Ačkoliv se na fdrive.cz věnujeme převážně testům elektromobilů, které jsou například v případě Tesly vybavené integrovanou kamerkou, která dokáže zaznamenat případnou kolizi, není od věci se podívat na to, jak se trh s videokamerami vyvíjí a co všechno taková dnešní moderní kamerka do auta umí. V této recenzi se zaměřím na model Lamax T10, který jsem testoval v propojení se zadní (dokoupitelnou) kamerou.
Konstrukce a instalace: zvládne ji i laik
V balení čeká vše potřebné pro instalaci do vozidla. Kamerka je napájena skrze zapalovač a navzdory malé integrované baterii je vhodné ji mít neustále připojenou ke zdroji energie. Potěší, že přímo v balení je kromě samotného zařízení také plastový nástroj, pomocí kterého můžete bezpečně „vyloupnout“ „tapecírunk“ ve sloupcích a kabel ukrýt pod ním, aby nehyzdil interiér vozu. Spojovací kabel je černý, takže zejména ve světlém interiéru by jinak mohl působit jako pomyslná pěst na oko.
Kabel k zadní kamerce je nutné připojit do čelní kamerky.
V Hyundai i30 Fastback mi instalace zabrala zhruba 15 minut, kabel jsem schoval pod čalounění ve sloupku i u stropu a přivedl jej až k místu, kde jsem pomocí přiložené 3M oboustranné pásky nalepil držák na kamerku. Samotnou kamerku je možné kdykoliv sundat, takže nedráždí zloděje. Vedení kabelu od zásuvky zapalovače jsem ukryl pod přihrádku před spolujezdcem. Pokud se rozhodnete dokoupit i zadní kameru, instalace se logicky prodlouží. A pokud chcete, aby byl kabel co nejméně vidět, musíte si s jeho ukrytím pohrát. Kabel k zadní kamerce je nutné připojit do čelní kamerky, nestačí jej bohužel vést z místa adaptéru. Také vzadu se kamerka (která se už neoddělává od žádného nástavce) připevní pomocí přiložené 3M oboustranné pásky. Na rozdíl od některých (zejména starších) videokamerek není potřeba instalovat Lamax T10 přímo do skříňky s pojistkami.
Při instalaci doporučuji nejprve vybrat vhodné umístění před finálním přilepením 3M oboustranné pásky. Kamerka by logicky měla co nejméně blokovat výhled z předního skla. Pokud je to možné, je vhodné ji co nejvíce schovat za zrcátko (při pohledu ze sedadla řidiče).
Lamax T10 má klasickou konstrukci. Jedná se o černou „krabičku“, ze které vyčnívá objektiv a na zadní straně najdeme 2,45" IPS LCD displej obklopený několika tlačítky pro ovládání. Na jejím těle dále najdeme slot pro paměťovou kartu o maximální velikosti 128 GB (je potřeba dokoupit, v balení není).
Ovládání a funkce: s výhradami
Ačkoliv je primárním úkolem kamerky do auta nahrávat, umí Lamax T10 také další věci. Jednou z nich je například možnost hlášení radarů pomocí GPS, lepší je však tuto vychytávku brát s rezervou. Během používání jsem porovnával přesnost upozornění na radary na trasách, které běžně jezdím, a při jízdě měl rovněž zapnutou navigaci Waze (která na radary také upozorňuje). Ukázalo se, že kamerka si je ne vždy vědoma přítomnosti radarů (pravděpodobně nejsou zavedeny v databázi, což se může časem měnit). Jedná-li se například o radary/měření rychlosti v tunelech, máte úplně smůlu, neboť zde se kamerka k GPS z pochopitelných důvodů nepřipojí. Pokud se zrovna nenacházíte v tunelu, můžete na záznamu sledovat vaši rychlost i souřadnice a samozřejmě také datum a čas.
Další funkcí je tzv. Parkovací režim. Pokud do vás někdo nacouvá při parkování, měla by kamerka díky zabudovanému G-senzoru pořídit záznam a pomoci dopadnout pachatele. Jedná se o dnes již vcelku standardní funkci, kterou jsem (naštěstí) neměl příležitost vyzkoušet.
Samozřejmostí je pak nahrávání záznamu do smyčky, kdy nejnovější záznam přemaže nejstarší. Délka záznamu se odvíjí od velikosti paměťové karty a také kvality záznamu.
Nakonec zmíním Wi-Fi, díky které lze využívat propojení s chytrou aplikací LuckyCam, kterou jsem v době testování bohužel nemohl kvůli technickým problémům pořádně otestovat. Aplikace má nicméně v Obchodu Play velmi kontroverzní hodnocení a podle vyjádření výrobce není bezpečné ji momentálně stahovat, neboť pravděpodobně obsahuje virus. Více se o aplikaci a alternativě k LuckyCam dozvíte přímo na stránkách výrobce, za mě je však vůbec fakt, že se oficiální verze aplikace dostane virus, velkým zklamáním a na kamerku to rozhodně nevrhá dobré světlo. Kvůli možnosti propojení kamerky s telefonem bych si tedy T10 Lamax rozhodně nepořídil. Podle mého názoru je stejně pohodlnější a rychlejší si případný záznam nehody přetáhnout rovnou z paměťové karty do počítače. V balení pro tyto účely mimochodem najdete i čtečku microSD karet, za což chválím.
Kvalita nahrávek: více než obstojná
Jedním z nejdůležitějších kritérií u kamery do auta je bezpochyby kvalita záznamu, která je v případě Lamax T10 více než dostačující. Pokud budete natáčet pouze přední (hlavní) kamerkou, můžete pořídit záznam až ve 4K rozlišení (avšak interpolovaném) ve 30 FPS. Při propojení přední i zadní kamerky je pak maximální kvalita 2,5K (2 560 × 1 440 pixelů) ve 30 FPS pro přední kamerku a Full HD ve 30 FPS pro zadní. Velmi solidní je přitom rozsah záběru 170 stupňů, díky čemuž toho na záznamu zachytíte opravdu hodně. Jako u všech ultraširokoúhlých objektivů je i zde patrný tzv. efekt rybího oka, tedy deformace v rozích, pro účely záznamu se však nejedná o nic, co by mělo vliv na použitelnost. Mnohem důležitější je „WDR“, tedy v podstatě HDR. Při záznamu videa, kdy vám například svítí slunce na čelní sklo, se tak nestane, že by byla celá scéna pod/nadexponovaná a neviděli jste tak, co se děje. I při přímém světle dopadajícím do objektivu si kamerka dobře ví rady. Při 4K záznamu využívá kodek H.265, u nižšího rozlišení H.264. Pokud vyžadujete plynulejší záznam, můžete využít možnost natáčet na přední kamerku ve Full HD ve 60 FPS. Více než specifikace kvality vám však prozradí přiložené záznamy.
Zhodnocení
Lamax T10 odvede skvělou službu, pokud vám jde o vysokou kvalitu záznamu či jednoduchou instalaci, od ostatních doplňkových funkcí však raději nemějte příliš velká očekávání. Největším zklamáním je aplikace, která není bezpečná, ani upozornění na radary však nelze považovat za spolehlivé.
Foto: Lamax, video: Ioannis Papadopoulos, fDrive.cz