Čínský Leapmotor je uprostřed velké světové expanze. Díky společnému podniku se Stellantisem, ve kterém vlastní 49 %, se ambiciózní čínské automobilce daří rychle pronikat na nové trhy a využívat existující prodejní a servisní síť Stellantisu. To se stalo i v Česku, kam automobilka oficiálně vstoupila v letošním roce.
Nový konkurent Elroqu s cenovkou pod 700 tisíc! Projeli jsme Leapmotor B10
Leapmotor navíc každoročně zdvojnásobuje prodeje a letos má cíl prodat celosvětově 600 tisíc aut. Drtivou většinu z nich prodá v Číně, ale to se má brzy změnit. Dopomoci k tomu má klíčový nový globální model B10, který doplní současné duo T03 a C10, které jsme již na fDrive.cz otestovali. V první polovině příštího roku na trh vstoupí ještě hatchback B05 a Leapmotor chce už v příštím roce uvést ještě dva další modely řady A.
Všechna auta jsou čistě elektrická, a tak to i zůstane, pro některé je ale připravena speciální verze REEV se spalovacím prodlužovačem dojezdu, což ostatně platí i pro B10. Ta se ostatně už v příštím roce začne vyrábět v továrně ve španělské Zaragoze, Leapmotor tak dosáhne lokální produkce v Evropě.
Design: patří do rodiny
Leapmotor B10 na první pohled navazuje na „rodinný“ rukopis větší C10. Úzká světla pro denní svícení propojuje černá lišta, hlavní světlomety se přesunuly níže do nárazníku a záď zdobí jednoduchý LED proužek bez zbytečných kudrlinek. Celkově působí čistě, líbivě, elegantně a evropsky, tvary jsou oblé a proporce vyvážené. Integrované manuálně vyklápěcí kliky karoserii hezky uhladí.




B10 patří mezi SUV klíčového segmentu C (cca 4,5 m na délku a rozvor 2,7 m) a míří přímo proti nejžádanějším hráčům, například proti zavedenému premiantovi v podobě Škody Elroq.





Technika: nová platforma, centrální mozek a efektivní motor
Základem B10 je zcela nová platforma LEAP 3.5, která představuje velký krok vpřed oproti dřívějšímu základu LEAP 3.0 známému z větší C10. Namísto desítek samostatných řídicích jednotek tu najdeme jediný centrální „superpočítač“, který propojuje všechny systémy přes vysokorychlostní ethernet. Díky tomu se podařilo snížit počet řídicích jednotek zhruba na pětinu běžného počtu, což zlepšuje rychlost reakcí i spolehlivost a snižuje hmotnost.








Celá platforma je bezdrátově aktualizovatelná a Leapmotor slibuje dvě velké aktualizace ročně. Například nyní v prosinci dorazí aktualizací jednopedálové ovládání, které jsme ještě v testovacích autech neměli.
Leapmotor B10 PROMAX
| Rozměry | 4 515 × 1 885 × 1 655 mm, 1 845 kg |
|---|---|
| Výkon | 160 kW |
| Baterie | 67,1 kWh, CCS Combo, Mennekes |
| Dojezd | 434 km (WLTP) |
Samotný elektromotor na zadní nápravě je zcela nový. I když nabízí stejný výkon 160 kW jako u C10, je výrazně kompaktnější, váží pouze 60 kilogramů a dosahuje účinnosti přes 94 %. Díky menším rozměrům vznikl navíc větší prostor v zadní části vozu pro kufr. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne B10 přibližně za 8 sekund a nejvyšší rychlost činí 170 km/h.
Zajímavostí je i řešení topení. B10 nemá klasické odporové topné těleso – teplo pro vytápění interiéru vzniká řízeným vytvářením odporu přímo v elektromotoru, podobně jako to dělá Tesla. Tento proces vyžaduje velmi přesné řízení, ale šetří energii i prostor a přispívá k efektivitě celého systému. Standardní tepelné čerpadlo ale vůz má také, a to v základní výbavě.
Baterie jsou vždy typu LFP (lithium-železo-fosfát) a Leapmotor nabízí dvě kapacity: 56,2 kWh a 67,1 kWh s tím, že automobilka vzácně nemá žádný uživatelský buffer, celková kapacita baterie se tak rovná využitelné. Menší baterie přináší dojezd 361 km, větší 434 km podle WLTP. Platforma je 400V, přičemž větší baterie zvládá DC nabíjení výkonem až 168 kW, menší 140 kW, což jsou vysoké hodnoty, které se běžně dosahují spíše u baterií Li-ion s chemií NCM. Nabíjení z 10 na 80 % trvá přibližně 26 až 30 minut, tedy takový dnešní standard.
Palubní nabíječka má výkon 11 kW a důležité je zmínit také funkci V2L, kdy stačí zasunout adaptér do nabíjecího portu a přes standardní 230V zásuvku můžete napájet vrtačku nebo třeba kempingové vybavení.
V současnosti se B10 nabízí výhradně jako zadokolka. Verze s pohonem všech kol nebo s větší baterií, jakou má C10, zatím v plánu nejsou. Leapmotor však už potvrdil, že v roce 2026 dorazí varianta REEV s prodlužovačem dojezdu – malým spalovacím motorem, který bude vyrábět elektřinu a dále zvýší celkový dojezd vozu.
Ceny začínají na 690 000 Kč
Základní verze Leapmotor B10 Life s baterií Pro (56,2 kWh) startuje v rámci zaváděcí akce na 690 000 Kč včetně DPH, přičemž běžná ceníková cena činí 790 000 Kč. Akční zaváděcí cena je dostupná pro prvních 40 vozidel v různých verzích, barvách a výbavách.
Varianta Life s větší baterií Pro Max (67,1 kWh) vyjde na 720 000 Kč a nejvyšší stupeň Design Pro Max na 750 000 Kč. Všechny verze sdílejí elektromotor o výkonu 160 kW pohánějící zadní nápravu.
Už základní varianta Life nabízí mimo jiné panoramatickou střechu, 14,6" dotykový displej, 17 asistenčních systémů, adaptivní tempomat, hlídání jízdního pruhu či 360° kameru. Vyšší verze Design pak přidává ventilovaná a vyhřívaná elektricky nastavitelná sedadla v eko kůži, barevné ambientní osvětlení a kvalitnější audio soustavu.
Interiér: světlý, hodnotně působící a praktický
Pro přístup do auta potřebujete NFC kartu nebo digitální klíč ve vašem telefonu, proto dostávám iPhone s nainstalovanou aplikací Leapmotor, která je stejná jako u C10. Otvírám dveře do kabiny a hned mě překvapí solidní zvuk otevírání i zavírání dveří, který je hutný a hodnotný. Rozhodně jsem ho od (čínského) auta této kategorie nečekal. První dojem tedy velmi dobrý a druhý jakbysmet. Kabina překvapí čistotou a ergonomií a obrovské panoramatické okno ji hezky prosvětluje. Nové, výrazné výdechy ventilace jsou na přání vytvořené Leapmotorem, údajně dle evropského vkusu a nahradily „schované“ štěrbiny z C10 a jsou jednoduše ovladatelné, navíc jsou do nich schované proužky barevného ambientního osvětlení.





Materiály kombinují měkčené plochy v místech, kde se jich dotýkáte, s rozumně použitým tvrdým plastem v dolní části přístrojovky a dveří. Úroveň materiálů je tak plně srovnatelná s (dražší) konkurencí třeba právě v podobě Elroqu, byť oproti modelu C10 jde o kvalitativní skok směrem dolů. Jde ale o levnější auto, takže je to pochopitelné. A víte, k čemu jsou ty zvláštní „díry“ v přístrojovce u řidiče? Zde bude možné nasadit různé příslušenství, například praktický skládací stoleček.
Potěší promyšlené odkládací prostory, hluboká loketní schránka, praktický dvoupatrový tunel, vyklápěcí držáky nápojů a pěkně umístěné bezdrátové nabíjení telefonu. Pro drátové nabíjení tu máme jak USB-A, tak vzorně 60W USB-C. Za mě tedy vše v pořádku. Velká panoramatická střecha má pak elektrické zaclonění, které lze ovládat pohodlně i z infotainmentu. Sedadla jsou ve vyšší výbavě v eko-kůži (v základní jsou látková) ve dvou barvách. Umělý materiál je poznat na první pohled, působí ale docela odolně. Ve vyšší výbavě jsou sedačky také odvětrávané a B10 je jedno z mála aut, kde mi na nejnižší výkon odvětrávání nevadí, a to jsem na to velmi citlivý.













Vzadu je místa překvapivě hodně: dlouhý sedák, rovná podlaha a dost prostoru pro kolena i hlavu dělají z B10 rodinně použitelný vůz bez kompromisů. Se svými 185 centimetry mám v zadní řadě, když si sednu sám za sebe, před koleny dobrých 10 centimetrů místa a dokonce si můžu dát nohu přes nohu. Oceňuji také rovnou podlahu a pohodlné sezení i vzadu uprostřed, což nebývá zvykem.
Kufr má 430 litrů pod roletou a díky téměř svislému zadnímu oknu se dá objem po sejmutí roletky dobře využít ke stropu. Pod podlahou je další úložný prostor a v nabídce je tažné zařízení (brzděný přívěs do 750 kg). Zadní sedadla jsou sklopná v poměru 2/3, ale chybí průvlak na lyže, což je za mě menší výtka. Pochválit musím naopak malý 25litrový přední kufr pod kapotou, který je tak akorát pro nabíjecí kabely a další drobnosti, jež se pak nebudou povalovat v hlavním kufru.
Infotainment a ovládání
Dominantou je 14,6" „plovoucí“ displej s novou verzí systému LEAP OS 4.0 Plus běžící na čipsetu Qualcomm Snapdragon 8155. Rozhraní je oproti C10 dále vylepšeno, reaguje velmi svižně a nezapře inspiraci Teslou v tom nejlepším slova smyslu. Nabízí konfigurovatelné widgety, spodní lištu se zástupci, přehledné menu i nastavení a umí rozdělit obrazovku při navigaci. Nechybí ani obchod s aplikacemi, Spotify a další hudební aplikace. Podpora Apple CarPlay a Android Auto je součástí plánu OTA aktualizací a měla by dorazit v listopadu či prosinci. Jediným větším negativem může pro někoho být zatím absence češtiny. Ta je plánována v rámci OTA updatu zhruba ve druhém čtvrtletí příštího roku.
Před řidičem je 8,8" přístrojový štít na sloupku řízení, takže si udržuje perfektní výhled při jakémkoli nastavení volantu. Chválíme fyzická tlačítka a rolery na volantu, žádné nešťastné dotykové plošky. Jediné, co chybí, je head-up displej, což je ale v této cenové kategorii pochopitelné.
Nový infotainment v B10 přináší nejen modernější rozhraní, ale i kompletně přepracovanou navigaci, která se oproti systému v modelu C10 výrazně změnila. Graficky působí přehledněji, zdrojem je nově TomTom, reaguje rychle a zobrazuje i potřebné údaje pro elektrické cestování. Při plánování trasy ukazuje odhad dojezdu v kilometrech a malou grafickou ikonku baterie, i když zatím chybí přesné procentuální vyjádření stavu akumulátoru v cíli. Nabíjecí zastávky lze přidávat ručně, případně je systém doplní automaticky podle zadané trasy.
Navigace ale zatím trpí několika drobnými dětskými nemocemi. Například časový formát nebo synchronizace některých údajů není úplně doladěná a chybí možnost předehřát baterii automaticky podle zvolené nabíječky na trase. I přesto jde o zřetelný krok vpřed oproti C10.
Mobilní aplikace je shodná s tou, kterou známe z větší C10, patří k příjemným překvapením. Umožňuje kontrolu stavu vozu, dojezdu či polohy na mapě, ale i vzdálené spuštění vyhřívání nebo klimatizace. Praktické jsou přednastavené režimy – například „rychlé ochlazení“ nebo „rychlé vyhřátí“. Aplikace zároveň slouží jako digitální klíč a obsahuje i funkci ručního předehřevu baterie, kterou je možné aktivovat před plánovaným rychlonabíjením. Po kontrole stavu akumulátoru systém sám vyhodnotí, zda je předehřev potřeba.
Celkově je aplikace přehledná, jednoduchá a funkční. Možná nepůsobí tak komplexně jako u některých prémiových výrobců, ale nabízí vše podstatné.
Jízdní dojmy: komfort v první řadě
Auto se po nasednutí automaticky zapne a je připraveno k jízdě, stačí jen zvolit směr. Podvozek je naladěný na pohodlí, měkce žehlí nerovnosti a i na horších površích působí kultivovaně. Nečekejte sportovní tuhost ani ostrý feedback od kol, B10 řidiče spíš hýčká. I proto se v kabině cítíte o třídu výš: světlý interiér, vysoký posez, ticho a klid. Při dálničních rychlostech se ozve aerodynamický hluk kolem zrcátek, jinak je auto velmi tiché a celkově dobře odhlučněné. Motor není slyšet vůbec ani při plné akceleraci a podvozek je také dobře odhlučněn.
Přepínač jízdních režimů citelně mění odpor volantu i reakci na plyn – rozdíl mezi Comfortem a Sportem je nezvykle velký. Zatímco v Comfortu mohu volantem točit jedním prstem, Sport už vyžaduje klasický úchop a auto reaguje živěji na plyn, vždy však zůstává charakter komfortní, nikoliv sportovní a platí, že naladění podvozku se nijak nemění.
Rekuperace má tři stupně a ve městě dobře pomáhá, ale zatím nenabízí plnohodnotné ovládání „one-pedal“ do zastavení (to má dorazit OTA aktualizací v prosinci). Zadních 160 kW umí svižně zrychlit, nástup je plynulý a bez kopanců, B10 však nejlépe funguje v klidném tempu a nejlépe se cítí v běžném městském či příměstském provozu.
Prostě příjemné a pohodlné rodinné SUV. Leapmotor se sice dušuje, že auto naladilo na evropský vkus, ale i tak je řízení dost odtažité a moc nepoznáte, co se vám děje pod koly. Při ostřejším průjezdu serpentinami se auto vlní, ačkoliv drží stopu jistě a čitelně, evidentně se mu to nelíbí a sportovní charakter tu opravdu není. Ale ruku na srdce, je to u auta této kategorie vůbec potřeba? Za mě nikoliv.
Adaptivní tempomat s vedením v pruhu drží stopu spolehlivě, ale B10, stejně jako C10, někdy zbytečně přibržďuje v mírnějších dálničních obloucích – typické softwarové mušky, které by výrobce měl doladit OTA. 360° kamery se promyšleně aktivují při odbočování a blinkru, což rychle odhalí cyklistu či skútr v mrtvém úhlu.
A reálný dojezd? Z kombinovaného okruhu o necelých 100 km, jenž zahrnoval města, okresky i dálnici (s rychlostí převážně 110 km/h), jsem dorazil zpět do výchozího místa se spotřebou 15,2 kWh na 100 km a tento údaj sedí i dle odebrané energie a lze mu věřit. Reálný kombinovaný dojezd v ideálních podmínkách tak činí kolem 420 kilometrů, dojezd čistě ve městě nebo mimo něj bez dálnic by mohl být ještě vyšší. Na dálnici si B10 vezme při 130 km/h kolem 21 kWh/100 km, dojezd se tak bude pohybovat kolem 300 km. Počítejte také s tím, že v zimě se dojezd zkrátí o zhruba 15 až 20 %. Rozhodně je tak lepší volbou velká baterie, kde je cenový odskok malý a i v zimě vám dá dostatečný dojezd ve všech jízdních režimech.
Za tu cenu hodně zajímavé auto
Leapmotor B10 mě velmi příjemně překvapil. Je to vyvážené, dospělé a příjemně jezdící SUV segmentu C, které je nejen na papíře, ale i v praxi silným soupeřem pro zavedené konkurenty. Silné stránky? Design bez výstřelků, velmi dobré odhlučnění, prostorná druhá řada, praktický interiér i kufr, dobrý infotainment a solidní DC nabíjení u obou baterií. Slabiny? Chybějící plnohodnotné „one-pedal“ řízení a občasné softwarové mušky v asistentech, což jsou věci, o kterých Leapmotor ví a v horizontu měsíců je bude skrze OTA opravovat. V součtu ale B10 ukazuje, že mladá značka pod křídly Stellantisu dokáže trefit evropský vkus i potřeby – a to velmi přesvědčivě a zejména za hodně zajímavou cenu.

