Tento test tak v sobě zahrnuje zkoušku reálného dálničního dojezdu, který je navíc zkombinovaný s reálnou rychlostí nabíjení. Jaguar I-Pace je přitom na delší dálniční přesunu jako stvořený. Jedná se o luxusní SUV, které však výrazně klame tělem a díky výkonu 400 koní dokáže zašlapat do země i ostré silniční speciály se spalovacími motory. V rámci modelového roku 2021 pak tento elektromobil dostal do výbavy vylepšenou navigaci, která vám ukáže, zda jsou nabíjecí stanice v okolí v provozu a zda je na nich aktuálně volné místo. Naopak baterie vozu mají stále kapacitu 90 kWh, z nichž je využitelných 84,7 kWh .
Technické parametry Jaguar I-PACE 2020
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 682 × 1 895 × 1 565 mm, 2 133 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 294 kW, 400 koní, točivý moment: 696 Nm |
Baterie | 90 kWh (84,7 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, |
Spotřeba | Kombinovaná: 21,2 kWh / 100 km, dojezd: 480 km |
Cena od | 2 441 453 Kč |
Další novinkou je standardně dodávaná třífázová nabíječka o výkonu 11 kW, která umožňuje výrazně rychlejší AC nabíjení, než tomu bylo u verze před faceliftem. Po připojení k 11kW wallboxu tak lze za hodinu dobít energii na ujetí dalších 53 km (metodika WLTP), zatímco plné nabití zcela vybité baterie trvá pouze 8,6 hodin. Doposud byl přitom Jaguar I-Pace schopen pouze jednofázového nabíjení, takže plné nabití při použití 7kW wallboxu trvalo skoro 13 hodin. Zde poznamenáme, že se jedná o pomalé AC nabíjení. Z rychlonabíječek se Jaguar dokáže nabíjet výrazně rychleji, což právě dnes vyzkoušíme.
Nyní se ale pojďme blíže podívat na výsledky našeho dálničního testu. Jako v případě posledního testu Audi e-Tron GT jsme vyrazili z nabíjecí stanice PRE u obchodního centra Metropole Zličín, kde byl vůz nabit na 100 % kapacity baterií. Cílovou destinací byla čerpací stanice MOL u Rozvadova, kde jsme se s vozidlem otočili zpět na Prahu a dojeli opět na Zličín. Celá tato trasa měří podle map 292 kilometrů. Jelikož hned po odpojení z nabíječky vůz hlásil dojezd 350 km (zvolen komfortní režim), bylo nám jasné, že pokud se něco nepřihodí, vše proběhne hladce a bez problémů. V době testu panovalo slunečné počasí, venkovní teplota dosahovala 24 °C a bylo sucho.
Ve voze seděl řidič a spolujezdec o celkové váze 150 kg, celou cestu byl zvolen prostřední komfortní režim jízdy (vůz nabízí ještě úspornější režim Eco a dále pak ostrý Dynamic) a posádku celou dobu ovívala klimatizace nastavená na druhý rychlostní stupeň a teplotu 20,5 °C. V plánu jsme měli celou trasu jet na samotné horní hranici povolených rychlostních limitů, ovšem to bylo kvůli několika dopravním omezením na dálnici D5 často nemožné. Například hned za Zličínem jsme vjeli do skoro dvoukilometrového úsekového měření, kde je povolena rychlost maximálně 80 km/h. Odchylka tachometru od reálné rychlosti změřené pomocí GPS činila v rychlosti 130 km/h čtyři kilometry a během celé trasy se hned šestkrát sám od sebe deaktivoval tempomat s aktivním udržováním vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla.
I tak byl ale celý test stejný jako v případě jiných námi otestovaných vozidel a nějaké větší odchylky nečekejte. A jak to celé dopadlo? Jaguar I-Pace nás zprvu poměrně hezky překvapil, jelikož po ujetí celé trasy baterie nabízely podle palubního počítače ještě 25 % elektrické energie a průměrná spotřeba činila 21,3 kWh na 100 km. Za takto takové příznivé hodnoty ale mohlo více faktorů najednou. Ačkoliv test proběhl o víkendu, byl provoz na dálnici D5 celkem silný, což komplikovalo ustálenost jízdy. I kdyby však byla dálnice naprosto prázdná, na vytyčené trase se nacházelo větší úsekové měření u Cerhovic o délce 11 km v každém směru, dále pak ještě kratší před Prahou.
V rámci dočerpání elektrické energie lze u Jaguaru I-Pace využít možnosti rychlonabíjení s výkonem až 100 kW. V našem případě jsme se na Hyperchargeru PRE v pražských Štěrboholech dostali až na 103,1 kW. Na tomto místě ovšem lze dobíjet rychlostí až 150 kW, takže na úplné maximum nabíjecí stanice si Jaguar zdaleka nesáhl. Z 10 % kapacity se pak baterie vozu nabily na 80 % v čase 42 minut a 8 sekund. V ten okamžik bylo do baterií dočerpáno 63,17 kWh elektrické energie. Baterie vozu tak měly v okamžiku příjezdu do cíle reálnou zbývající kapacitu 21,5 kWh (18,2 %) a reálná spotřeba elektrické energie ve skutečnosti činila 23,9 kWh. To je celkem vysoká hodnota, uvážíme-li, že s vozem jsme jeli podstatně pomaleji, než máme jinak ve zvyku v testech reálného dojezdu.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz