeními. Kamera disponuje funkcemi, jako je sledování polohy vozidla, geofencing, možnost komunikace skrze kameru a spuštění sirény na dálku. Kamera také automaticky ukládá záznamy při nárazu či otřesu, což může být užitečné, když vám do zaparkovaného vozu někdo nacouvá apod. Za zmínku také stojí velmi dobré spojení, respektive signál, který kamerka řeší dvojicí antén, jež lze polohovat/natáčet. I když jsem tak parkoval v krytém parkovišti v obchodním domě, neměl jsem se signálem problém.
Ukázky záznamů
Závěr: dražší, ale povedená
Nextbase iQ je špičková palubní kamera s řadou chytrých funkcí a kvalitním záznamem. Přestože je dražší, nabízí množství funkcí, které mohou být velmi užitečné, jako je datová konektivita, sledování polohy vozidla a bezproblémový záznam videa. Je však nutné počítat s investicí do předplatného, pokud chcete využít potenciál kamery naplno. Pokud hledáte kameru s pokročilými funkcemi a nevadí vám investovat více peněz, Nextbase iQ je skvělou volbou. Pokud vám však systém předplatného nevyhovuje, uděláte lépe, když si pořídíte nižší řadu, která například vyniká kompaktností (například nedávno představená palubní kamera Piqo) nebo klasickou palubní kameru, jako je rovněž skvěle vybavený model 622GW.
Foto: Ioannis Papadopoulos, fdrive.cz