BMW XM
test

BMW XM

Utrhneme nárazník, nebo sportovně laděné SUV zvládne i terén?

Sportovně laděné SUV BMW XM, které je prvním plug-in hybridním modelem divize M, jsme tentokrát neprojeli po silnicích, kde udivuje výkonem, ale vzali ho na off-roadový polygon v Mostě. Koledovali jsme si na Velikonoce o utržení nárazníku, nebo sportovně laděné SUV zvládne i terén?

BMW XM je první plug-in hybridní model divize M a zároveň i celkově první s externím nabíjením. Překvapivě jde o SUV, v čemž má tento model také prvenství, ale zároveň jde spíše o sportovně laděný vůz, od kterého by asi málokdo očekával, že zvládne jízdu v terénu. V rámci BMW M Day 2024 jsem ale měl možnost se s ním projet v off-roadové části polygonu. Jak takovou jízdu toto velké a spíše sportovněji laděné SUV zvládne? Neodnese to náhodou třeba přední nárazník, který má spodní hranu přece jen níže než běžná SUV?

Technické parametry BMW XM

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 5 110 × 2 005 × 1 755 mm, 2 710 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon480 kW, 653 koní, točivý moment: 800 Nm
Baterie29,5 kWh (25,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenípalubní: 7,4 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od4 339 400 Kč

První jízdu jedu vozem BMW X7 s osmiválcem pod kapotou, který má výškově nastavitelný podvozek. I když neprojíždíme nejhorší nástrahy, které jsou pro opravdové off-roady, jedeme poměrně náročnou trasou. Kdyby mi instruktor neřekl, že s autem takovou trasu můžu projet, asi bych to sám nezkoušel ani s X7 a světlou výškou nastavenou na maximum. Na trase je boční 24° náklon, ve kterém mám uvnitř pocit, že je auto těsně před převrácením. Zejména pak, když řídí kolega a já sedím vpravo, kam je auto nakloněné, a dívám se z bočního okna. Dále přichází 34° stoupání a dokonce 36° klesání. BMW X7 se zvednutým podvozkem to zvládá dobře, ale co sportovní XM? Neutrhnu při nájezdu nebo sjezdu sportovně tvarovaný nárazník?

BMW XM se rozhodně může pochlubit působivou dynamikou, což jsem si vyzkoušel během prvních jízdních dojmů. Tam jsem zjistil, že na poměry podobně velkých SUV zvládá skvěle i zatáčky a dává mi pocit, jako kdybych řídil auto o třídu menší. Tedy alespoň podle jízdních vlastností, protože ty rozměry tam jsou a někdy se řidič na úzké okresce zapotí, aby se vešel tam, kam má, což potvrdil i kolega po klasickém týdenním testu. Když ale z BMW X7 přesedám do BMW XM, mám opravdu velký respekt a zejména v prvním kole najíždím do kritických úseků velmi opatrně.

BMW XM a jízda v terénu

V průběhu testu ale zjišťuji, že se nemám tolik čeho bát. Boční náklon zvládá úplně v pohodě a nepozoruji rozdíl oproti BMW X7, naopak se BMW XM možná trochu méně naklání díky tvrdšímu podvozku a nižšímu těžišti. Právě podvozek se ale projevuje na tom, že jsou více cítit nerovnosti, takže přece jen jedu o něco pomaleji. Stoupání zvládá stejně jako BMW X7, pohon všech kol xDrive má také a navíc má díky hybridnímu systému vyšší výkon. A při klesání funguje asistent sjezdu z kopce, stejně jako předtím v X7, naprosto ukázkově a udržuje rychlost 3 až 4 km/h, aniž bych musel šlapat na brzdu.

U toho asistentu jízdy z kopce se zastavím, protože není samozřejmostí. Před cca dvěma lety jsem na stejném polygonu jezdil s vozy Kia Sportage a Kia Sorento, u kterých se mi stávalo, že než začal asistent sjezdu z kopce fungovat, auto na začátku klesání mírně zrychlilo. V tu chvíli jsme měl tendenci instinktivně šlápnout na brzdu, čímž jsem funkci asistenta jízdy z kopce vypnul a zbytek klesání musel dobrzďovat sám. Když jsem si na to po zvykl a naučil se na brzdu nešlapat, fungovalo to dobře, ale to zrychlení na začátku tam bylo. U BMW X7 ani BMW XM ale zrychlení nebylo, takže mohu zhodnotit, že asistent jízdy z kopce funguje výborně.

Terénní okruh polygonu v Mostě jsem tedy v pohodě zvládl i s BMW XM. Není to auto primárně do terénu, rozhodně má jiné přednosti, zejména v podobě brutálního výkonu nebo dlouhého elektrického dojezdu při jízdě s lehkou nohou, ale když potřebujete terénní úsek projet, můžete se na toto auto spolehnout i v tomto ohledu. Jen je potřeba počítat s tvrdším podvozkem a dát pozor na nájezdové úhly.

Foto: David Haidinger, BMW Česká republika a Marek Tomíšek, fDrive.cz

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze