Že jste o Leapmotoru ještě neslyšeli? To nejste sami, i když v poslední době je vidět v Česku docela hodně. Co je Leapmotor vlastně zač? Automobilka z Chang-čou vznikla v roce 2015, první auta prodala o čtyři roky později, je tedy velmi mladou značkou. V roce 2023 do ní majetkově vstoupil Stellantis poté, co koupil 20 % akcií. Ano, ten Stellantis, který zastřešuje třeba Peugeot nebo Citroën. Ten má nyní ve společném Leapmotoru International nadpoloviční podíl, a proto Leapmotor sám sebe označuje jako nejevropštější činskou automobilku. Už v příštím roce má navíc začít vyrábět své vozy ve španělské továrně, vyhne se tak dovozním clům.
Leapmotor C10 je lepší elektromobil, než byste čekali (TEST)
Import do Česka zajištuje skupina Emil Frey, která dosud zastřešovala import devíti značek skupiny Stellantis, Leapmotor je tedy jubilejní desátou. Prodejny a servisy Leapmotoru pak najdeme například v Brně, Havířově, Pardubicích, dva v Praze nebo ve Zlíně. No a s jakými auty se Leapmotor bude snažit zaujmout?
Nabízí pouze elektromobily, případně elektromobily s prodlužovačem dojezdu. Na startu je zde městský elektromobil T03 za 470 tisíc korun a pak vlajkový model C10, jehož test čtete. Právě teď na trh vstupuje také o něco menší SUV s označením B10, které bude velikostně konkurovat třeba Škodě Elroq. A na mnichovském autosalonu jsme byli svědky premiéry hatchbacku s označením B05, který přijde v příštím roce.
Čínský Leapmotor oficiálně v Česku! Podívejte se na jeho první elektromobily
Leapmotor se navíc v Česku opírá o vybudované zázemí a servisy Stellantisu, nabízí záruku 5 let a 8 let na baterii, noví zákazníci se tak neznáma nemusí bát.
Design: nenápadný a solidně udělaný
S délkou více než 4,7 m už je to solidně velké SUV, které patří do segmentu, kde je dost těsno. Velikostí a prostorem konkuruje třeba Škodě Enyaq nebo Tesle Model Y, ovšem za mnohem lepší cenu. Design snad nemůže být jednodušší. Prosté křivky a oblé tvary za srdce nechytnou, ostatně to nemá být žádné Lamborghini. Naopak pokud hledáte univerzální SUV, které zbytečně neprovokuje, budete tady jako doma. Ale říká se, že v jednoduchosti je krása, a to platí i o modelu C10, který ve Francii dostal dokonce zlatou medaili za design, stejně tak musím vyzdvihnout povinných pět hvězdiček v nárazových testech.





Auta Leapmotor poznáte podle úzkých LED světel, která spojuje černý proužek. Nezvykle vodorovná kapota skrývá i 35l „frunk“, zde tedy velká pochvala. V naší nejvyšší výbavě Style, za kterou se připlácí jen 40 tisíc korun, pak najdeme stylová 20" kola, kde zase oceňuji, že výrobce zbytečně netlačí 21" nebo větší loukotě, které jsou dražší a zvyšují spotřebu. Ke stylu přispívají zapuštěné kliky, které jsou manuálně vyklápěcí, stejně jako třeba u Tesly Model Y. Já osobně nejsem velkým příznivcem takového řešení, ale samozřejmě si lze zvyknout na vše.






Povedená je záď, která rovněž ctí maximální jednoduchost a designovou čistotu. Třeba zadní stěrač je krásně schovaný za spojlerem, dominantou jsou pak tenká LED světla táhnoucí se přes celou šířku a samozřejmě výrazný nápis Leapmotor. Ten je hodně důležitý, protože jsem viděl nespočet lidí, kteří na nápis vzadu zvědavě zaostřují na ulici i v provozu, aby zjistili, co to vlastně je za auto. I proto, že logo na přídi zatím známé moc není.




Technika: je libo čisté BEV, nebo i prodlužovač dojezdu?
Leapmotor nabízí model C10 ve dvou verzích, jako čistý elektromobil, případně jako elektromobil se spalovacím prodlužovačem dojezdu, takzvanou verzi REEV. V obou verzích stojí v základu stejně, tedy 890 tisíc korun včetně DPH.
Leapmotor C10 BEV 70 KWh
| Rozměry | 4 739 × 1 900 × 1 680 mm, 1 980 kg |
|---|---|
| Výkon | 160 kW |
| Baterie | 69,9 kWh, CCS Combo, Mennekes |
| Dojezd | 424 km (WLTP) |
Na výběr je primárně jako čistý elektromobil, který máme v základní verzi na test i my. Nabídne pohon zadních kol, lithium-železo-fosfátovou baterii v podlaze s kapacitou 70 kWh a WLTP dojezd 424 km.
Před několik málo dny pak Leapmotor v Curychu představil také dvě nové verze. Velmi výkonnou čtyřkolku s výkonem 600 koní, která na stovku zrychlí za 4 vteřiny, případně zadokolku s prodlouženým dojezdem díky větší baterii s kapacitou 82 kWh, která nově umožňuje dojezd 510 kilometrů. Obě nové verze už jedou na 800V architektuře a mají rychlejší nabíjení. Všechny verze si můžete pohodlně porovnat v našem katalogu aut na fDrive.cz
Pokud vám ale ani takový dojezd nestačí, můžete zvolit verzi REEV, což je také elektromobil, ale pod kapotou má ještě navíc spalovací motor od společnosti Seres o objemu 1,5 l fungující jako prodlužovač dojezdu, tedy jako generátor dobíjející baterii a nepohání přímo kola. Tato verze pak nabídne dojezd až 974 kilometrů, má menší baterii s kapacitou jen 28 kWh a čistě na elektřinu ujede 145 kilometrů. Na C10 ve verzi REEV se podíváme v samostatném testu, který pro vás také již chystáme.
Zajímavé je, že obě verze mají stejný synchronní elektromotor s permanentními magnety a olejovým chlazením na zadní nápravě o výkonu 160 kW. Model C10 obecně nabídne víceprvkové zavěšení náprav, tepelné čerpadlo v základní ceně a výbava je v základu velmi dobrá.
Interiér: čistý, praktický, veliký!
Leapmotor je moderní elektromobil, takže se samozřejmě může odemykat jen digitálním klíčem v telefonu, který funguje spolehlivě. Stačí se přiblížit, auto zabliká a pak stačí jen vzít za kliku a otevřít.
Poté se dostanete do prostorného, vzdušného interiéru, který můžete mít buď v konzervativní tmavé, nebo výrazné a originální hnědo-oranžové barvě, kterou jsme měli také možnost otestovat (v ní vypadá vnitřek ještě o úroveň luxusněji). Interiér je jinak nebývale čistý, jednoduchý, účelný a elegantní.












Palubní desku neruší žádné výduchy klimatizace, které jsou zde integrované do úzkých štěrbin a jsou dokonce dva – jeden zespodu a druhý směřující přímo. To proto, že si můžete zvolit, zda chcete nepřímé větrání, nebo chcete proud vzduchu cítit – pak si můžete i elektronicky volit směřování. Je to skvělé řešení pro ty, kteří nesnáší, když na ně v autě něco fouká. To se mi hodně líbí a za danou cenu je to špičkové řešení.






Jen jsem si všimnul, že v Číně mají asi jiný teploměr, protože aby mi bylo v interiéru příjemně, musel jsem si nastavit 25 °C, místo 22 °C, které si volím v jiných autech. To je ale obecně problém většiny Číňanů, co jsem testoval. Také jsem si všimnul občas zvláštně náhodného zamlžování skel a místy podivně fungující automatiky klimatizace. Z mojí diskuze s mezinárodními experty Leapmotoru ale vyplynulo, že o problémech ví a postupně je pomocí OTA updatu ladí. U novějšího modelu B10 vše funguje již o řád lépe.










Vrchní část dveří i přístrojové desky je z měkčené umělé kůže s jakoby voskovým efektem, stejně tak sedadla, která mají rovněž tuto zvláštní povrchovou úpravu, jež přidává dlouhodobou odolnost. Sedadla jsou velmi měkká, sedák mohu na kraji dokonce zcela ohnout vzhůru, což se jen tak nevidí. Kdo tedy hledá pohodlná a měkká křesílka, bude zde jako doma, navíc jsou v naší vyšší výbavě Style nejen vyhřívaná, ale i odvětrávaná. I v základní výbavě jsou plně elektricky nastavitelná v šesti směrech. To je za danou cenu výborné.
Pochválit musím dobře umístěnou bezdrátovou nabíječku a držáky nápojů, velký odkládací prostor ve druhém patře pod středovou konzolou, kde najdeme i 60W USB-C, a také velký odkládací prostor pod loketní opěrkou, která je fixní. Zvyknout si budete muset na dost trčící ovladače stahování oken na dveřích, o které se při nastupování a manipulaci s dveřmi snadno zavadí a v prvních dnech si moje děti při otevírání dveří otevíraly i okna.
Kde Leapmotor C10 opravdu boduje, to je zadní část interiéru. Sedl jsem si se svými 185 cm za sebe a čekal mě malý, leč příjemný šok. Prostor připomíná spíše luxusní limuzínu než rodinné SUV této cenové kategorie. Místa pro kolena je opravdu hodně, klidně kolem 15 cm, a zároveň zůstává velkorysá rezerva nad hlavou. Pomáhá tomu i rozsáhlá panoramatická střecha se zatahovací clonou, která dodává celému prostoru pocit vzdušnosti.
Díky zcela rovné podlaze a rovné zadní lavici se tu velmi pohodlně sedí i uprostřed, což je něco, co u běžných SUV stále nebývá samozřejmostí. Pokud tedy hledáte vůz, do kterého se dozadu bez problémů vejdou tři dospělí, případně tři vysocí dospívající sportovci, C10 to zvládá s nečekanou lehkostí.



Interiér vzadu navíc nepůsobí ochuzeně – najdeme tu kapsy v opěradlech, příjemné materiály a zpracování je poctivé. Jediná moje výtka směřuje na chybějící průvlak na lyže. Při převážení delších předmětů je potřeba sklopit sedadla dělená v poměru 2:3, což je v této třídě běžné, ale průvlak by řadě uživatelů usnadnil život.
Kufr se otevírá nenápadným tlačítkem ukrytým v černé liště, takže pokud ho budete chvíli hledat, nejste sami. Po otevření se ukáže dobře využitelných 420 l prostoru. Pod podlahou se nachází druhé patro se slušně velkou schránkou, nechybí ani kapsa na boku a háčky na tašky. Celkově kufr působí poctivě a pochválit ho musím za navržený a dobře vyřešený prostor.
Bonusem je přední kufr o objemu 35 l, ideální na nabíjecí kabely nebo drobnosti, které nechcete vozit volně vzadu. Má odtokové kanálky, takže ho lze snadno umýt. Tento prostor mají samozřejmě pouze čistě elektrické verze, u varianty s prodlužovačem dojezdu místo zabírá spalovací motor.
V základu je model C10 bez tažného zařízení, nicméně Leapmotor nabízí originální řešení jako doplňkovou výbavu montovanou autorizovanými servisy. V tom případě auto utáhne až 1 500 kg a unese 60 kg ve visu.
Infotainment: jako Tesla, ale navíc s obchodem s aplikacemi
Infotainment je jedním z největších překvapení auta. V rámci dané cenové třídy je totiž výborný. Působí moderně a v mnohém připomíná konceptem i designem to, co známe z Tesly. Domovská obrazovka nabízí konfigurovatelné widgety a vždy přístupnou dolní lištu s rychlými volbami, takže si můžete poskládat prostředí přesně podle sebe. Mění se i tapety, včetně živých motivů, působí to elegantně a systém si drží velmi svižné reakce. Škoda jen, že na úvodní obrazovku nelze vložit celoplošnou mapu, která by podle nás byla ještě praktičtější.
Systém je rychlý, přehledný a stylově čistý, ale má jednu zásadní nevýhodu. Zatím chybí čeština. Výrobce slibuje její doplnění přes OTA aktualizaci během druhého čtvrtletí příštího roku. OTA aktualizace obecně C10 podporuje a výrobce je využívá jak pro infotainment, tak pro řídící jednotky v autě.
Vestavěná navigace je přehledná a běží plynule. Mapové podklady jsou kvalitní, nicméně zatím chybí informace o očekávaném procentu baterie v cíli. U dlouhých tras však potěší rychlá volba nabíjecích zastávek. Jedním stiskem si do trasy vložíte nabíječky, které se zobrazí přímo na mapě. Systém ale už neřekne, jak dlouho máte nabíjet, ani to, do jakého procenta, což si uživatel musí doplnit vlastní zkušeností nebo pomocí telefonní aplikace. Zde to tedy bude chtít také doladit. Vyhledávání nabíječek ale funguje dobře a nabízí širokou databázi, nechybí ani možnost filtrovat podle výkonu nebo typu konektoru.
Leapmotor má také vlastní obchod s aplikacemi, který je integrován přímo v infotainmentu. Najdeme tu například Spotify, přehrávač videí a další drobnosti, které zpříjemní čekání.
K dispozici je také QDLink, které umožňuje zrcadlení telefonu jak přes kabel, tak bezdrátově. Umí zrcadlit Google Mapy, Waze a v případě potřeby dokonce i kompletní displej telefonu. Android Auto ani Apple CarPlay zde nenajdeme z důvodu nepodporovaného čipsetu, nicméně QDLink je funkčně velmi podobné řešení a v praxi nás nijak neomezovalo. Pravé Android Auto a Apple CarPlay nabídne až Leapmotor B10 s novějším čipsetem.
Infotainment nabízí několik užitečných režimů. Guard Mode slouží jako bezpečnostní hlídání vozu s monitoringem okolí. Camp Mode zase udrží aktivní klimatizaci a elektrické systémy při stání, takže můžete v autě komfortně přenocovat nebo pracovat. Nechybí ani V2L, tedy možnost napájet externí zařízení z baterie auta, což se hodí třeba na nářadí nebo gril.
Velmi dobře funguje i 360stupňová kamera. Má vysoké rozlišení, rychlou odezvu, 3D pohled a umí plynule přecházet mezi jednotlivými pohledy. Parkování nebo manévrování ve městě je díky tomu výrazně jednodušší a patří k tomu lepšímu, co dnes v této třídě najdete.
S autem dostanete také šikovnou mobilní aplikaci, která umí běžné funkce, jako je možnost auto zamknout, klimatizovat, odeslat cíl do mapy nebo nastavit nabíjení či vyhřátí auta k určitému času. Slouží také pro podrobné nastavení Bluetooth digitálního klíče.
Jízda: pohodlné SUV
Leapmotor C10 působí za volantem velmi příjemně a hlavně vyrovnaně. Je to typický univerzální rodinný vůz, který nestaví na okázalé sportovnosti, ale na klidu a komfortu. Podvozek je naladěný spíše do měkka a na běžných silnicích funguje skvěle. Na 20" kolách sice některé větší díry cítíte, ale nejsou to žádné tupé rány. Auto nerovnosti jemně přejede, zhoupne se a pokračuje dál. Na rozbité okresce nás překvapilo, jak pěkně tlumiče pracují, právě tohle naladění přitom považujeme v rámci cenové kategorie za nadprůměrné.
Model C10 není na vzduchu, takže nečekejte majestátní plavnost dražších SUV, ale na klasických pružinách nabízí velmi dobrý poměr mezi komfortem a kontrolou nad karoserií. Je to auto, přes které se běžné nerovnosti nepřenášejí nepříjemně do kabiny a v praxi patří k těm, se kterými bez obav přejedete i kanál. A to je u rodinného vozu vždy dobré znamení.
Zajímavostí je řešení rekuperace. Leapmotor nabízí výrazné zpomalování až do zastavení, ale systém nenabízí klasické jednopedálové ovládání známé z jiných elektromobilů. Jde spíše o silnější rekuperaci, kterou si můžete v menu zapnout. Auto pak ve městě většinu situací odbrzdí samo. Jakmile je tento režim aktivní, nelze zároveň volit jízdní režimy. Všechny volby typu Sport nebo Eko se deaktivují, takže máte jednu jasnou konfiguraci bez nutnosti řešit nastavení.
Pokud ale silnou rekuperaci vypnete, můžete mezi režimy přepínat. Liší se hlavně reakcí na plyn. Sport přidá trochu živosti, ale ani v tomto nastavení nečekejte typický elektrický kopanec. Zrychlení je plynulé a dostatečně svižné pro každodenní provoz. Pohon zadních kol se stará o jistou trakci i na mokru a auto neprokluzuje ani při razantnějším rozjezdu. Dynamicky C10 nepatří mezi ostré elektromobily, ale svižnost mu nechybí. Kdo ale bude chtít ostrost, může zvolit čtyřkolku s monstrózním výkonem bezmála 600 koní.
Řízení zde je lehčí a zjevně naladěné s důrazem na komfort. Hodí se i pro méně zkušené, kteří nechtějí bojovat s volantem. Přesto je z řízení cítit, co se děje pod předními koly, a auto nepůsobí odtažitě. Není to sportovní stroj, ale ani usedlý lenoch. Je to typ rodinného SUV, se kterým budete jezdit rádi a které se nebrání ani svižnějšímu tempu. Do rychlosti zhruba 25 km/h se ozývá umělý zvuk upozorňující chodce. Je tlumený, nijak neobtěžuje a do kabiny proniká minimálně, takže nás při jízdě nerušil.
Velkou pochvalu si zaslouží 360stupňová kamera, jedno z nejlepších řešení v této třídě. Obraz je ostrý, odezva rychlá a jednotlivé pohledy se přepínají okamžitě. Nejvíce jsme ocenili speciální zobrazení přímo na kola. Perfektně vidíte vzdálenost k obrubníku a nehrozí odření disků. Tyto detaily u mnoha aut i dvojnásob dražších stále chybí, takže Leapmotor má v tomto ohledu náskok. Tlačítkem na volantu jsme si kameru navíc nastavili jako rychlou volbu, používání bylo díky tomu velmi návykové.
Aktivace asistentů je podobná jako u Tesly. Dvojitým stiskem páčky volby směru jízdy se zapne adaptivní tempomat i asistent řízení. Ve městě se ale asistent řízení někdy nechce aktivovat hned. Pruhy musí být opravdu dobře čitelné a systém působí spíše opatrně. To ale nevadí, protože je primárně určen pro dálnice.
Na dálnici asistent funguje velmi dobře. Nepředvádí fantomové brzdění, drží se uprostřed pruhu a nepůsobí nervózně. Automatické přejíždění z pruhu do pruhu nemá, ale po vašem manuálním přejetí se sám znovu aktivuje. Zvláštností je ale jeho chování v dálničních zatáčkách. Vůz v některých běžných obloucích zpomalí ze 130 na přibližně 120 km/h, i když to není objektivně nutné. Auto se zřejmě snaží maximalizovat komfort, ale působí to trochu neočekávaně. Věříme, že to výrobce časem upraví softwarově.
Spotřeba a dojezd: slušně úsporná premiéra
A jak si Leapmotor C10 vede ve spotřebě a reálném dojezdu? První kilometry byly překvapivě povzbudivé. Infotainment ukazoval hodnoty, které byly na vůz této velikosti až nečekaně nízké. Ve městě jsem jezdil běžně za cca 14 kWh na 100 km, a to v počasí kolem 10 °C. Když se oteplilo na zhruba 15 až 16 °C a jezdil jsem s opravdu lehkou nohou, klesla městská spotřeba klidně i k 11 kWh na 100 km. Na takto velké SUV jde o velmi působivé výsledky.
Po důkladnějším testování se však ukázalo, že Leapmotor je v ukazování spotřeby trochu optimistický. Reálná spotřeba je podle výpočtů z využité kapacity baterie vyšší přibližně o 15 až 20 %. Nevíme, zda infotainment nezapočítává část spotřeby na topení, nebo pomocné systémy, ale ve všech režimech a scénářích vycházela korekce v tomto rozmezí.
V běžném městském provozu, při teplotách kolem 10 °C, zapnutém topení a obsazení třemi až čtyřmi osobami si C10 reálně bere přibližně 16 až 17 kWh na 100 km. To znamená reálný dojezd v plně obsazeném autě okolo 430 km.
Pokud jedete sami, bez klimatizační zátěže a v příjemnějším počasí, spotřeba se klidně dostane k reálným 14 kWh na 100 km. V takovém případě už se bavíme o městském dojezdu blížícímu se hranici 500 km, což je na auto této velikosti s baterií pod 70 kWh výborný výsledek.
Mimoměstský provoz vykazuje podobné hodnoty jako městské jízdy. Reálný dojezd se zde pohybuje mezi 400 a 450 km podle stylu jízdy a obsazení. Plné auto se drží spíše v rozmezí 350 až 400 km, ale i to je na tuto kategorii velmi solidní.
Dálniční režim už ukazuje limity menší baterie. Reálná dálniční spotřeba se ustálila kolem 24 kWh na 100 km, což je standardní hodnota pro velké SUV s pohonem zadní nápravy. Reálný dojezd vychází přibližně na 280 km. Při jízdě sólo v příznivých podmínkách se můžete dostat na zhruba 300 až 310 km, ale více nečekejte. Pokud potřebujete jezdit delší trasy, zvolte verzi s větší baterií nebo prodlužovačem dojezdu.
Nabíjení: spíše pro nabíjení doma
Nabíjení je jedinou citelnou slabinou auta, konkrétně tedy základní verze s menší baterií a předurčuje vůz spíše pro ty, kteří pravidelně nevyžadují ultrarychlé doplňování energie na dlouhých trasách.
Maximální nabíjecí výkon lithium-železo-fosfátové baterie totiž činí 80 kW, námi naměřený pak byl paradoxně mnohem vyšších 88 kW. Z 10 na 80 % jsme auto nabili za 37 minut, což je dnes již podprůměr. Na druhou stranu, nabíjecí křivka je od 20 do 80 % naprosto plochá a auto celou dobu drží právě 88 kW s tím, že hned při 80 % výkon padá na polovinu a auto se dále nevyplatí nabíjet.
Aktivní předehřev před rychlonabíjením auto vyloženě nemá, ale baterii si samo může ohřívat, stejně tak ji můžete ohřát i v aplikaci. Před naším rychlonabíjením však nic z toho nebylo potřeba, i když bylo venku 10 °C. Pomalejší rychlonabíjení v kombinaci s kratším dálničním dojezdem tak znamená, že automobil v základní čistě elektrické verzi nebude ideálním dálničním křižníkem. Kdo častěji jezdí delší trasy, může zvolit verzi s větší baterií, která má rovněž výrazně rychlejší nabíjení, případně se nabízí Leapmotor C10 REEV za stejnou cenu se spalovacím prodlužovačem dojezdu.
Zajímavostí je, že oproti mnoha dosavadním informacím mají v Česku prodávané modely C10 třífázovou 11kW nabíječku, což jsme si sami ověřili. Nabíjíme 28 A, auto si tedy doma nabijete zhruba za 7 hodin. Pochvalu si pak Leapmotor zaslouží za funkci V2L. Stačí zapojit do nabíjecího portu adaptér a můžete nabíjet jiná zařízení výkonem až 3,3 kW.
Závěr: povedený vstup za skvělou cenu
A co říct závěrem? Leapmotor C10 mě skutečně mile překvapil. Dostanete auto velikosti Enyaqu, ale o několik set tisíc korun levněji. Osloví příjemným podvozkem, hezkým interiérem, výbornou výbavou, překvapí povedeným infotainmentem a dobrou praktičností. Ani spotřeba není špatná a celkově je model C10 příjemným každodenním společníkem. Ano, jeho Achillovou patou je pomalejší nabíjení a vzhledem k menší baterii i horší dálniční dojezd, ale na to má Leapmotor řešení v podobě verze s větší baterií, která se zároveň výrazně lépe nabíjí, případně nabízí za stejnou cenu verzi REEV se zmiňovaným prodlužovačem dojezdu.
Foto: fdrive.cz


