Jak rychle se nabije Škoda Enyaq iV Coupe RS?
test

Jak rychle se nabije Škoda Enyaq iV Coupe RS?

Test nabíjení včetně grafu a videa
3

V testu nabíjení jsme tentokrát prověřili novou verzi Škody Enyaq. Sportovnější derivát s označením Coupe RS dosáhl maximálního výkonu nabíjení 150 kW. I tak nabíjecí křivka spadá do průměru a do budoucna by to chtělo ze strany výrobce drobná vylepšení.

Pravidelně pro vás na fDrive.cz testujeme reálnou rychlost nabíjení nových elektromobilů, abychom ověřili v praxi teoretické hodnoty slibované výrobci a prověřili celou nabíjecí křivku. Výrobci sice deklarují maximální rychlost nabíjení, už ale neříkají, jak dlouho takto vysoký nabíjecí výkon auto udrží a jak rychle se reálně nabije do určité hodnoty. V dnešním testu projde naší zkouškou sportovně laděná Škoda Enyaq iV Coupe RS. Ta disponuje využitelnou kapacitou baterie 77 kWh a díky nedávné aktualizaci infotainmentu výrobce slibuje, že se zrychlilo i nabíjení. Právě to nás zajímalo nejvíce a vůz jsme vzali na Hypercharger PRE u pražských Kunratic.

Jak rychle se nabije Škoda Enyaq iV Coupe RS?

Technické parametry Škoda Enyaq Coupé iV (2021) RS iV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 653 × 1 879 × 1 621 mm, 2 001 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon220 kW, 299 koní, točivý moment: 460 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 14,1 kWh / 100 km
Cena od1 704 900 Kč

Jak už bylo naznačeno, sportovní derivát první elektrické Škodovky v historii značky jsme na nabíječku zapojili v okamžiku, kdy baterie hlásila 9 % kapacity. Takřka okamžitě se nabíjecí výkon vyšplhal na 150 kW, což je znatelný nárůst oproti předešlému výkonu u Enyaqu s neaktualizovaným softwarem. 150 kW vydrželo s drobnými výkyvy až do 27 % kapacity baterie. V ten okamžik začal nabíjení výkon pozvolně padat, přičemž s každými 10 % procenty navíc se rychlost nabíjení začala rapidně snižovat. Nemilým překvapením bylo, že od 60 % se nabíjecí výkon snížil na 82 kW a v 70 % se začal postupně snižovat až na 68 kW. Lehkými počty jsme dospěli k závěru, že kdo bude nabíjet z cca 10 na 80 %, bude mu k tomu stačit zhruba půl hodina čistého času.

TEST: Škoda Enyaq Coupé RS iV – Jak jezdí nejvýkonnější sériová Škodovka v historii?

Výkonnostní křivka nabíjení je však u Enyaqu RS stále jen slabším průměrem a vzhledem k ceně vozu dosahující dvou milionů Kč by mnozí mohli čekat ještě lepší hodnoty. Škoda Auto by na nabíjecím výkonu mohla rozhodně zapracovat, jelikož o pár set tisíc levnější a výkonnější Kia EV6 nabízí 800V architekturu a celkově se nabije rychleji.

Z 9 % do Délka nabíjení
20 % 5 minut
40% 10 minut
60 % 21 minut
80 % 35 minut
100 % 55 minut

Kdo by chtěl Enyaq iV Coupe RS nabíjet do plna, počká si poměrně dlouho. Od 85 % se rychlost nabíjení snižovala a okolo 90 % už klesla na 46 kW. Vůz při zapojení do nabíječky sám vypočítal, že z 9 na 100 % se nabije za 55 minut. Pak vůz nabídne dojezd 400 km. Navýšení nabíjecího výkonu je ve finále jen drobné, avšak rozhodně pomůže ušetřit mnohdy cenné minuty. Do budoucna to ale chce určitě vylepšit, aby se nejdražší vůz Škoda Auto aktuální nabídky mohl měřit i s prémiovou konkurencí.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

skoda-enyaq-coupe-iv-2021
Klady
  • kapacita baterie je tak akorát
  • z 9 % na 80 % se vůz nabije za dobu lehce přes 30 minut
  • počáteční rychlost nabíjení
Zápory
  • nejvyšší nabíjecí výkon byl dostupný jen chvíli
Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Dle mého názoru je hon za co nejrychlejší nabíjení baterie vykoupen její životností. Je na výrobci, aby nastavil takové parametry, které zajistí rozumný nabíjecí výkon a potřebnou životnost baterie. Jistě není problém povolit vysoké proudy a baterii za pár cyklů zničit.
Jiří Šťastný
Jiří Šťastný
Vidíte to podle mě příliš zjednodušeně. Životnost a odolnost vůči rychlému nabíjení nebude daná pouze výkonem nabíjení (nebo spíš nabíjecím proudem - odtud dost možná výhoda 800 V systémů proti 400 V), ale spoustou dalších parametrů jako battery management, zejména chlazení a ohřev baterky, velikost bufferu, kvalita článků atd.
Na Ionity v Německu jsem se svým E-tronem GT dorazil současně s VW ID3 (= víceméně Enyaq) a zdržel se kvůli dětem více než bylo pro nabíjení nutné. Nabíjecí výkon byl u mě proti ID3 při stejné úrovni SOC téměř vždy dvojnásobný někdy i více. Nechci být přehnaným optimistou, ale věřím tomu, že degradace baterky u mě bude stejná či spíše menší než v případě VW.
Porsche začalo Mission E (=Taycan=E-tron GT) vyvíjet před více než 10ti lety, dá se tedy předpokládat, že životnost baterky i při poměrně vysokém nabíjecím výkonu dotáhli na slušnou úroveň. Svědčí o tom i 8mi letá záruka či 160 tisíc km při zachování minimálně 80ti % kapacity...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze