Hyundai Staria 1.6 T-GDI Hybrid Luxury (2025)
test

Hyundai Staria 1.6 T-GDI Hybrid Luxury (2025)

Vesmírný koráb pro sedm

Hyundai Staria je k dispozici v několika variantách. My jsme otestovali hybridní provedení se sedmi sedadly a výbavou Luxury. Dokáže korejský minibus soupeřit s kultovním Volkswagenem Multivan?

Početnější rodiny s více jak dvěma odrostlejšími dětmi často musí velmi pečlivě zvažovat, jaký vůz je pro ně ideální. Kategorie MPV pomalu vymírá, a tak zbývají velká SUV se sedmi místy k sezení, popřípadě osobní verze užitkových dodávek. To si uvědomuje i korejská automobilka Hyundai, a proto v roce 2021 představila model Staria. Ten je dokonalým mixem, na který je ale potřeba si chvíli zvykat. Vizáž je naprosto nezaměnitelná a i neznalec dokáže Starii poznat podle úzkých LED pásků denního svícení vpředu a masce chladiče s nízko položenými LED hlavními světlomety. Záď je vyzdobena obřími zadními světlomety s pěknou grafikou a po stránce rozměrů se zde nechytá ani jinak velký Volkswagen Multivan T7 Long. Hyundai Staria se chlubí celkovou délkou 5 253 mm. To verze Long u Multivanu měří „pouze“ 5 173 mm. Podobné je to s výškou, kdy se německý soupeř vejde do většiny podzemních garáží s limitem 1,9 m, jenže Staria je vysoká skoro dva metry, což se na druhou stranu příjemně projevuje v kabině.

Technické parametry Hyundai STARIA 1,6 T-GDI HEV 7 místná

Kompletní specifikace
KonstrukceMPV, 5 253 × 1 997 × 1 990 mm, 2 345 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon165 kW, 225 koní, točivý moment: 367 Nm / 4 000 ot/min
Baterie1,49 kWh
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: 7,6 l / 100 km
Cena od1 149 990 Kč

Moc cením šířku vozu, která činila 1 997 mm. Nebýt pevně ukotveného středového boxu, ve kterém je obrovský úložný prostor, dva držáky na pití, odkládací plocha a šuplík, dalo by se mezi předními sedadly bez problému projít do druhé řady, aniž by bylo potřeba vycházet z vozu. Bohužel to ale možné není a Hyundai si nedal práci s tím, aby konzola měla vlastní kolejnici. Přední část interiéru Starie na mě působila luxusním dojmem, veškeré ovladače zde byly umístěny přehledně a vhod přišla bezdrátová nabíjecí plocha pro mobilní telefon v nitru středové části palubní desky. Dokonce i držák na kelímek/plechovku s nápojem nalevo před řidičem dostal speciální vykrojení, takže se do něj bezpečně vejde většina dnes nabízených mobilních telefonů, a to bez toho, aniž by se mobil za jízdy v držáku jakkoliv pohyboval. Moc se mi naopak nelíbí volič automatické převodovky, který je tlačítkový a nemá tak rychlé reakce jako třeba klasická ruční páka.

Testovaná výbava Luxury nabízela kromě sedmi míst k sezení taktéž prosklené střešní okno s možností otevření a elektricky ovládaná přední sedadla s výhřevem a odvětráváním. Cením široký rozsah nastavení, příjemně měkké kožené čalounění a chyběla mi snad jen tlačítková paměť pro polohu sedadla. Područky u obou předních sedaček zde plní svou funkci a rozhodně nejsou jen na okrasu jako u konkurenčního Multivanu. A když už jsme u německého soupeře, u něj můžete mít maximálně sedm sedadel, protože víc osob kvůli nosnosti auto neuveze. Jenže Staria může mít sedadlovou konfiguraci 2+2+3, 2+3, nebo 3+3+3, ačkoliv v posledním případě je jedno z předních sedadel spíše pro menší postavy. Každopádně platí, že druhá řada sedadel v případe verze Luxury nemá skoro konkurenci. Velká kožená křesla s elektrickým výhřevem a možností sklopení do takřka rovné polohy nabízela velmi vysoký komfort a jako bonus zde posádka najde dvě elektricky výsuvné podnožky.

Tato sedadla se dají posouvat i sklápět, ale bohužel společně s třetí řadou sedadel je nelze vyndat. K tomu by bylo potřeba speciální nářadí, které ve voze běžně nenajdete. Osobní verze se tak dočkává prvního velkého mínusu, který omezuje její praktičnost v případě, že by bylo potřeba odvézt objemnější náklad. Přitom objem kufru při posunuté třetí lavici úplně dopředu činí slušných 431 litrů. Kdo chce nejvíce místa pro všechny cestující, pak se kufr smrskne na pouhých 117 litrů. Nevýhodou je i absence krycí rolety, která u Starie není k dispozici. Kvůli bohatému prosklení vozu, které připomíná luxusní výkladní skříň, se pak nelze divit, že mnozí majitelé vozu musí volit dodatečné namontování zatemňovacích fólií. Výbava Luxury sice přidává manuálně stahovatelné rolety ve druhé a třetí řadě bočních oken, jenže obrovské okno ve víku kufru je zkrátka lákavé a nenechavci se tam rádi podívají. Tím zásadní nevýhody končí a druhá a třetí řada sedadel může těžit z vlastních výdechů klimatizační jednotky.

Ta má svůj vlastní ovládací panel napravo nad bočními dveřmi, přičemž o kousek dál je i modul s mikrofonem a palubní kamerou pro monitoring posádky a komunikaci skrze interkom pomoci bočních reproduktorů v elektricky ovládaných dveřích, které ale postrádají bezpečnostní pojistku v případě nechtěného přivření předmětu. S volbou nejvyšší výbavy Luxury se kabina Starie „obleče“ do světlé Alcantary, která je po celém stropě a bočních sloupcích. Údržba vozu tak dá o něco více zabrat, ale na druhou stranu se najde jen málo věcí, co lze palubě vyčíst. Jednou z těchto mála věcí je fakt, že klimatizace vpředu má pouze jednu zónu, takže řidič se spolujezdcem si musí vystačit s jednou pevně nastavenou teplotou. Další zóna se nachází na druhé a třetí řadě sedadel. Jisté omezení je taktéž v oblasti nabízených pohonných jednotek, což je ale výtka přímo ke korejskému vedení značky.

Když se totiž podíváte do technických parametrů a ceníku, zjistíte, že (nejen) pro český trh je Staria nabízena pouze s otestovanou hybridní benzinovou soustavou, která využívá motor 1.6 T-GDi a malý elektromotor s baterií. Některé trhy mimo Evropu však dostaly výsadu nabízet Starii s naftovým motorem a dále pak s jednotkou 3.5 V6 (272 koní), případně s motorem 1.6 T-GDi (245 koní). To mnou testovaná verze disponovala výkonem 225 koní a využít jsem mohl nejvyšší točivý moment 367 Nm dostupný v širokém rozsahu 1 000 až 4 000 otáček za minutu. Hybridní varianta je vždy předokolkou a na rozdíl od naftové jednotky nelze přikoupit pohon všech kol AWD. O přenos síly na přední kola se starala automatická převodovka se šesti stupni, přičemž jsem dostal šanci si zvolit, v jakém režimu lze využívat pádla pod volantem v rámci manuálního řazení. Tuto volbu jsem nechal nastavenou výhradně pro sportovní režim, ve kterém byla Staria čilým a celkem hbitým „autobusem“.

S lehčí nohou a při aktivovaném režimu Eco jsem dokázal jezdit za hodnoty začínající cifrou 7. Jakmile jsem se trošku nehlídal a využíval plný dynamický potenciál motoru, šla spotřeba přes 10 litrů na 100 km. To ale tolik nevadilo, protože objem nádrže činí u hybridní verze 65 litrů. Jen je potřeba počítat s tím, že na rozdíl od v ČR neprodávané šestiválcové verze se Staria Hybrid dokáže rozjet na maximálně 167 km/h, což je pouze slabší průměr. O něco lepší parametry nabízí naftové provedení, u kterého se ale řidič jen těžko dostane na podobnou spotřebu, jakou jsem měl u hybridu. U Starie platí, že hlavní LED světlomety nabízejí jen průměrný světelný tok a nelze čekat funkci Matrix. Dokonce i jejich sklon jsem musel nastavovat manuálně skrze kolečko vlevo pod volantem. Hyundai Staria pak spoléhá na víceprvkovou zadní nápravu a pasivní odpružení.

Adaptivní funkci zde opět nehledejte, což je možná škoda. Ne, že by snad Starie byla tuhým přepravníkem, ale některé nerovnosti jí umí dát zabrat. Jak už bylo uvedeno zkraje testu, Staria současné generace je mixem, na který je potřeba nahlížet trošku jinak než na ostatní osobní dodávky. Po celou dobu jejího testování jsem neustále přicházel na to, že nabízí od každého něco a nic není dotaženo do dokonalosti. Staria dokáže skoro až kultovní Multivan strčit do kapsy rozměry a prostorností, avšak po stránce výbavy je na tom Volkswagen o dost lépe. Korejský přepravník s vizáží UFO sice vypadá futuristicky, ale ne každému se jeho design musí zalíbit.

Sedm komfortních míst k sezení výborně poslouží i pro několik stovek kilometrů dlouhý výlet, avšak v případě naložení většího počtu zavazadel nastane problém s malým kufrem, kterému navíc chybí jakékoliv zatemnění. Za mě osobně je škoda, že není na českém trhu více motorizací, které by si Starie zasloužila. Možná by trpěla spotřeba, ale jízdní dynamika plně naloženého vozidla by rázem byla naprosto jinde.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

hyundai-staria-
Klady
  • naprosto netradiční vzhled
  • bohatý prostor ve všech třech řadách sedadel
  • spotřeba v režimu Eco
  • vynikající rozměrná křesla ve druhé řadě
Zápory
  • pouze dvouzónová klimatizace
  • LED světlomety by mohly svítit lépe
  • omezená nabídka motorizací pro evropský trh
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze