Ačkoliv je vzájemná spolupráce světových automobilek stará již mnoho desetiletí, poslední rok až dva si někteří zájemci o nový vůz musí ťukat na čelo. V 90. letech se sice dala koupit „dvojčata“ v podání Citroënu Saxo a Peugeotu 106 z koncernu PSA, každé z vozidel však bylo naladěno úplně jinak. Připočtěme si nápadné odlišnosti v designu exteriéru a interiéru, jinak poskládané výbavy a najednou i tyto dva vozy se stejnou technikou byly určeny pro naprosto jiné uživatele. Opačnou písničkou je spolupráce firem Renault a Mitsubishi, kdy si nová generace modelu Colt půjčila od Renaultu Clio současné generace naprosto vše. Na karoserii se jen změnila loga, na víku kufru je nevzhledně vypadající parkovací kamera, a tím změny končí. Jako přes kopírák, dalo by se říci, a ono to tak ve skutečnosti je. Proč si tedy pořizovat nový Colt, když můžete mít prestižnější Clio?
Technické parametry Mitsubishi Colt (2023) 1.6 Hybrid
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 053 × 1 506 × 1 439 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 105 (69 + 36) kW, 143 (94 + 49) koní |
Nádrž | 39 l |
Spotřeba | Kombinovaná: 4,2 l / 100 km |
Cena od | 559 960 Kč |
Přesně na tuto otázku jsem hledal odpověď. Teprve po delším výletu skrze třetinu ČR jsem na to přišel. O tom ale až později. Po stránce designu (když pominu naprostou podobnost s Renaultem Clio) se mi líbila červená metalíza. Ta si dobře rozuměla s chromovanými a černými doplňky na karoserii. Akceptoval bych i velké logo s písmeny výrobce na víku kufru a škoda jen, že černá střecha vozu není oficiálně k dispozici. Odlišnosti ve vzhledu u obou modelů se omezují především na pojetí přední části. Jinak je řešená přední mřížka chladiče a všimnout si lze výrazných ozdobných světelných prvků na krajích karoserie. Jiný design mají taktéž litá kola, která v základní výbavě mají u modelu Colt velikost 15".
Podobnosti vozů přispívá i to, že Colt aktuální generace se vyrábí v turecké Burse v továrně Renaultu. To by mělo každého připravit na to, že kabina je naprosto stejná jako v případě Renaultu. Jedinou změnou je logo výrobce na volantu, tím to končí. Horní polovina palubní desky je z měkčeným plastů, střed zase připomíná měkkou gumu. Nechybí typické LED podsvícení kabiny, jež je umístěno okolo řadící páky a ve dveřích. Možná by neuškodila větší pestrobarevnost volených materiálů, jelikož testovaný Colt na mě působil v kabině až příliš fádně, a to kvůli jednolité šedočerné barvě „všeho“. Abych ale jen nekritizoval, v kabině mě moc potěšila trojice kruhových fyzických ovladačů pro nastavování klimatizace.
Infotainment je samozřejmě vybaven nejnovějšími komunikačními funkcemi včetně bezdrátových rozhraní Apple CarPlay a Android Auto, a to vše v základní výbavě. V nejvyšší testované výbavě Instyle dále nechyběla bezdrátová nabíječka, možnost nastavit jeden ze tří řidičských jízdních profilů a dvě USB-A. Škoda jen, že zatímco vpředu bylo místa dostatek i pro cestující s výškou 188 cm, dozadu se kvůli malému prostoru pro nohy posadí maximálně děti. I přes hybridní techniku mě celkem překvapil zavazadlový prostor. U testované elektrifikované verze má stále slušný objem 301 litrů, ačkoliv je pod jeho podlážkou akumulátor o kapacitě 1,2 kWh.
A v čem je tedy nové Mitsubishi Colt tak jiné, aby stálo za vaší pozornost? Na českém trhu dává možnost objednání základního motoru, který ale Renault Clio nenabízí. Jedná se atmosféricky plněný tříválec s nepřímým vstřikováním. Celohliníková pohonná jednotka je vybavena dvojicí dutých vačkových hřídelů s proměnným časováním, nejsou použity hydraulické vymezovače vůle ventilů, avšak mechanická zdvihátka mají extra tvrdý povrch vytvořený materiálem DLC (Diamond Like Carbon) obvykle používaným u motorů vyšších tříd. My jsme ale otestovali silnější provedení s atmosférickým benzínovým čtyřválcem 1,6 l. Ten je doplněn o dva elektromotory, z nichž ten výkonnější slouží jako hlavní pohonná jednotka. Ten menší naopak slouží jako startér, synchronizér převodových stupňů automatické převodovky a současně pomáhá s přechody mezi prvním elektromotorem a benzinovým motorem.
Samotná automatická převodovka má jen čtyři převodové stupně pro benzínový motor a dva pro elektromotor. Ve finále ale lze najít až 15 kombinací řazení, což pomáhá při většině řidičských situací. Kombinovaný výkon činí 143 koní a vhod zde přijde nízká hmotnost vozu jen 1 360 kg. A právě v tuhle chvíli přichází důvod, proč volit Colt před Cliem. Kdo má totiž rád sportovnější jízdu a hravý podvozek, měl by sáhnout po Mitsubishi. Zatímco pohonné ústrojí v nižších rychlostech upřednostňuje elektřinu a snaží se o co nejúspornější jízdu, při jízdě na limitu je znát, jak chce auto jet lehce bokem a ve sportovním režimu má celkem hbité reakce na polohu pedálu plynu. Moc se mi líbila i silná rekuperace v „B“ režimu převodovky. Stačilo sjet kratší táhlé klesání a během chvilky se dobila skoro třetina celkové kapacity baterie.
Toto auto je sice určeno hlavně do města, ale i mimo něj umí s lehkou nohou na pedálu plynu jezdit za 4,4 l na 100 km. Jakmile se začne tlačit na techniku, spotřeba povyskočí na 6 l na 100 km, ale to už se bavíme o maximálním využití výkonu, točivého momentu a schopností podvozku. Nové Mistubishi Colt je tedy oproti Cliu v základu obohacené o 15" disky, má možnost mít litrový atmosférický motor a jeho podvozek je v hybridní testované verze o něco schopnější. Tím ale rozdíly končí a i po stránce ceny jsou na tom oba vozy dost podobně. V důsledku tak rozhodnou hlavně sympatie jednotlivce ke značce.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz