Americký startup Alef Aeronautics vyvíjí a propaguje létající elektromobil již od svého založení v roce 2015. Za jeho vznikem stojí americko-ruský tým programátorů a IT odborníků, sídlící v kalifornském San Mateu, zhruba 30 km jižně od San Francisca. Projekt si zpočátku financovali sami, později se přidalo několik investičních fondů i soukromých finančníků. Výsledkem je létající auto, jaké tu ještě nebylo. A podivným designem, který má ovšem své opodstatnění, to jen začíná.








Nejedná se totiž o křížence plnohodnotného letadla s plnohodnotným autem, o jakého se historicky pokoušela už řada odvážných konstruktérů včetně Slováka Štefana Kleina, který svůj AirCar údajně dotáhl až k počínající výrobě. Tohle má totiž mnohem blíže k obří oktoptéře, která je schopná vertikálního startu, aby se poté ve vzduchu změnila ve vrtulový dvojplošník, schopný létat rychlostí až 362 km/h na vzdálenost až 177 km. A kromě toho se dokáže na zemi proměnit také v klasický elektromobil, i když jen nízkorychlostní, schopný jezdit nanejvýš 40 km/h.
Odtud podivuhodné tvary vozidla, které sice na první pohled zdálky připomíná běžný automobil, ale už ze střední vzdálenosti nesedí materiál. Tam, kde má totiž běžné auto karoserii, má Alef Model A obří síť. A pod ní osm elektricky poháněných vrtulí, schopných výše popsaných kousků a kromě nich také velmi obratného a přesného manévrování, které stroj určuje i k pohybu v členitém či zastavěném terénu. Kola, poháněná elektromotory v nábojích, uchycených na velmi jednoduchých nápravách, pak slouží spíše jen pro místní manipulaci, i když takto umí ujet až 320 km a podle tvůrců přitom má nižší spotřebu, než Tesla.
Dvoučlenná posádka, sedící v kulovité kabině, se díky gyroskopickému momentu dívá stále kýženým směrem i během změny režimu letu či jízdy. Vozidlo typu eVTOL, tedy schopné vertikálního vzletu i přistání (Electrical Vertical Take-Off and Landing) se snaží zachytit současný trend těchto dopravních prostředků, s nimiž se v blízké budoucnosti počítá pro tichou a rychlou dopravu zboží a o něco později i lidí na krátké a střední vzdálenosti.






Společnost Alef Aeronautics se letos pochlubila videem funkčního prototypu, nyní údajně rozjíždí předsériovou produkci a ještě letos by chtěla uspokojit první zákazníky. První prototyp Modelu A totiž odhalila už v říjnu 2022 a ještě téhož roku nasbírala 440 rezervací. Do dnešního dne se jich podle Electreku údajně sešlo už více než 3 400 v hodnotě kolem miliardy dolarů. Z toho si také lze udělat obrázek o ceně, kterou zatím firma nezveřejnila, ovšem po vydělení vychází přibližně na 300 000 USD, tedy zhruba šest a půl milionu korun při aktuálním směnném kurzu.