Londýn zahájí provoz vodíkových doubledeckerů již v příštím roce

Londýn zahájí provoz vodíkových doubledeckerů již v příštím roce
  • Londýn investuje do 20 dvoupatrových autobusů na vodík
  • Pomohou mu v boji za čistší ovzduší ve městě
  • Již nyní má Londýn největší flotilu bezemisních autobusů v Evropě

Doubledeckery jsou ikonickou součástí Londýna, stejně jako červené telefonní budky či Big Ben. Již od příštího roku se turisté budou vozit moderními verzemi těchto autobusů. V rámci boje se znečištěním si totiž město objednalo doubledeckery na vodíkový pohon, jejichž provoz bude emitovat jedinou odpadní látku, a to vodu.

Wright Routemaster

Jak informuje The Guardian, od příštího roku se bude ulicemi Londýna prohánět hned 20 takovýchto autobusů. Za každý z nich město zaplatilo 500 tisíc liber (asi 14 milionů 700 tisíc korun bez daně). Celkové náklady na novou flotilu červených autobusů budou činit 12 milionů liber (přes 1,5 miliardy korun), přičemž necelou polovinu poskytnou evropské fondy. Dopravní úřad města očekává, že náklady na provoz budou oproti klasickým dieselovým autobusům nesrovnatelně menší. Dokonce i vodík, na který budou autobusy jezdit, bude vyráběn v severním Kentu, kde se k jeho výrobě využije energie získaná z větrných elektráren.

Pro Anglii se nejedná o první zkušenost s autobusy na vodíkový pohon. Jejich jednopodlažní verzi již provozuje Londýn na centrálních trasách a také Aberdeen i Brighton. Vodíkové doubledeckery jsou nasazovány v rámci zón s ultranízkou produkcí emisí, které byly v Londýně zavedeny minulý měsíc. Vjezd do této zóny mají vozy produkující vysoké množství zplodin zpoplatněné částkou 100 liber (téměř 3 tisíce korun) na den.

Dopravní podnik města v současné době provozuje celkem 165 bezemisních autobusů, z čehož je 68 elektrických doubledeckerů. Vodíkové autobusy lze oproti nim tankovat mnohem rychleji v rámci pěti minut. Navíc mají delší dojezd a mohou být použity na více trasách.

Všichni bychom měli sehrát při čištění londýnského toxického vzduchu svou roli a vždy jsem říkal, že Dopravní podnik by měl být ukázkovým příkladem. Investujeme rekordních 85 milionů liber do čistého autobusového parku a jsem hrdý na to, že Londýn má nyní největší autobusový park s nulovými emisemi v celé Evropě,“ okomentoval nákup autobusů Sadiq Khan, starosta Londýna.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze