Ačkoliv to tak nevypadá, je to teprve druhá generace Citroënu C5 Aircross. Ta první totiž přišla na svět v roce 2017 a v roce 2022 podstoupila rozsáhlý facelift. Novinka používá novou platformu Stellantis, která nese označení STLA Medium. Ta vám může být povědomá z jiných modelů, jako je třeba Opel Grandland. Jenže oproti němu Citroën přináší zcela jiný design a jízdní komfort, současně pak i jednu nevýhodu. Tou je fakt, že C5 Aircross nelze pořídit s pohonem všech čtyř kol. Podle zástupců značky o takovou verzi zákazníci příliš nestojí, ale my si tím nejsme tak jisti. Sériová verze si každopádně v rámci designu vypůjčila některé prvky z konceptu C5 Aircross, jenž byl představen loni na podzim. Vozidlo přináší výrazný design, ještě lepší aerodynamiku a na fotografiích můžete vidět, že šlo o nejvyšší výbavu Max.
Technické parametry Citroën C5 Aircross (2025) Electric 210k Standard range
Kompletní specifikace| Konstrukce | SUV, 4 652 × 1 902 × 1 688 mm, 2 184 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
| Výkon | 157 (100 + 21) kW, 213 (136 + 29) koní, točivý moment: 343 Nm / 1 750 ot/min |
| Baterie | 79,9 kWh (73,7 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 160 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | Kombinovaná: 17 kWh / 100 km, dojezd: 520 km |
| Cena od | 925 000 Kč |
Ta byla dále vyšperkována o některé příplatkové prvky, ale jejím základem jsou 19" disky kol, hlavní světlomety Matrix LED, přední akustické vrstvené tvrzené sklo či zadní elektrické víko kufru. Exteriér je obecně plný linek a křivek, kterými jsou vozy Citroën pověstné dlouhá desetiletí. Zajímavý pohled se mi pak naskytl po usednutí do kabiny. Tady je ve srovnání s předchůdcem patrné, že nezůstal kámen na kameni a kompletně se změnila palubní architektura. Design palubní desky, snadno ovladatelný vertikálně orientovaný 13" infotainment nebo fyzická tlačítka na středovém tunelu, skrze která se ovládá hlasitost audiosystému a částečně i klimatizace. Nejen to jsou zásadní změny. Nepříliš praktické jsou ale dva držáky na nápoje vpředu, které jsou utopené pod plovoucím středovým tunelem.
Naštěstí je vpředu ještě jeden „centrální“, a to hned za voličem směru jízdy. Díky tomu má alespoň řidič šanci mít po ruce svůj oblíbený nápoj, aniž by se pro něj za jízdy skláněl někam hluboko pod středový tunel. V kabině je každopádně dostatek místa a nechybí četné odkládací plochy, středová loketní opěrka pak skrývá objemný úložný prostor s chlazením. Bez problému do něj dáte litrovou PET láhev či hromadu drobností. Příjemně nás překvapila rozměrná a hodně měkoučká sedadla, která opravdu fungují jako pomyslný tlumič nerovností. Bonusem bylo plně elektrické ovládání a za příplatek lze v nejvyšší výbavě Max dokoupit i jejich odvětrávání a masážní program s několika volbami a rychlostmi. Obě funkce testovaný vůz nabídl a mohu říci, že na místě majitele bych si za ně rozhodně připlatil.












Rozvor náprav nyní dosahuje 2 784 mm, což je o 60 mm více než u předchozí generace. Atmosféru v kabině pak vylepšuje ambientní osvětlení, které nabízí na výběr z osmi barev. V tomto ohledu se sice mohl francouzský výrobce více rozšoupnout, ale co se dá dělat. I tak je to u Citroënu další premiéra, což platí taktéž pro přední výškové reproduktory, jež jsou nezvykle tvarované a vypadají jako malá „ouška“ v rozích palubní desky. Citroën C5 Aircross je také vybaven největší centrální HD dotykovou obrazovkou, jakou kdy vozy skupiny Stellantis nabízely. Ta se vznáší před palubní deskou, má rychlý palubní systém a přehledné ikony. Za jízdy je tak ovládání většiny funkcí velmi snadné a neodvádí zbytečně pozornost od řízení.
Líbila se nám taktéž grafika navigačního systému a v noci přijde vhod úplná deaktivace obrazovky, k čemuž slouží ikona „noční mód“. Integrace chytrých telefonů je zcela bezproblémová díky bezdrátovému Apple CarPlay a Android Auto. Přes Bluetooth pak lze připojit dva telefony současně. Do středové konzoly je navíc zabudovaná v šikmé poloze 15W bezdrátová nabíječka, které nechybí odvětrávání. Opět palec nahoru. Nová generace modelu C5 Aircross dále nabízí i ChatGPT. A co pohonné ústrojí? Ohledně jeho spotřeby v rámci elektrické verze jsme již zveřejnili naše výsledky měření. Zbývá tedy připomenout, že testovaný vůz disponoval předním pohonem, baterií o využitelné kapacitě 73,7 kWh a výkonem 210 koní. Z mého pohledu bych ale volil raději silnější 230koňové provedení.













To bude lépe akcelerovat z místa a na dálnici se mnohem snadněji připojí mezi ostatní účastníky silničního provozu. A zatímco verze s 210 koňmi může být spárována výhradně s menší baterií, výkonnější specifikace nese označení Long Range a nabízí 97kWh baterii. Méně náročné ale může potěšit i otestované provedení, které v režimu Eco a s velmi lehkou nohou na pedálu akcelerátoru dokáže jezdit za necelých 19 kWh na 100 km. K dispozici je i třístupňová rekuperace, ale je škoda, že zde není možnost tzv. plachtění. Při aktivaci nejsilnější rekuperace pak vozidlo úplně nezastaví do nuly, takže i zde má výrobce do budoucna prostor k nápravě. Výhodou je naopak to, že rekuperaci lze ovládat skrze pádla pod volantem. Výkon 210 koní postačuje i při plném obsazení vozu, přičemž na dálnici lze jet až 170 km/h.
Takové tempo ale dokáže 73,7kWh baterii „vysát“ už po ujetí cca 180 km. Nový Citroën C5 Aircross se naštěstí dokáže nabíjet na DC nabíjecích stanicích až 160 kW, což sice není naprostá špička, ale u verze Standard Range to znamená, že z 10 na 80 % nabijete za cca 30 minut. Ti, kteří upřednostňují pomalé domácí nabíjení, mohou využít služeb třífázového wallboxu s výkonem až 11 kW. Od roku 2026 pak budou verze ë-C5 Aircross vybaveny obousměrnou palubní nabíječkou o výkonu až 22 kW, přičemž se spustí možnost využívat technologii V2L. Po podvozkové stránce je pak C5 Aircross příkladně plavným vozem, který nedělá značce ostudu.
Až teprve hodně ostré nerovnosti či díry v silnici se dokáží propsat skrze pasivní tlumiče k pozadí posádky. A nějaké nevýhody? Kromě absence pohonu všech kol musím zmínit vysokou dálniční spotřebu a průměrný výkon světlometů. Ty sice umí perfektně stínovat překážky před vozem, ale v jiných ohledech umí leckterá evropská SUV (crossovery) stejné velikosti nabídnout lepší „světelné“ parametry. V souhrnu je ale nový Citroën C5 Aircross příjemným rodinným vozem, který v testované verzi stojí (bez příplatků) 1 098 000 Kč.
Foto: fDrive.cz