Pravidelně pro vás na fDrive.cz testujeme reálnou rychlost nabíjení nových elektromobilů, abychom ověřili v praxi teoretické hodnoty slibované výrobci a prověřili celou nabíjecí křivku. Výrobci sice deklarují maximální rychlost nabíjení, už ale neříkají, jak dlouho takto vysoký nabíjecí výkon auto udrží a jak rychle se reálně nabije do určité hodnoty. V dnešním testu projde naší zkouškou sportovně laděná Škoda Enyaq iV Coupe RS. Ta disponuje využitelnou kapacitou baterie 77 kWh a díky nedávné aktualizaci infotainmentu výrobce slibuje, že se zrychlilo i nabíjení. Právě to nás zajímalo nejvíce a vůz jsme vzali na Hypercharger PRE u pražských Kunratic.
Jak rychle se nabije Škoda Enyaq iV Coupe RS?
Technické parametry Škoda Enyaq Coupé iV (2021) RS iV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 653 × 1 879 × 1 621 mm, 2 001 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 220 kW, 299 koní, točivý moment: 460 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,1 kWh / 100 km |
Cena od | 1 704 900 Kč |
Jak už bylo naznačeno, sportovní derivát první elektrické Škodovky v historii značky jsme na nabíječku zapojili v okamžiku, kdy baterie hlásila 9 % kapacity. Takřka okamžitě se nabíjecí výkon vyšplhal na 150 kW, což je znatelný nárůst oproti předešlému výkonu u Enyaqu s neaktualizovaným softwarem. 150 kW vydrželo s drobnými výkyvy až do 27 % kapacity baterie. V ten okamžik začal nabíjení výkon pozvolně padat, přičemž s každými 10 % procenty navíc se rychlost nabíjení začala rapidně snižovat. Nemilým překvapením bylo, že od 60 % se nabíjecí výkon snížil na 82 kW a v 70 % se začal postupně snižovat až na 68 kW. Lehkými počty jsme dospěli k závěru, že kdo bude nabíjet z cca 10 na 80 %, bude mu k tomu stačit zhruba půl hodina čistého času.
TEST: Škoda Enyaq Coupé RS iV – Jak jezdí nejvýkonnější sériová Škodovka v historii?
Výkonnostní křivka nabíjení je však u Enyaqu RS stále jen slabším průměrem a vzhledem k ceně vozu dosahující dvou milionů Kč by mnozí mohli čekat ještě lepší hodnoty. Škoda Auto by na nabíjecím výkonu mohla rozhodně zapracovat, jelikož o pár set tisíc levnější a výkonnější Kia EV6 nabízí 800V architekturu a celkově se nabije rychleji.
Z 9 % do | Délka nabíjení |
---|---|
20 % | 5 minut |
40% | 10 minut |
60 % | 21 minut |
80 % | 35 minut |
100 % | 55 minut |
Kdo by chtěl Enyaq iV Coupe RS nabíjet do plna, počká si poměrně dlouho. Od 85 % se rychlost nabíjení snižovala a okolo 90 % už klesla na 46 kW. Vůz při zapojení do nabíječky sám vypočítal, že z 9 na 100 % se nabije za 55 minut. Pak vůz nabídne dojezd 400 km. Navýšení nabíjecího výkonu je ve finále jen drobné, avšak rozhodně pomůže ušetřit mnohdy cenné minuty. Do budoucna to ale chce určitě vylepšit, aby se nejdražší vůz Škoda Auto aktuální nabídky mohl měřit i s prémiovou konkurencí.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz
Na Ionity v Německu jsem se svým E-tronem GT dorazil současně s VW ID3 (= víceméně Enyaq) a zdržel se kvůli dětem více než bylo pro nabíjení nutné. Nabíjecí výkon byl u mě proti ID3 při stejné úrovni SOC téměř vždy dvojnásobný někdy i více. Nechci být přehnaným optimistou, ale věřím tomu, že degradace baterky u mě bude stejná či spíše menší než v případě VW.
Porsche začalo Mission E (=Taycan=E-tron GT) vyvíjet před více než 10ti lety, dá se tedy předpokládat, že životnost baterky i při poměrně vysokém nabíjecím výkonu dotáhli na slušnou úroveň. Svědčí o tom i 8mi letá záruka či 160 tisíc km při zachování minimálně 80ti % kapacity...