Při testech novinářských vozidel se zřídkakdy stává, že by do redakce přijel exemplář v nejnižší výbavě. Často je to právě naopak. Jenže v případě aktuálně otestované Hondy Civic 11. generace je volba nejnižší výbavy Elegance částečně tím nejlepším krokem. Jen tehdy totiž dostanete vůz s pohotovostní hmotností 1 517 kg. Honda Civic 2.0 e:HEV je s touto výbavou logicky nejrychlejší ve sprintu z 0 na 100 km/h (7,8 s) a na maximální nejvyšší rychlost 180 km/h se dostane o něco rychleji než verze Sport a Advance. Když pomineme označení Type R, za nižší výbavu dostanete nejlepší možnou dynamiku. Zajímavé přitom je, že v naprostém základu jsou LED hlavní světlomety s automatickým přepínáním, přední mlhovky či 17" disky kol.
Technické parametry Honda Civic e:HEV (2022)
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 551 × 1 900 × 1 408 mm, 1 533 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 135 kW, 184 koní, točivý moment: 315 Nm |
Baterie | 1,05 kWh |
Nabíjení | |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 849 900 Kč |
Po designové stránce jsou pryč divoké linky karoserie a zbytečné kudrlinky, jež jsme mohli vidět u 10. a 9. generace. Nejnovější Honda Civic vypadá mnohem „nudněji“, zároveň ale i přijatelněji. Mně osobně se třeba vizáž vozu zamlouvá a s bílým lakem karoserie to vozu vcelku slušelo. Možná se to nezdá, ale nová generace Civicu se poměrně zvětšila. Do délky narostla o 31 mm na celkových 4 551 mm a například rozvor se zvětšil o 35 mm (2 734 mm). Pozor pak na disky kol, které jsou bez ohledu na výbavu maličko vystouplé. Stačí jen trošičku zavadit o obrubník a rázem se na kole objeví velmi viditelné poškození. Pomoci by mohly snad jen pneumatiky s vystouplou bočnicí, které dokáží „pochytat“ drobné oděrky od překážek těsně vedle kol.
Po usednutí do kabiny jsem i přes základní výbavu Elegance hned věděl, že tady se budu po celou dobu testu cítit pohodlně. Látková rozměrná sedadla, dobře padnoucí kožený volant a vynikající výhled z vozu. To jsou tři hlavní přednosti testovaného vozu. Kompromisem je absence bezdrátové nabíječky pro mobilní telefon a fakt, že druhá řada cestujících nemá své vlastní výdechy klimatizace (až od výbavy Sport). Cením, že ovládání klimatizace, hlídání jízdního pruhu nebo podsvícení budíků je řešeno skrze fyzická tlačítka. Naopak před každou jízdou je potřeba zapátrat hluboko v palubním menu vozu a deaktivovat příliš horlivý systém pro hlídání překročení povolené maximální rychlosti. Mnohdy totiž špatně přečte dopravní značku a vůz pak při jízdě zbytečně hlasitě pípá.
S novou generací Hondy Civic došlo k mírnému zmenšení objemu kufru, takže v základním uspořádání je k dispozici 415 litrů. Škoda jen, že po sklopení zadních sedadel vznikne netypicky vysoký schod. Ani látková roletka kufru není zrovna dvakrát praktická, pomineme-li, že se dá zmuchlat a schovat do úložného prostoru pod podlážkou. Honda navíc od 10. generace Civicu upustila od varianty kombi, takže kdo by chtěl tuto praktičtější verzi, má smůlu a musí ke konkurenci. Po motorové stránce nemá evropský zákazník na výběr. Jedinou volbou je zmíněný atmosféricky plněný dvoulitr s výkonem 105 kW, který funguje v Atkinsonově cyklu. Jeho tepelná účinnost dosahuje 41 % a kompresní poměr se nově zvýšil na 13,9:1. Dále je zde elektromotor, který plní hlavní funkci pro pohon vozu. Všechna síla putuje na přední kola, přičemž k dispozici je převodovka e-CVT.
Důležitým prvkem hybridního systému je baterie. Ta váží 36,4 kg a má kapacitu 1,05 kWh, což vystačí k tomu, že po městě se dokáže Civic pohybovat čistě na elektřinu klidně i 3 kilometry v kuse. Stačí mít lehčí nohu na plynovém pedálu a ani mimo město si vůz neřekne o více jak 6 litrů na 100 km. V tomto umí Honda kouzlit a současně nahradila dříve nabízené naftové motory. Škoda jen, že tak velké auto má palivovou nádrž o objemu pouze 40 litrů. Kdo se totiž nechá unést nejlepší dynamikou v rámci klasické modelové řady Civic a začne si užívat přesné řízení a dobře tlumící podvozek, dočká se spotřeby 9 litrů na 100 km. To už se ale bavíme o jízdě na limitu jak na straně řidiče, tak i na straně vozidla. Teprve provedení Type R, jež je ale samostatným modelem, umí mnohem více.
U 11. generace se rozšířil rozchod předních kol, ztuhlo řízení, tlumiče a na zadní nápravě je víceprvková náprava. Zajímavé je, že nová Honda Civic již nemůže mít adaptivní tlumiče. I tak inženýři naladili pružiny a tlumiče na optimální úroveň mezi komfortem a sportovností. Shrnutím je, že jsem si za volantem vozu užíval nadbytek řidičské zábavy a bylo jedno, zda jsem právě na dálnici, nebo ve městě. Pochvala míří i k brzdové soustavě. Často se při testech hybridních modelů setkáváme s tím, že rekuperace a klasické brzdy si navzájem prostě nerozumí. Civic ale žádné nepříjemné přechody brzd neukázal a vše je zde nastaveno optimálně tak, že řidič má vždy přehled o tom, kdy vůz brzdí sám a kdy už je to jeho zásluha. Ekologičtí aktivisté pak jistě ocení, že s výbavou Elegance má Honda Civic emise CO2 na úrovni 89 gramů na ujetý kilometr (střední rychlost).
Nejzákladnější je vlastně to nejlepší
Jak se ukázalo, kdo zvolí nejnižší výbavu Elegance, po stránce komfortu o moc vlastně nepřijde. Po jízdní stránce je to dokonce ještě lepší písnička než v případě dobře znějícího provedení Sport. Současně je dle tabulek nejnižší výbava i tou nejúspornější, což prospívá dojezdu na 40l palivovou nádrž. A cena? Aktuálně vůz stojí 849 900 Kč, což je za mě naprostá bomba. Ačkoliv není Civic dostupný s jiným typem karoserie a v dalších motorizacích, i tak nemohu říci, že by s jeho koupí někdo udělal chybu.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz
"Pro lepší výkon je zde elektromotor, který dodává další potřebné koně. Všechna síla putuje na přední kola, přičemž k dispozici je automatická převodovka e-CVT."
1) Je přeci již známá věc (za tu dobu, co je hybrid v podání Hondy na trhu), že v tomto případě je zde elektromotor v roli hlavního pohonu, spalovací motor mu dodává prostřednictvím generátoru el. energii a ve vyšších ustálených rychlostech se přímo připojuje k hnací nápravě.
2) Ve skutečnosti zde není žádná "automatická převodovka", řazení stupňů je zde pouze jaksi simulováno pro vyvolání nějakého pocitu.
Auto bude asi fajn, ale cenu také rozhodně nepovažuji za "naprostou bombu".
Není náhodou u Hondy hlavním pohonem elektromotor a spalovák slouží již jen jako generátor energie pro ten elektromotor?