Tesla zdražila nabíjení na Superchargerech. Máme kompletní ceny v Česku i Evropě

4
Tesla zdražila nabíjení na Superchargerech. Máme kompletní ceny v Česku i Evropě
Fotografie: tesla.com
  • Cena se v Česku zvýšila na 8,3 Kč v případě Superchargeru ve Vestci
  • V Evropě je nová cena kolem 0,30 €
  • Ceny jsou zatím různé a je možné, že Tesla zavádí dynamické ceny dle lokality

Americká automobilka Tesla dnes zvýšila v Evropě ceny za nabíjení v síti ultrarychlých stanic Supercharger. Cena se zvýšila o zhruba 20 % a v Česku uživatelé nově zaplatí 8,3 Kč za kWh místo dosavadních 6,66 Kč. Podobně se zvýšily ceny také ve zbytku Evropy, což ukazuje naše tabulka níže. Jde o logický a očekávaný krok vzhledem k tomu, že ultrarychlé nabíjení je pro poskytovatele velmi drahé a dosavadní cena Tesly byla silně dotovaná. Tesla zároveň potřebuje regulovat počet aut nabíjejících se na stanicích Supercharger vzhledem k vysokým prodejům Modelu 3 v Evropě. Na Superchargerech nabíjí také početná část majitelů vozů Model S a Model X, které mají zatím nabíjení zcela zdarma. To u nově prodávaných aut Tesla již zrušila a momentálně žádný nový vůz od Tesly již nemá nabíjení v ceně zdarma.

Země Stará cena za kWh Nejvyšší nová cena za kWh
Česko 6,66 Kč 8,3 Kč
Slovensko 0,25 € 0,30 €
Rakousko 0,27 € 0,33 €
Německo 0,33 € 0,35 €
Francie 0,24 € 0,30 €
Švýcarsko 0,30 CHF 0,40 CHF
Chorvatsko 1,70 HRK 2,10 HRK
Norsko 1,70 NOK 1,70 NOK
Nizozemí 0,24 € 0,22 €

Se zvýšením ceny Tesla zhruba dorovnává konkurenci. Například majitelé aut Audi, Volkswagen, Mercedes či Porsche s nabíjecími službami zaplatí v síti ultrarychlých stanic Ionity 7,5 až 9 Kč za kWh. Za cenu 9 Kč za kWh poskytuje ultrarychlé nabíjení také tuzemský E.ON. Výjimkou v Česku zůstává PRE, které i ultrarychlé nabíjení poskytuje pouze za 3 Kč za kWh. Ultrarychlé nabíjení však není primárním způsobem doplnění energie elektromobilu a mělo by se využívat pouze na dlouhých cestách, kdy řidič potřebuje rychle nabít a pokračovat dále. Primární a výrazně levnější způsob nabíjení je pak z pomalých AC stanic nebo doma, kdy se auto nabíjí tehdy, kdy není potřeba. Také nabíjení na běžných rychlonabíjecích stanicích s výkonem 50 kW je levnější než v případě ultrarychlého nabíjení.

Poskytovatel Cena za ultrarychlé nabíjení za kWh v Česku
Tesla až 8,3 Kč
PRE 3 Kč
E.ON 9 Kč (12 Kč pro neregistrované zákazníky)
Ionity 7,5 až 9 Kč (dle automobilky). 21 Kč pro neregistrované zákazníky
Teplárny Brno 6 Kč
MOL zdarma

Síť Superchargerů je vnímána jako jedna z konkurenčních výhod automobilky Tesla oproti ostatním. Podle supercharge.info je momentálně po celé Evropě k dispozici 550 nabíjecích lokalit Supercharger, další se staví. Druhá největší síť Ionity, kterou mohou na rozdíl od Superchargerů využívat všechny elektromobily, má momentálně v provozu necelých 300 stanic. V současné době Tesla i v Evropě spouští rychlejší Superchargery v3, které nabízí výkon 250 kW u každého stojanu. Dosavadní v2, kterých je naprostá většina, poskytují nabíjecí výkon 100 až 150 kW, který je však sdílen vždy pro dva stojany.

Nejvyšší cena je ve Vestci u Prahy (8,3 Kč), naopak nejnižší v Brně, pouze 6,3 Kč

Nová cena se zatím majitelům Tesel zobrazuje v Česku pouze v případě Superchargeru ve Vestci u Prahy. Nabíjení na zbývajících třech lokalitách je zatím levnější. Ceny se liší i v dalších státech Evropy. Buď Tesla ceny dále upraví i u zbytku stanic, nebo jsme svědky zavádění dynamických a více se lišících cen podle poptávky na daném Superchargeru. V lokalitách, kde je poptávky nejvyšší, bude používat nové ceny, u méně vytížených lokalit tak bude cena nižší a Tesla tak bude motivovat majitele aut k nabíjení na méně vytížených stanicích. Situaci budeme dále sledovat a článek průběžně aktualizovat o nové informace.

Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
ups... tolikrát dražší provoz při cestování než s fosilem jsem nečekal... i nejlevnější nabíjení ušetří s bídou 50-60hal na km, to se ten milion nebo dva navíc za EV těžko vrací :-/ Aspoň už tu nikdo neblouzní o ekonomické návratnosti. Už aby EV zlevnila na cenu běžného auta, pak to teprve začne mít smysl...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze