Nádherné město uprostřed durynských hvozdů hlídané středověkým hradem Wartburg (který dal jméno nejen zdejším automobilům, ale i celému kraji) se zapsalo do historie hned několikrát. Kromě jiného v Eisenachu na přelomu 15. a 16. století žil Martin Luther, v roce 1685 tu spatřil světlo světa a poté prožil dětství Johann Sebastian Bach a v roce 1896 vznikla první automobilka Wartburg-Motorwagens. Ta za svou stoletou historii prožila spoustu zvratů, na jejichž konci je nová továrna ve stejném městě vlastněná Opelem. Ten v Eisenachu začal v roce 1992 vyrábět Astru F a aktuálně tu produkuje malé SUV Grandland v konvenční i plug-in hybridní verzi.
To se má brzy změnit, protože už příští rok přijde nástupce, který alternativně nabídne také čistě bateriový pohon. Jeho produkce v Eisenachu zůstane, vyžádá si však poměrně rozsáhlé úpravy. Novinka totiž vznikla na primárně elektrické platformě STLA Medium, protože automobilka Opel se zavázala od roku 2028 vyrábět v Evropě pouze čistě bateriové elektromobily. Za tím účelem investuje v Eisenachu koncern Stellantis více než 130 milionů eur (3,08 miliardy korun), které poplynou do přípravy výroby nového Grandlandu. Ten se na trhu objeví ve druhé polovině roku 2024 a rozšíří nabídku elektrifikovaných pohonů.
Technické parametry Opel Grandland GSe
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 482 × 1 858 × 1 589 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 221 kW, 300 koní, točivý moment: 520 Nm |
Baterie | 13,2 kWh (10,9 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | palubní: 7,4 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | ? |
Cena od | 1 349 990 Kč |