Nejnovější generace Hondy CR-V, která poprvé dostala i plug-in hybridní pohon, již naším standardním testem prošla. Nyní jsme se u tohoto SUV s plug-in hybridním pohonem, které nese označení Honda CR-V e:PHEV, zaměřili na test v přepravních službách po městě.
Technické parametry Honda CR-V (2023) e:PHEV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 706 × 1 942 × 1 673 mm, 1 916 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 135 kW, 184 koní, točivý moment: 335 Nm |
Baterie | 17,7 kWh |
Nabíjení | palubní: 6,8 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,6 kWh / 100 km + 81 |
Cena od | 1 394 900 Kč |
Honda CR-V je prostorné SUV, které nabídne dostatek místa pro posádku i zavazadla. Proto se, kromě úlohy rodinného auta, hodí například i jako taxík nebo na kurýrní zásilky. Ostatně, řidiči taxi často kombinují obě služby, protože když není poptávka po přepravě osob, bývá naopak vyšší poptávka po přepravě zásilek. Tento koncept již několik let razí například Liftago. Prostorné SUV se pro tuto kombinaci služeb hodí, zejména pak s plug-in hybridním/elektrickým pohonem, protože právě v městském provozu je elektrický pohon ideální. Tedy alespoň v létě, kdy má plug-in hybrid elektrický dojezd okolo 50 až 60 kilometrů. Ale jak to je v zimních podmínkách? Nespotřebuje většinu elektřiny z baterie na topení a nejezdí pak plug-in hybrid většinu času na benzín?
Jak si Honda CR-V e:PHEV poradí se zimními jízdami po Praze?
To jsme vyzkoušeli rozvozem menších zásilek přes platformu grid.online, která vznikla oddělením od již zmíněného Liftaga. Ostatně, pro auto jde o stejný režim jízdy jako taxi, takže výsledek testu je relevantní pro městské logistické služby obecně. První směna nebyla o velkém nájezdu, protože jarní prázdniny v půlce Prahy udělaly své. Pár zásilek jsem ale doručil. Přestože jsem měl pouze jedno nabíjení na začátku směny, po ujetí 87 kilometrů jsem měl při výjezdu z Prahy spotřebu 3,8 l/100 km, což podle mě není špatné. Zejména pak z toho pohledu, že se baterie pomalým nabíjením na začátku směny nestihla nabít na 100 %, byť byla téměř celá nabitá.
Druhou směnu jsem se ale trefil Valentýn, kdy byla navzdory jarním prázdninám poptávka po přepravě zásilek naopak velká. Navíc jsem přes noc nabil celou baterii, takže start byl ideální i z pohledu auta. Jelikož jsem věděl, že najedu více kilometrů, než je elektrický dojezd Hondy CR-V e:PHEV, donutil jsem při výjezdu z Berouna auto nastartovat spalovací motor. To je efektivnější, protože prvotní vytopení promrzlého auta bude z odpadního tepla spalovacího motoru a nespotřebuji na to zbytečně energii z baterie. Navíc mám na začátku dálniční úsek do kopce, kde je spalovací motor také efektivnější.
Po zahřátí spalovacího motoru se auto samo přepíná do plně elektrického režimu, ale to už mám interiér vytopený a blížím se k Hostivicím, kde vyzvedávám první zásilku. Druhou zásilku poté vyzvedávám cestou v Praze-Vokovicích, to už mám ujetou část trasy v elektrickém režimu, spotřeba od startu přitom je 3,5 l/100 km. Obě následně vezu do centra Prahy. Následují jízdy na Vinohrady, do Holešovic a do Libuše. Jedu na elektřinu a spotřeba postupně klesá na 1,7 l/100 km. Cestou z Libuše na Zličín přibližně v Lochkovském tunelu dochází elektřina v baterii a Honda CR-V e:PHEV se přepíná do hybridního režimu.
Po vybití trakční baterie samozřejmě spotřeba stoupá
Spotřeba tedy začíná stoupat, zatímco nadále křižuji Prahu. Ze Zličína pokračuji na Kačerov, poté do centra a postupně křižuji Prahu a po zastávkách poblíž centra se dostávám až do Letňan, tedy v podstatě na druhý konec od Zličína. Z velké části vozím květiny. Spotřeba zpočátku stoupá rychleji, ale jak se blíží hodnota 4 l/100 km, vzestup spotřeby začíná zpomalovat. To je neklamnou známkou toho, že se auto blíží k průměrné městské spotřebě v hybridním režimu.
Po 11 hodinách, s přibližně dvouhodinovou přestávkou na zmíněném Kačerově, mám najeto 230 kilometrů a spotřeba podle palubního počítače je 4,5 l/100 km. Následuje cesta po dálnici domů do Berouna, ale navzdory dálniční jízdě, při které mívají hybridy vyšší spotřebu než ve městě, zůstává spotřeba na stejné hodnotě i po celkových 255 kilometrech po příjezdu domů. Trasa mezi Zličínem a Berounem je totiž z kopce, převýšení je přes 100 metrů.
Plug-in hybridní Honda CR-V tedy v tomto reálném testu v zimních podmínkách, které jsou pro elektrifikované pohony náročnější, obstála výborně. Z celkového nájezdu kilometrů bylo téměř 200 kilometrů po městě a vnější teploty se pohybovaly v rozmezí několika stupňů okolo nuly. V létě by tedy spotřeba byla o poznání nižší a stejně tak, pokud bych mohl v místě dvouhodinové přestávky nabíjet, protože bych opět vyjížděl s téměř plnou baterií.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz
S čistě elektrickým vozem by možná nebylo možné dokončit test, protože o pauze nebylo možné dobíjet.
Elektrické vozy mají své výhody - ale i nevýhody. Vnucovat je tam, kde jsou nevýhodné, je hloupost.