Hoří automobil v podzemní garáži. Prostor se rychle plní kouřem a jedovatými zplodinami, požár ohrožuje přítomné osoby i sousední auta. To je situace, s níž se hasiči setkávají běžně. A umějí si s ní díky dobře zavedeným a prověřeným postupům poradit. Co když zde ale dojde k požáru vozidla na elektrický/hybridní pohon? Na to se zaměřili hasiči z HZS Olomouckého kraje.
Zapouzdřené baterie uvnitř vozu podle zkušeností ze světa i Česka představují komplikaci při hašení. A to zejména proto, že k vývoji tepla a zplodin hoření dochází uvnitř skrytého a nedostupného akumulátoru. Jak tedy efektivně zvládnout takovou situaci? S řešením nyní přišli hasiči z HZS Olomouckého kraje, kteří vyvinuli ve spolupráci se soukromou strojírenskou společností speciální sadu technických prostředků pro manipulaci s vozidly. V podstatě se jedná o soubor unikátních pojízdných vozíků, který každý uveze až 1 000 kg nákladu. Na ně se částečně uhašený vůz naloží a vyveze se z ohroženého prostoru na volné prostranství, kde se poté může bezpečně pokračovat v jeho ochlazování a hasebním zásahu. V rámci České republiky i Evropy jde o jedinečný technický prostředek, díky němuž se urychlí a zefektivní zásah hasičů a zásadně se eliminují škody i následky požárů vozidel na alternativní pohon.
„Tak, jak se nové technologie vyvíjejí a zavádějí do provozu, musíme na tuto situaci reagovat. Čeští hasiči jsou známí svojí flexibilitou a schopností operativně reagovat na nastalou situaci. U zásahů musíme umět správně používat stávající vybavení, jsem ale rád, že u našeho sboru máme i kolegy, kteří se podílí na vývoji a testování nových prostředků, které pomohou dalším hasičům plnit jejich poslání a možná přispějí též k jejich bezpečnosti“, popisuje Petr Ošlejšek, náměstek ředitele pro IZS a operační řízení HZS Olomouckého kraje.