Citroën C5 Aircross Shine Hybrid 225 e-EAT8
test

Citroën C5 Aircross Shine Hybrid 225 e-EAT8

Velký zvenčí, malý uvnitř
1

Citroën se snaží s novým crossoverem C5 Aircross navázat na před lety vyráběný model, který ale nabízel naprosto odlišný typ karoserie a byl zaměřen proti vlajkovým lodím evropské konkurence. Povedlo se mu to, nebo se jedná o přešlap, který se automobilce za pár let vrátí jako bumerang? Nejen na tyto otázky přináší odpověď náš test.

Osobně nejsem zastáncem reinkarnovaných modelů, které nesou naprosto stejné označení jako jejich dávní předchůdci, avšak ve výsledku se jedná o úplně odlišný vůz. Jedním z ideálních příkladů tohoto přístupu je aktuálně Citroën C5 Aircross, jenž ve mně vzbuzuje poměrně rozporuplné pocity. Ve světě nových vozů se pohybuji již pěknou řádku let a měl jsem tu čest několikrát dostat do ruky tehdejší Citroën C5. Tehdy se jednalo o středně velký sedan (popřípadě kombi), vůz se snažil zatopit Volkswagenu Passat a nebo Škodě Superb a popravdě jeho kvality byly opravdu nesporné. Jenže v roce 2020 přišel na svět nástupce, který dostal označení C5 Aircross, a jak se říká, „bylo vymalováno“.

Technické parametry Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 500 × 1 696 × 1 689 mm, 1 845 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon165 (133 + 81) kW, 225 (181 + 110) koní, točivý moment: 300 Nm / 3 000 ot/min
Baterie13,2 kWh (11,8 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenípalubní: 7,4 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 1,4 l / 100 km
Cena od920 000 Kč

Najednou totiž před námi stojí rodinný crossover, který nabízí pět míst k sezení, vyšší světlou výšku a typický francouzský design. Tomu nechybí obliny, plastové výlisky, buclaté tvary a v případě naší verze i některé módní doplňky. Mně se nový C5 Aircross moc nelíbí, ovšem ne každý to tak musí mít. Důležité ale je, že to není vůz, který by byl schopen z fleku vyjet na nezpevněné cesty a uměl se brodit hlubším bahnem. Jedná se o spíše stylovku do města, která potěší především ženy. Z boku nechybí důležité oplastování na prazích, abyste dveře vozu neodřeli při prvním nárazu do překážky vedle vás. Vyšší světlá výška pak pomáhá skvělému výhledu vpřed a do stran. Tím ale výhody a přednosti tak nějak končí.

Předně je nutno říci, že navzdory větším rozměrům vozu jako takového není v kabině C5 Aircross místa na rozdávání. Vpředu se sice pohodlně usadí řidič se spolujezdcem do výšky 192 cm, jenže zatímco vpředu bude panovat pohoda a komfort, zadní cestující utrpí především nedostatkem místa pro jejich kolena. Rozvor náprav zde přitom činí 2 730 mm, což není úplně málo. Přitom já měřím 180 cm, sedačku si dávám spíše dopředu a i tak se za mě měla problém usadit drobnější žena s výškou 170 cm. Dle jejích slov by zde vydržela cestovat maximálně 100 km a pak by si musela vystoupit. Na problém s prostorem pro kolena zadních cestujících si přitom stěžovali i někteří další kolegové, takže tohle se ve Francii příliš nepovedlo.

Naopak kabina jako taková vypadá útulně, vše působí hodnotným dojmem a nechybí kupříkladu futuristický volič automatické osmistupňové převodovky ve tvaru kniplu. Ten má vrchní část potaženou kůží a práce s ním je vcelku intuitivní. Potěšil nás i celkem rychle pracující infotainment s příjemnou grafikou. Zamrzí ale nemožnost nastavit klimatizaci jinak než právě skrze dotykovou obrazovku. Toto je mnohokrát zmíněné negativum francouzských vozidel z posledních pěti let produkce. Jelikož se dám do ruky dostala plug-in hybridní verze, dalo se očekávat, že v kufru ubydou cenné litry prostoru. A tak se i stalo. Instalace baterií o kapacitě 13,2 kWh si totiž vyžádala 120litrový úbytek na celkovém objemu kufru. Do vozu se tak vejde jen průměrné množství zavazadel a na rodinný výlet do Chorvatska to vskutku nebude.

Nejdůležitějším aspektem, proč vlastně máme v testu hybridní Citroën C5 Aircross, je jeho pohonná soustava a schopnost jezdit za hubičku. Je škoda, že v nabídce není i čtyřkolka po vzoru Peugeotu 3008. Zájemci o tento vůz si tak budou muset vystačit s předokolkou, která v našem případě nabídla výkon 225 koní. Pohonná soustava se chlubí benzinovým čtyřválcem o výkonu 181 koní a maximálním točivým momentem 300 Nm. Dále je zde třífázový elektromotor, jenž je integrovaný do samočinné osmistupňové převodovky a od spalovacího agregátu ho odděluje další spojka. To vše zaručuje, že hybridní C5 Aircross je slušným sprinterem. Z nuly na stovku zrychlí za 8,9 sekundy a jeho maximálka končí na 225 km/h. To jsou potěšující hodnoty, avšak počítejte s tím, že k tomu abyste jich dosáhli, musíte mít baterie nabité alespoň z půlky.

V útrobách vozu jsou ukryty baterie s kapacitou 13,2 kWh (využitelných je 11,8 kWh), což by mělo stačit na 56 km elektrické jízdy. Realita nás ale popravdě dostala do kolen. Za dobu testu totiž panovalo hezké slunečné počasí, teploty venku přesahovaly 15 stupňů Celsia a když se vůz po dvou hodinách dobil na veřejné nabíjecí stanici, ukazatel elektrického dojezdu hlásil 80 km dojezdu. V první chvíli jsme tomu nechtěli ani věřit a několikrát vůz opětovně nastartovali. Hodnota ale nemizela, a tak nezbývalo než zkusit, do jaké míry palubní počítač lže. A výsledek? Při naprosto normální jízdě v rámci rychlostních limitů a lehčí noze na plynovém pedálu se nám podařilo ujet 60 km čistě na elektřinu.

Podotýkáme, že ve voze seděl jen řidič, byla zapnuta klimatizace na druhý rychlostní stupeň a hrálo rádio. Tím nás testovaný C5 Aircross příjemně překvapil a dokázal vyvážit nedostatky, které nás jinak přiváděly k šílenství. Mezi ty se řadí systém hlídání jízdního pruhu, který se aktivuje po každém nastartování vozu. Jeho deaktivaci provede řidič skrze šikovně utopené tlačítko vlevo pod páčkou směrovek a kdo jej nevypne z počátku jízdy, bude nemile překvapen. Jinak skvěle fungující pomocník totiž začne šílet v případě, že jedete po dočasném vodorovném pruhu, který se často vyskytuje při opravách dálnic.

Vůz se totiž s vámi začne najednou docela slušně přetahovat a kdo to v ten okamžik nečeká, může se během mžiku stát účastníkem dopravní nehody. Posilovač řízení totiž dokáže vyvinout nečekanou sílu volant dvakrát vyděsil krutým zatočením. Nebýt pohotové reakce, testovaný vůz nejspíše skončil pod koly kamionu jedoucího těsně vedle mě. Co se týče dalších dojmů z vozu, testovaný Citroën je standardně vybaven nabíječkou o výkonu 3,7 kW. Za výkonnější typ s 7,4 kW se ale připlácí 8 tisíc Kč.

Zázraky se nekonají

V rámci testovacího týdne se nám pak povedlo jezdit za 2,1 litru na 100 km a 24 kWh, ale i když se baterie vozu úplně vybily, čistě benzinový motor si neřekl o více jak 8 litrů na 100 km. Posledním aspektem je všemi opěvovaný podvozek, který byl pro mě pohodlný jen z poloviny. Nevím, po jakých cestách jezdí jiní čeští motorističtí novináři, avšak po Praze a jejím okolí je jízda s C5 Aircross průměrným zážitkem, který mě vrací k původnímu odstavci o předchůdci tohoto testovaného auta.

Hydropneumatické odpružení předešlého modelu C5 totiž dokázalo zázraky a nástupce toto řešení postrádá, což je znát. Každý však preferuje něco jiného a za mě je Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid vhodný pro méně náročné řidiče, kteří chtějí především pohledné auto, nízkou spotřebu, ticho v kabině a dostatek místa hlavně vpředu. Náročnější zájemce ale zamrzí nemožnost pohonu všech kol, nervóznější podvozek, zbytečně agresivní systém hlídání jízdního pruhu a také malý objem kufru.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

citron-c5-aircross
Klady
  • bohatá výbava
  • dostatečný výhled z vozu
  • nízká spotřeba i při vybitých bateriích
  • pohledný design
Zápory
  • složité ovládání některých palubních funkcí
  • průměrně komfortní podvozek
Diskuze ke článku
Zdeněk Jirsák
Zdeněk Jirsák
Jsem velký fanoušek Citroën, akorát by mě zajímalo, jak je na tom audio systém uvnitř... Já jen abych si nemusel pořizovat nové reproduktory, jelikož to není zrovna nejlevnější záležitost, třeba se podívejte sem, kolik to stojí: 2din

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze