Aktuální generace vozu prošla již v roce 2020 faceliftem, který by se ale dal směle považovat za poloviční přechod k nové generaci. Změnila se totiž podvozková platforma a do nabídky vstoupila plug-in hybridní verze s výkonem 265 koní. Zajímavostí je, že verze PHEV a HEV nelze kombinovat s největšími 20" litými disky, což je nevídaný zádrhel. Na voze jsem proto měl obuté 19" disky na zimních pneu, které byly v rámci jízdního komfortu tak akorát. Větší kola by sice vypadala na voze ještě lépe, ale kvůli absenci adaptivního odpružení (nejde zakoupit ani za příplatek) byla jízda hlavně po Praze často tvrdší, než bych si osobně přál.
Technické parametry Hyundai Santa Fe PHEV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 785 × 1 900 × 1 710 mm, 2 080 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 195 kW, 265 koní, točivý moment: 304 Nm |
Baterie | 13,8 kWh |
Nabíjení | palubní: 3,7 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 1 565 900 Kč |
Futuristickým prvkem současné generace Santa Fe jsou rozdělené přední světlomety, které v rámci paketu Luxury nabízí technologii Full LED. Jenže pozor, mohlo by se zdát, že u vozu s cenou 1,5 milionu Kč nabídnou přední světla nějaké chytřejší funkce, to je však omyl. Počítat můžete maximálně s možností automatického přepínání z tlumených na dálková světla, což je za mě velká škoda. Leckterá konkurence v podobné cenové hladině nabízí vykrývání objektů před vozem v dálkovém režimu – doufám tedy, že tuto vychytávku Hyundai připraví pro nadcházející pátou generaci svého SUV.
Tím ale negativa k exteriéru končí. Interiér díky speciálnímu paketu Luxury nabízel čalounění sedadel prémiovou kůží Nappa s prošíváním ve tvaru diamantu v béžovém odstínu, což bylo velmi efektní na pohled. Sedadla navíc nabízela plně elektrické nastavení, vyhřívání a odvětrávání. Kabinu testované specifikace okořenily i dekorační lišty a obložení středové konzole z hliníku. Vrcholem pak bylo semišové čalounění sloupků a stropu, které vídám jen v nejluxusnějších modelech prémiových značek. Za to palec nahoru, protože i taková drobnost hodně zvyšuje celkový dojem z pobytu ve voze.
Po technologické stránce lze mít v nejvyšší výbavě 12,3" digitální přístrojový štít a 10,25" displej infotainmentu. Ani audiosystém Krell s 10 reproduktory nehrál vůbec špatně a snad jen head-up displej bych si odpustil. Jeho zobrazovací schopnosti jsou totiž nedostatečné a veškeré informace na něm jsou tak titěrné, že by člověk potřeboval s troškou nadsázky lupu. Někoho by mohla vyděsit záplava tlačítek na středovém panelu, jenže za mě je to dobře. Řidič má vždy přehled o tom, co kde je a nemusí nic lovit v palubním systému vozu. Ačkoliv je nad modelem Santa Fe ještě větší model Palisade (dostupný pouze v USA), i tak není nouze o vnitřní prostor a velkou přepravní kapacitu. Testovaný kousek totiž dostal i příplatkovou třetí řadu sedadel, kam se vejdou malé děti do výšky 130 cm.
V sedmimístné konfiguraci se ale zavazadelník smrskne na nepříjemně malých 130 litrů. Naopak po sklopení třetí a druhé řady sedadel se zjeví prostor o objemu 1 649 litrů. Kdo občas tahá brzděný přívěs, měl by mít na paměti, že verze plug-in hybrid utáhne jen 1 350 kg. Velkým překvapením byla přítomnost plnohodnotné rezervy. Ta se u této koncepce pohonu jen tak nevidí a je umístěna pod autem. Nejdůležitějším aspektem je však pohonná jednotka, která patří k tomu nejsilnějšímu, co lze pro aktuální Santa Fe pořídit.
Základem je 1,6litrový benzínový čtyřválec Smartstream s přímým vstřikováním paliva a jedním turbodmychadlem. Ten dále doplňuje synchronní elektromotor s permanentním magnetem. Samotný spalovací motor nabízí nejvyšší výkon 132 kW a nejvyšší točivý moment 265 Nm. Nápomocen mu je silný elektromotor s nejvyšším výkonem 66,9 kW a točivým momentem 304 Nm. Výsledkem je tak systémový výkon 195 kW a nejvyšší točivý moment 304 Nm. Síla se na všechna čtyři kola přenáší skrze automatickou převodovku se šesti stupni a v rámci jízdy jsem měl na výběr tři silniční a dva offroadové režimy. Navzdory vyšším papírovým číslům ale Santa Fe PHEV překvapí tím, že se z 0 na 100 km/h rozjede za 8,8 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 187 km/h.
Má na to být ještě lepším SUV
Tato čísla jsou spíše lepším průměrem a rozhodně neoslní. Kapacita Li-Pol baterie činí 13,8 kWh a je uložená pod sedadlem spolujezdce. Při jejím plném nabití jsem ujel s lehčí nohou na plynovém pedálu okolo 40 km. Jakmile jsem ale zapomněl na ekologii, baterie vydržela sotva 25 km, což platilo hlavně pro dálniční přesuny. Moje průměrná spotřeba se po ujetí 1 200 km zastavila na hodnotě 3,4 litru na 100 km, což považuji za dobrý výsledek. Obnášelo to ale sedm plných nabíjecích cyklů, při kterých se baterie po každé nabíjela pomalým proudem skoro 4 hodiny. Výkon nabíječky je totiž maximálně 3,7 kW, což je na dnešní poměry zoufale málo.
Nepotěší ani menší palivová nádrž, která pojme jen 47 litrů paliva. Stačí delší dálniční výlet a dojezd vozu pak rychle klesá k sotva 450 km. Po všech dalších stránkách je ale Hyundai Santa Fe PHEV kvalitně vyrobené SUV, které dokáže svou posádku hýčkat mnoha prvky luxusní výbavy. U dalšího vydání tohoto modelu ale doufám, že výrobce zapracuje na současných nedostatcích a konkurenci nic nedaruje. Stačilo by totiž pár zlepšení a Santa Fe by si mohlo získat mnohem širší spektrum zájemců.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz