Americká automobilka Tesla dnes zvýšila v Evropě ceny za nabíjení v síti ultrarychlých stanic Supercharger. Cena se zvýšila o zhruba 20 % a v Česku uživatelé nově zaplatí 8,3 Kč za kWh místo dosavadních 6,66 Kč. Podobně se zvýšily ceny také ve zbytku Evropy, což ukazuje naše tabulka níže. Jde o logický a očekávaný krok vzhledem k tomu, že ultrarychlé nabíjení je pro poskytovatele velmi drahé a dosavadní cena Tesly byla silně dotovaná. Tesla zároveň potřebuje regulovat počet aut nabíjejících se na stanicích Supercharger vzhledem k vysokým prodejům Modelu 3 v Evropě. Na Superchargerech nabíjí také početná část majitelů vozů Model S a Model X, které mají zatím nabíjení zcela zdarma. To u nově prodávaných aut Tesla již zrušila a momentálně žádný nový vůz od Tesly již nemá nabíjení v ceně zdarma.
Země | Stará cena za kWh | Nejvyšší nová cena za kWh |
---|---|---|
Česko | 6,66 Kč | 8,3 Kč |
Slovensko | 0,25 € | 0,30 € |
Rakousko | 0,27 € | 0,33 € |
Německo | 0,33 € | 0,35 € |
Francie | 0,24 € | 0,30 € |
Švýcarsko | 0,30 CHF | 0,40 CHF |
Chorvatsko | 1,70 HRK | 2,10 HRK |
Norsko | 1,70 NOK | 1,70 NOK |
Nizozemí | 0,24 € | 0,22 € |
Se zvýšením ceny Tesla zhruba dorovnává konkurenci. Například majitelé aut Audi, Volkswagen, Mercedes či Porsche s nabíjecími službami zaplatí v síti ultrarychlých stanic Ionity 7,5 až 9 Kč za kWh. Za cenu 9 Kč za kWh poskytuje ultrarychlé nabíjení také tuzemský E.ON. Výjimkou v Česku zůstává PRE, které i ultrarychlé nabíjení poskytuje pouze za 3 Kč za kWh. Ultrarychlé nabíjení však není primárním způsobem doplnění energie elektromobilu a mělo by se využívat pouze na dlouhých cestách, kdy řidič potřebuje rychle nabít a pokračovat dále. Primární a výrazně levnější způsob nabíjení je pak z pomalých AC stanic nebo doma, kdy se auto nabíjí tehdy, kdy není potřeba. Také nabíjení na běžných rychlonabíjecích stanicích s výkonem 50 kW je levnější než v případě ultrarychlého nabíjení.
Poskytovatel | Cena za ultrarychlé nabíjení za kWh v Česku |
---|---|
Tesla | až 8,3 Kč |
PRE | 3 Kč |
E.ON | 9 Kč (12 Kč pro neregistrované zákazníky) |
Ionity | 7,5 až 9 Kč (dle automobilky). 21 Kč pro neregistrované zákazníky |
Teplárny Brno | 6 Kč |
MOL | zdarma |
Síť Superchargerů je vnímána jako jedna z konkurenčních výhod automobilky Tesla oproti ostatním. Podle supercharge.info je momentálně po celé Evropě k dispozici 550 nabíjecích lokalit Supercharger, další se staví. Druhá největší síť Ionity, kterou mohou na rozdíl od Superchargerů využívat všechny elektromobily, má momentálně v provozu necelých 300 stanic. V současné době Tesla i v Evropě spouští rychlejší Superchargery v3, které nabízí výkon 250 kW u každého stojanu. Dosavadní v2, kterých je naprostá většina, poskytují nabíjecí výkon 100 až 150 kW, který je však sdílen vždy pro dva stojany.
Nová cena se zatím majitelům Tesel zobrazuje v Česku pouze v případě Superchargeru ve Vestci u Prahy. Nabíjení na zbývajících třech lokalitách je zatím levnější. Ceny se liší i v dalších státech Evropy. Buď Tesla ceny dále upraví i u zbytku stanic, nebo jsme svědky zavádění dynamických a více se lišících cen podle poptávky na daném Superchargeru. V lokalitách, kde je poptávky nejvyšší, bude používat nové ceny, u méně vytížených lokalit tak bude cena nižší a Tesla tak bude motivovat majitele aut k nabíjení na méně vytížených stanicích. Situaci budeme dále sledovat a článek průběžně aktualizovat o nové informace.