Nová generace Fordu Kuga mohla bez problémů dostat úplně nový název a představit se jako nejnovější model značky, protože s předešlými generacemi má společné právě jen pojmenování. Kuga nyní razí úplně nový designový směr, její rozměry jsou do všech směrů o několik centimetrů větší a i zmiňovaná pohonná jednotka se zatím v jiném voze neukázala.
Nová a ještě novější
Musím přiznat, že na první pohled se mi vzhled nové Kugy vůbec nelíbil a neseděl mi ke značce Ford. Spíše něž ostré americké křivky jsem v něm viděl jakousi asijskou animovanou postavičku. Díky kitu ST-Line najdeme na karoserii několik sportovně laděných prvků, jako jsou falešná sání, černé linky a lemování světel,18palcová kola, zaoblené koncovky výfuků a další drobnosti. Kuga vždy vystupovala jako rodinné SUV, ale nikdy jsem ji pořádně jako SUV nevnímal, připadala mi spíš jako crossover. Nová generace připomíná něco mezi crossoverem a hatchbackem.
Je delší o 89 mm a širší o 44 mm, takže vše nasvědčuje tomu, že vnitřní prostory včetně toho zavazadlového jsou prostornější a komfortnější. A tak tomu opravdu je, kapacita zavazadlového prostoru se díky posuvným zadním sedačkám o 150 mm dá navýšit až na 645 litrů, tak tomu ale je pouze ve variantě se spalovacím motorem. Plug-in hybridní ústrojí si bohužel ukouslo nemalý kousek z tohoto prostoru pod zadními sedačkami a zavazadlovým prostorem, takže výsledný objem kufru u plug-in hybridní verze činí průměrných 411 litrů v případě, kdy jsou zadní sedačky posunuty dozadu, 581 litrů pak v případě, že jsou sedačky posunuty dopředu, čímž se pochopitelně sníží komfort. Redukcí prošel i objem palivové nádrže, který činí 45 litrů, což je o 9 litrů méně než u čistě spalovacích verzí.
Námi testovaná Kuga disponuje dnes už nepříliš častou atmosférickou 2,5litrovou zážehovou jednotkou Duratec se čtyřmi válci o výkonu 112 kW doplněnou o elektromotor s akumulátorem o kapacitě 14,4 kWh a výkonu 53 kW. Celkový výkon tedy činí 165 kW. Ford k vozu dodává dva typy nabíjecích kabelů. Jeden do klasické 230V zásuvky, který vůz nabije během 6 hodin, a Mennekes, kterému to zabere 3,5 hodiny.
Zajímavostí pohonné soustavy je planetová převodovka.
Další zajímavostí pohonné soustavy je planetová převodovka. Ať to zní jakkoliv záhadně, musím říct, že vše dohromady pracuje skutečně harmonicky. Hybridní pohony jsou sice vysoce efektivní při snižování spotřeby, ale často vedle sebe elektrické a spalovací motory pracují chaoticky. Někdy motor zbytečně moc točí, jindy je odezva na plyn mdlá a pomalá, zlobí rekuperace atp. Zde ale musím říct, že přechody mezi jízdou na elektřinu a benzín nejsou téměř vůbec znát, je to i díky perfektně odhlučněnému prostoru pro cestující.
Téměř jako ve sportovním voze
Jízdní vlastnosti jsou i přes robustnější stavbu vozu překvapivě dobré. U verze ST-Line je navíc podvozek snížený o 6 mm, což napomáhá lepší ovladatelnosti, ale nijak dramaticky nesnižuje jízdní komfort. Hnaná náprava je u plug-in hybridní verze pouze přední, ale u spalovacích verzí si můžete zvolit i pohon 4×4. Platformu C2 sdílí Kuga s aktuální verzí Focusu, která pracuje s víceprvkovým zavěšením na zadní nápravě, takže tlumení nerovností je perfektní. Kuga nabízí 5 jízdních režimů kombinované jízdy a 4 režimy, jak zapojit elektrický pohon, které jsou doplněny velice vydařeným grafickým prostředím na displeji před řidičem, na které se můžete podívat ve fotogalerii.
Hnaná náprava je u plug-in hybridní verze pouze přední, ale u spalovacích verzí si můžete zvolit i pohon 4×4.
Musím přiznat, že s přesnějším, lepším a podrobnějším přístupem k informacím o jízdě jsem se zatím nesetkal u žádného jiného hybridu. Na displeji se vám neustále ukazuje, kolik kW je dodáváno od spalovacího a kolik od elektrického motoru, po každé jízdě se také můžete podívat na vaše „Eko návyky“, kde vám palubní počítač vypočítá, z kolika procent jste jezdili ekologicky při zrychlování, brzdění a s ohledem na průměrnou rychlost. To vás nutí se v tom zlepšovat. A když se v tom zlepšíte, dá se jezdit prakticky zadarmo. Také se můžete podívat, kolik km jste na vaší trase jeli pouze na elektřinu a kolik na benzín.
Během testování jsem ujel téměř 650 kilometrů převážně po Šumavě, kde jsem se proplétal vlásenkami s průměrnou spotřebou 7,1 l/100 km a 26 kWh/100 km převážně sportovní jízdou. Na dálnici jsem se držel okolo spotřeby 6 litrů na 100 km a při opravdu ekologické jízdě jsem ujel jeden 62 km dlouhý přejezd za pouhých 1,5 l na 100 km. S Kugou je možné jezdit pouze na elektřinu i na dálnici, v elektrickém režimu je schopna dosáhnout rychlosti až 137 km/h. Automobilka udává, že pouze na elektřinu ujedete až 56 kilometrů, ale reálně se budete pohybovat okolo 40 kilometrů.
Konektivita je občas malinko náladová a infotainment se všemožně zadrhává, dvakrát dokonce nefungoval vůbec. Dotykový displej infotainmentu má 12,3". Navigace je graficky zaostalá a nedisponuje žádnou pamětí zadaných cílů, což bylo velice otravné, obzvlášť když mi třeba třikrát po sobě spadla a musel jsem vše zadávat pokaždé znovu. Asistenční systémy musím ale pochválit. Kuga, jak už dnes většina vozů, nabízí funkci Ford Co-Pilot, která kombinuje adaptivní tempomat, systém aktivního držení v pruzích, systém sledování dopravního značení a následné upravování rychlostí. Vše pracuje, jak má – i za prudkého deště. Ve voze se také setkáte se systémem proti kolizi s chodcem. Před řidičem se také nachází výsuvný head-up displej s vydařenou grafikou.
Praktičnost a efektivita
Kuga má ve výbavě zakomponováno pár užitečných drobností, které jsem ocenil. V první řadě se jednalo o ústí nádrže, kterému se nedá ani tak říkat víčko, ale spíše permanentní vratná záklopka, která eliminuje potřebu víčka nádrže. Ford systému říká Easy Fuel. Další vychytávkou jsou výklopné krytky hran dveří při otevírání, které zabraňují poškrábání či nárazu do jiných předmětů kvůli neopatrnému otevření.
Užitečnou vychytávkou jsou výklopné krytky hran dveří při otevírání.
Také jsem ocenil klasickou 230V zásuvku na středové konzoli. Nejlepším prvkem celého vozu jsou ale podle mě nové světlomety, které spolupracují se senzorem monitorujícím vodorovné dopravní značení a natáčejí se podle směru vozovky, takže když se vám stáčí vozovka do pravé stoupavé zatáčky, světla stále svítí tam, kam se díváte a v případě, že se k vám blíží jiný vůz, se automaticky odkloní. Funguje to perfektně.
Svolávací akce
V červenci loňského roku Ford vyhlásil celosvětovou svolávací akci pro plug-in hybridní verze Kugy kvůli nebezpečí přehřívání nabíjecího modulu, což mohlo v krajních případech zapříčinit požár vozu. Problémem byl vysokonapěťový konektor ze spodu vozidla pod krytem, který se ukázal být nedostatečným a při jeho poškození mohlo dojít k přehřátí baterie a následnému požáru. Svolávací akce v Evropě se týkala téměř 28 tisíc vozů, které vyjely ze španělského závodu ve Valencii v období od 1. července 2019 do 25. června 2020. Automobilka poskytla majitelům kompenzaci ve formě omluvného dopisu a tankovací karty v hodnotě 13 500 korun, aby si mohli kompenzovat zvýšenou spotřebu, když nemohli využívat hybridní pohon. Ford zároveň přerušil dodávky vozů k zákazníkům a do showroomů a přiznal, že vyřešení problému nebude otázkou pár dnů nebo týdnů, zároveň vyzval majitele, aby se raději vzdali externího dobíjení vozu.
Závěr
Ford Kuga je perfektní rodinný vůz s překvapivě nadstandardními jízdními vlastnostmi a vynikající pohonnou jednotkou. Nabízí mnoho praktických prvků a když zapomenu na vzhled, jediné, co bych mu vytkl, je lacinější zpracování interiéru a pomalý infotainment, který má nějaké ty mouchy, jinak si ale v testu vedl velmi dobře. Zbývá už jen zmínit cenu. Ceny plug-in hybridních modelů jsou občas vyšší, ale Kuga se i tak drží na velice přijatelné hodnotě začínající na 899 tisících Kč.
Technické parametry Ford Kuga PHEV SUV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 626 × 1 883 × 1 666 mm, 1 773 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 165 (112 + 53) kW, 224 (152 + 72) koní |
Baterie | 14,4 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 6,5 l / 100 km |
Cena od | 899 000 Kč |