BMW 320e
test

BMW 320e

Radost z jízdy poskytne jen někdy
1

Kdo touží po plug-in hybridním trojkovém BMW, může v rámci nejnovější generace volit hned ze dvou variant. A jelikož počátkem letošního jara dorazila na trh ta základní s označením 320e, rozhodli jsme se jí podívat na zoubek. V rámci techniky vůz nabízí benzinový dvoulitr spojený s elektromotorem, přičemž tato verze je určena především pro ty méně náročné. Ptáte se proč? Odpovědí vám budou následující řádky.

Zatímco silnější varianta s označením 330e se dá považovat za jakousi elektrickou M3, námi testovaná základnější specifikace navzdory totožné technice spadá do kategorie průměrně výkonných menších sedanů. Kombinovaně totiž nabídne 204 koní, točivý moment 420 Nm a maximální nejvyšší rychlost 225 km/h. Zvenčí byste přitom obě verze od sebe neměli šanci poznat, pokud by na víku kufru chyběla příslušná plaketka s číselným označením. BMW totiž umí kouzlit s výbavou a příplatky, což byl i náš případ. Modrý exemplář sice postrádal všemi opěvovaný exteriérový M paket, ovšem vůbec nám nechyběl.

Technické parametry BMW 320e základní

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 709 × 1 827 × 1 444 mm, 1 840 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: zadní
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 350 Nm
Baterie11,15 kWh
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od1 119 300 Kč

BMW 320e aktuální generace je totiž po designové stránce velmi povedené a kdo nechce vyloženě poutat pozornost okolí, ten se obejde bez sportovnějších nárazníků a lépe vypadajících kol. To samé se dá říci také o interiéru, který ukazoval, jaké možnosti skrývá příplatková brožura BMW Individual. Čokoládově zbarvená celokožená křesla s tužším bočním vedením nás dokázala udržet s naprostým přehledem i v těch nejprudších zatáčkách a s novou generací trojkové řady opět přibylo pár důležitých centimetrů v oblasti prostoru pro kolena zadních cestujících. S troškou nadsázky by se dalo říci, že pokud někdo neměří více jak 190 cm a jeho váha nepřekračuje 100 kg, pak je pro něj BMW řady 3 naprosto dostačujícím vozidlem.

BMW 320e má kapotou zážehový čtyřválec o objemu dva litry s výkonem 120 kW (163 koní). Ten je podpořen elektromotorem s maximálním výkonem 83 kW (113 koní), přičemž volit lze provedení s pohonem zadní nápravy, popřípadě i verzi s pohonem všech kol xDrive. Systémový výkon dosahuje hodnoty 204 koní, což není zase tak mnoho, zadní náprava proto nemá sebemenší problémy přenést všechny koně na silnici i v případě, že zrovna hustě prší. Řidič by musel stát na plynovém pedálu jako šílený, aby dokázal celé auto rozhodit a odůvodnil si příplatek za pohon xDrive.

Podstatný je i fakt, že základní verze nabídne lithium-iontovou baterii s nejnovější technologií bateriových článků vyráběných přímo v BMW Group. Baterie má kapacitu 12 kWh, z čehož je plně využitelných 10,5 kWh. Dle našich měření se dá ujet na plně nabité baterie okolo 40 km, přičemž po celou dobu testu panovalo venku teplejší počasí (v průměru okolo 24 °C) a využívána byla vždy klimatizace a rádio. Vysokonapěťovou baterii lze nabíjet výkonem 3,7 kW, což postačí k nabití z 0 na 80 % za něco málo přes 2,5 hodiny. Vůz ale postrádá možnost rychlodobíjení, takže toto je prakticky nejkratší čas, kterého lze v rámci dobíjecího procesu dosáhnout.

Bez povšimnutí nemůžeme nechat ani to, že díky digitálním službám BMW eDrive Zone a BMW Points jsou řidiči plug-in hybridních modelů BMW dále pobízeni, aby intenzivně využívali potenciál jízdy bez lokálně produkovaných emisí a v městských částech ještě více přispívali ke snížení emisí CO2 a hladiny hluku. Jakmile tak vjede vozidlo do „zelených“ měst, které za pomoci GPS rozezná služba eDrive Zone, řídicí systém plug-in hybridního pohonu automaticky aktivuje čistě elektrický jízdní režim. Nejvíce tato služba funguje v Německu, ovšem do budoucna se dočká rozšíření do dalších států a městských částí. Podle BMW ji budeme moci využívat až v 80 evropských městech.

A jak se s tímto plug-in hybridem jezdí v reálných podmínkách? S vozem se dá opravdu jezdit za hubičku a kdo bude pravidelně dobíjet, utracené peníze za nové BMW 320e bude považovat za jednu z nejlepších investic ve svém životě. Vůz je krásně odhlučněn, přechod z elektrického na spalovací pohon se vždy uskutečnil velmi plynule a i sám spalovací motor je do cca 3 tisíc otáček za minutu takřka neslyšitelný. Za celý týden testu jsme s vozem jezdili za 2,2 litru benzinu na 100 km a povětšinou jsme využívali jízdní režim Eco Pro. Problémem je ale podvozek, který navzdory příplatkovým tlumičům a 18" litým kolům nebyl schopen pobírat jakékoliv ostřejší nerovnosti.

To je celkem škoda, protože jinak se jedná o velmi povedený rodinný vůz, který si i v případě vybitých baterií neřekne o přehnaně moc benzinu. Je ale potřeba říci, že pokud se baterie za jízdy vybijí, přicházíte o jistou radost z jízdy. Samotný spalovací motor nedokáže s výkonem 163 koní předvést nějaké větší divy, a tak je na pováženou, zda v případě vyšších dynamických nároků nesáhnout po silnějším 330e s výkonem spalovacího motoru 135 kW. Stačí totiž BMW 320e naložit čtyřmi dospělými a najednou budete mít problém předjet i delší kolonu na okresní silnici (za situace, kdy jsou baterie vozu zrovna vybité).

BMW 320e není určeno pro ty, kteří se rádi svezou dynamicky a chtějí vyšší výkon za každé situace. Naopak udělá skvělou službu klidnějším řidičům, kteří se chtějí za co nejnižší spotřebu dostat z bodu A do bodu B. Bude jim přitom jedno, že každý hlubší poklop od kanálu se citelně projeví na komfortu posádky a při jízdě po dlažebních kostkách se bude celé auto nepříjemně otřásat. To jsou ale jediná negativa. Hlavní přednosti jsou pak nepopiratelné a co se týče provozních nákladů, spotřeby, výbavy a vnitřního prostoru, tam tomuto autu může konkurovat jen málokdo.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

bmw-320e
Klady
  • úsporná pohonná soustava
  • vnitřní prostor a variabilita
  • sportovní design
  • bohatá podpora řidiče pro ekonomičtější jízdu
Zápory
  • bez plně nabitých baterií jen průměrný výkon
  • příliš tvrdý podvozek